8 نکته مهم برای تمیز کردن و مراقبت بهتر از مبل ‌ها

8 نکته مهم برای تمیز کردن و مراقبت بهتر از مبل ‌ها

زمانی که بتوانیم از مبلمان خانه بهتر نگهداری کنیم، عمر آنها طولانی‌تر شده و کارایی و زیبایی خود را با گذر زمان از دست نمی‌دهند. این طبیعی است که وسایل خانه با گذر زمان دچار استهلاک شوند و کیفیت اولیه خود را نداشته باشند. اما با رعایت نکاتی ساده می‌توان عمر مفید آنها را افزایش داد. این کار موجب صرفه جویی در هزینه‌ها و استفاده مفیدتر و باکیفیت‌تر از آنها می‌شود. پس ما را با نکات کاربردی مراقبت و تمیز کردن مبلمان در ادامه این مقاله همراهی کنید.

  1. استفاده از کاور لوازم خانگی

یکی از کارهایی که می‌توانید برای تمیز نگه داشتن و مراقبت بهتر از مبل‌های منزلتان انجام دهید، استفاده از کاور لوازم خانگی است. این روزها انواع کاور مبل در بازار وجود دارند که در جنس‌های مختلف ژله‌ای و پارچه‌ای موجود هستند و می‌توانید آنها را با قیمت‌‌های مختلف خریداری کنید. همچنین می‌توانید برخی از انواع کاور مبل راحتی به صورت آماده را هم تهیه کنید که معمولا گزینه‌های ارزان‌تری نسبت به گزینه‌های سفارشی هستند.

  • عواملی مانند نور خورشید، گرد و خاک و غیره موجب می‌شوند تا در صورت نداشتن پوشش، این وسایل دچار رنگ و رو رفتگی شده و زیبایی و کارایی خود را از دست بدهند. علاوه بر کاور مبل بهتر است چینش مبلمان خود را هم به صورت فصلی تغییر دهید و از پرده مناسب استفاده کنید تا این مشکل کمتر ایجاد شود.
  1. ایجاد شرایط آب و هوایی مناسب

وسایل چوبی اغلب نسبت به تغییرات آب و هوایی حساس هستند. این تغییرات به وجود آمده موجب می‌شود تا ساختار چوب ترک بخورد یا با ایجاد خشکی یا حتی رطوبت کیفیت اصلی خود را از دست بدهد. بهتر است دمای محیطی که مبلمان در آن قرار دارد در حدود 23 درجه سانتی گراد باشد. رطوبت 42 درصد نیز برای حفظ کیفیت چوب و مبلمان لازم است.

  1. انجام تعمیرات به موقع

8 نکته مهم برای تمیز کردن و مراقبت بهتر از مبل ‌ها

اگر مبلمان استیل یا مبل راحتی شما دچار مشکلی شده، برای مثال یکی از پایه‌ها یا دسته‌های آن شل شده و صدا می‌دهد، بهتر است هرچه سریعتر آن را تعمیر کنید تا مشکل جدی‌تری پیدا نکند. زمانی که زودتر اقدام به تعمیر مبل خانه خود کنید، خرابی آن بیشتر نمی‌شود. اگر کمی هم بلد باشید و تجهیزات کافی برای انجام تعمیرات را داشته باشید، می‌توانید بسیاری از این مشکلات را خودتان در خانه حل کنید و نیازی به پرداخت هزینه با قیمت بالا برای خرید مبل جدید یا تعمیرات آن نخواهید داشت. برای آنکه مبلمان شما کمتر به تعمیرات نیاز پیدا کنند، بهتر است در همان ابتدای خرید مبل دقت داشته باشید که از خرید مبلمان ارزان قیمت خودداری کنید زیرا این مبل‌ها معمولا هزینه بیشتری را به شما وارد می‌کنند. معمولا گزینه‌هایی مثل مبل چستر یا انواع مبلمان ایتالیایی با وجود قیمت بالا کیفیت بی‌نظیری دارند که ماندگاری را برای شما به دنبال خواهد داشت.

  1. استفاده از روغن زیتون و لیمو برای تمیزی و مراقبت بیشتر

یکی از روش‌های متداولی که برای تمیزی و مراقبت بیشتر از مبلمان چوبی مورد استفاده قرار می‌گیرد، به کار بردن روغن زیتون و لیمو است. این مواد به براق و درخشان شدن مبلمان کمک می‌کنند. کاری که باید انجام دهید این است که مقدار مساوی از هر دو ماده را با هم ترکیب کنید و روی مبل بمالید و اجازه دهید خشک شود.

