طرز تهیه انواع دسر کدو حلوایی (از دسر گرفته تا باقلوا و کلوچه)

طرز تهیه دسر کدو حلوایی (انواع خوراکی های خوشمزه)

شاید از خود بپرسید که با کدو حلوایی چه چیز می توان درست کرد. بیشتر افراد از استفاده های این میوه آگاه نیستند و کمتر کسی است که بداند از آن می توان خوراکی خوشمزه تهیه کرد. لذا این میوه امکان دارد اگر در خانه ای باشد بلااستفاده بماند چون کمتر کسی آشنا به استفاده های آن است. اما بهتر است بدانید با این کدو می توان دسرهای خوشمزه ای درست کرد و در اینجا قصد داریم نحوه درست کردن آنها را به شما آموزش دهیم.

دسر براونی کدو حلوایی

دسر براونی کدو حلوایی

ابتدا کدو را تکه تکه نموده و هسته ها را خارج می کنیم. آنها را با مقداری آب با همراه پوست در قابلمه ای می ریزیم. درب آن را گذاشته و بر روی حرارت ملایم قرار می دهیم. بعد از نرم شدن کدو آبش را جدا نموده و پوستش را جدا می کنیم. داخل همزن پوره نموده و به آن عصاره وانیل، شکر و پنیر خامه ای می افزاییم و چنان هم می زنیم تا یکدست شود.

چیز کیک با کدو حلوایی

چیز کیک با کدو حلوایی

فر را در دمای ۱۸۰ درجه روشن نموده و کدو را شسته، پوست گیری و خرد کنید. سپس آن را بپزید و با مخلوط کن میکس کنید. برای درست کردن این دسر ابتدا پایه آن را آماده کنید. یک عدد بیسکویت را میکس نموده و آن را با شش قاشق غذاخوری کره، ۱/۲ قاشق چایخوری پودر زنجبیل و یک قاشق غذاخوری شکر در حرارت ملایم مخلوط کنید. مخلوط را در قالب بریزید و آن را صاف کنید و در طبقه وسط فر تا هشت دقیقه قرار دهید.

سپس سه بسته پنیر خامه ای را با یک پیمانه شکر داخل ظرفی ریخته و پنج دقیقه با همزن آن را مخلوط کنید تا شکل پفی مانند و نرم به خود بگیرد. در ظرفی دیگر پوره کدو را با خامه ترش، چهار عدد تخم مرغ، ۲ قاشق غذاخوری عصاره وانیل و یک قاشق غذاخوری آرد و با همزن مخلوط کنید. این مایع را به مایه شکر و کرمی پنیر خامه ای بیفزایید و آن را در قالب بر روی پودر بیسکویت بریزید. در طبقه وسط فر به مدت یکساعت در دمای ۱۸۰ درجه قرار دهید. بعد از خارج کردن بر روی آن سلفون بکشید و ۱۲ ساعت در یخچال نگه دارید.

مطلب مشابه: طرز تهیه دسر ساده ( انواع دسر از دسر رنگینک گرفته تا دسر زعفرانی)

مربای کدو حلوایی

مربای کدو حلوایی

مربا کدو حلوایی با آهک و بدون آهک تهیه می شود که جهت درست کردن آن با آهک باید مقداری آهک بهداشتی خریداری کنید. کدو حلوایی را شسته و پوست گیری کنید و برش بزنید. آهک را در ظرفی ریخته و مقداری آب بروی آن بریزید تا آهک با آب حل شود و روی کدو را بگیرد. بعد از هم زدن آب و آهک و ته نشین شدن آن، آب زلال را جدا کنید. آب زلال آهک را در ظرفی ریخته و کدو را داخل آن بگذارید تا ۱۲ ساعت بماند و در این مدت آن را خوب جابجا کنید. سپس کدو را شسته و در مدت هشت ساعت آن را در آب سرد بخیسانید و در این زمان چند بار آبش را عوض کنید. بعد از شستن و خشک کردن کدو آن را خرد کنید. پنج لیوان فرانسوی آب را با شکر به میزان لازم در ظرفی مخلوط نموده و آن را حرارت دهید. بعد از غلیظ شدن شربت، کدو را داخل آن ریخته و بپزید. در آخر هل، گلاب و آبلیمو را به آن بیفزایید.