  1. استفاده از سفیده تخم مرغ برای حفظ رطوبت مبلمان

استفاده از سفیده تخم مرغ کمک می‌کند تا مبلمان مرطوب، روشن و براق بماند. برای استفاده از این گزینه باید سفیده تخم مرغ را از زرده آن جدا کنید. سپس سفیده آن را خوب هم زده، یک قاشق آمونیاک اضافه کرده و مستقیما بر روی چوب بمالید. در نهایت هم اجازه دهید چند دقیقه بماند و بعد با دستمال، خشک کنید. این کار موجب می‌شود تا مبلمان براق‌تر به نظر برسد.

  1. انتخاب مناسب مبلمان

8 نکته مهم برای تمیز کردن و مراقبت بهتر از مبل ‌ها

مهم‌ترین نکته برای مراقبت بهتر از مبلمان آن است که آنها را درست انتخاب کنید. بهتر است مبل را با توجه به فضا و نیازی که دارید خریداری کنید. برای مثال اگر به دنبال مبلمانی برای ساعات متوالی استفاده و استراحت هستید، یا می‌خواهید از آنها برای اتاق نشیمن یا جلوی تلویزیون استفاده کنید، بهتر است به سراغ مبل راحتی با رویه محکم بروید. فومی که در مبل استفاده می‌شود، باید فوم سرد باشد تا قابلیت ارتجاعی مبل تا مدت‌ها از بین نرود.

اگر به دنبال مبلمانی برای پذیرایی هستید؛ می‌توانید از انواع مدل کلاسیک مبل استفاده کنید. اگر میزان استفاده شما زیاد است؛ بهتر است به سراغ نمونه کلاسیک با دسته چوبی بروید و خرید مبل سلطنتی یا دسته متکایی را فراموش کنید. زیرا این دسته‌ها به رغم زیبایی که دارند به سرعت آلوده شده و فوم آنها سریع خراب می‌شود.

  1. شستشوی به موقع مبلمان

تمیز کردن مبلمان یک کار تخصصی است که اگر به درستی انجام نگیرد، آنها به زودی کیفیت خود را از دست داده و خراب می‌شوند. اگر در طولانی مدت هم مبلمان خود را تمیر نکنید، نمی‌توانید بعدا آنها را به طور کامل تمیز کنید و همیشه لکه‌هایی از آلودگی بر روی آنها باقی خواهد ماند.

  • مبل‌های چرمی به راحتی و با کمک مواد شوینده و یک دستمال تمیز می‌شوند. در مقابل تمیز کردن مبل پارچه‌ای کمی سخت‌تر است. برای این کار باید از مواد شوینده مناسب و روشی درست استفاده کنید زیرا در این نوع مبلمان آب نباید به داخل مبل نفوذ پید کند. به همین دلیل هم بهتر است از روش خشک شویی و شستشوی مبل استفاده کنید تا آب بیشتری وارد مبلمان شما نشده و به مبلمان آسیب نزند.
  • شما برای این کار نیاز به جاروبرقی هم خواهید داشت. گاهی اوقات خدمات مبل شویی هم گزینه خوبی برای این کار است که به راحتی می‌توانید آنها را در قالیشویی‌ها پیدا کنید. در این روش مبلمان شما در محل و به صورت کامل تمیز می‌شود و پس از چند ساعت دیگر می‌توانید از آنها مجددا استفاده کنید.
  1. تغییر چینش فصلی

بهتر است در ارتباط با میز ناهار خوری، مبلمان پذیرایی و مبلمان راحتی، تغییر چینش را به صورت فصلی انجام دهید. بااین کار و جابجایی آنها میزان استفاده از هر کدام از آنها یکسان می‌شود. این کار در واقع از فرسوده شدن کامل تعدادی از مبل‌ها که در دسترس است و سالم ماندن کامل دیگر مبلمان، جلوگیری می‌کند. این روش موجب می‌شود تا استهلاک مبلمان به طور مساوی بر روی همه بخش‌ها تقسیم شود و دوام ست شما به طور کلی بالا رود.

مطالب مشابه را ببینید!

خرید مبل ارزان نکات کاربردی برای خرید بهترین مبل راحتی دکوراسیون ال شکل؛ چیدمان خانه با دکوراسیون ال شکل، چیدمان مبل ال در پذیرایی 7 ترند بازسازی اتاق خواب کودک در سال 2024 راهنمای خرید تخت خواب؛ انتخاب تخت خواب یک و یا دو نفره ایده چیدمان و ترفند برای دکوراسیون خانه کوچک؛ تکنیک استفاده از وسایل مختلف تفاوت کابینت مدرن و کلاسیک؛ تفاوت از لحاظ جنس، رنگ و جزییات ایده هایی برای تبدیل خانه قدیمی به جدید؛ نکات برای زیباسازی فضای منزل همه چیز درباره پارکت و کاربرد آن؛ نحوه انتخاب بهترین پارکت تزیین دکوراسیون منزل به سبک مدرن و اصول خاص طراحی و چیدمان به این روش