کیک کدو حلوایی اسفنجی

کیک کدو حلوایی اسفنجی

فر را در دمای ۱۷۵ درجه روشن کنید و کدوها را شسته و پوست گیری و خرد کنید. آنها را با مقداری آب در ظرفی ریخته و حرارت دهید. بعد از پخته شدن آن را پوره کنید و کره و تخم مرغ را به پوره بیفزایید. سپس خامه، شکر و وانیل را با آن ترکیب نموده و هم بزنید. در ظرفی دیگر نمک، پودر هل، دارچین، بکینگ پودر و آرد را الک نموده و به پوره بیفزایید و خوب هم بزنید. بعد از افزودن گردو، مواد را داخل قالبی ریخته و ۳۵ دقیقه در طبقه وسط کیک بگذارید تا بپزد.

مطلب مشابه: طرز تهیه دسر شکلاتی (انواع دسرهای خوشمزه)

حلوا با کدو حلوایی

حلوا با کدو حلوایی

ابتدا کدو حلوایی را شسته پوست گیری و خرد کنید و آرد را الک نمایید. در قابلمه ای آب ریخته و کدو حلوایی را داخل آن بریزید به گونه ای که آب سطح کدوهای خرد شده را بپوشاند و بر روی حرارت بگذارید تا بپزند. کدوها را در مخلوط کن پوره کنید. گلاب و شکر را در ظرفی مخلوط کنید و این ظرف را بر روی حرارت قرار داده و هم بزنید و هل، دارچین و زعفران را بیفزایید. بعد از حل شدن شعله را خاموش کنید. در تابه ای آرد را بر روی شعله ای ملایم قرار داده و قبل از قهوه ای شدن، کره و روغن را بیفزایید و همچنان هم بزنید تا آرد گلوله نشود. پوره کدو را کم کم به آرد بیفزایید و مدام هم بزنید و شربت را نیز مخلوط کنید. همچنان حلوا را هم بزنید تا غلیظ شود و بعد از آن شعله را خاموش کنید.

کاکا کدو حلوایی

کاکا کدو حلوایی

این شیرینی شمالی را بدون فر می توانید تهیه کنید و جهت تهیه آن ابتدا کدو را شسته و خرد نموده و در ظرفی به همراه آب و شکر می جوشانیم تا پخته شود. بعد از پخته شدن پوست آن را جدا نموده و بعد می گذاریم خنک شود. تخم مرغ و وانیل را که قبلا به خوبی هم زده ایم را با شکر و گلاب مخلوط می کنیم. آرد الک شده و نرم شده را به ترکیبات افزوده و پودر هل و گردو را به آن اضافه می کنیم. تابه ای را که روغن داخل آن ریخته ایم بر روی حرارت قرار داده تا داغ شود. مواد را به شکل گرد حالت می دهیم و آنها را در کف تابه سرخ می کنیم.

کافه لاته حلوایی

کافه لاته حلوایی

جهت درست کردن آن پوره کدو حلوایی، شیر، شکر و زنجبیل را مخلوط نموده و اگر دوست دارید لاته طعم قهوه داشته باشد شیر را بیشتر از قهوه در آن استفاده کنید و برعکس. این مواد را در تابه ای ریخته و حرارت دهید بعد از داغ شدن آنچنان آن را هم بزنید تا کف کند. بعد از آن دیگر ترکیبات را بیفزاید در این مرحله لاته شما آماده سرو می باشد.

مطلب مشابه: طرز تهیه دسر پان اسپانیا دسری مجلسی و خوشمزه

دسر کدو حلوایی با بیسکویت و دارچین

دسر کدو حلوایی با بیسکویت و دارچین

برای درست کردن این دسر کدوها را شسته و خرد کنید و سپس در تابه ای کره را آب کنید و کدو را داخل آن بریزید. روی آن نیز زعفران دم کرده و شکر اضافه کنید. هر دو طرف را سرخ کنید و بعد از نرم شدنشان، زیر شعله را خاموش کنید. در مرحله بعد کدوهای سرخ شده را در ظرفی دیگر ریخته و روی آن ها را دارچین و پودر گردو بپاشید.

پنکیک کدو حلوایی

پنکیک کدو حلوایی

برای درست کردن پنکیک باید پوره کدو حلوایی را آماده کنید و شیر و خامه به آن افزوده و خوب هم بزنید. این دسر آماده سرو است.

مطلب مشابه: طرز تهیه دسر عربی با 9 دستور خوشمزه (از دسر قطایف تا دسر عربی موز)

پودینگ کدو حلوایی

پودینگ کدو حلوایی

در ابتدا پوره کدو حلوایی را آماده کنید. در شیر سرد شکر و نشاسته را مخلوط نموده و آن را بر روی حرارت ملایم گرم کنید. سپس پودر وانیل، دارچین و هل را با زعفران مخلوط کنید و آنچنان آن را هم بزنید تا به شکل ماست غلیظ شود. بعد حرارت را خاموش کنید و خامه و پوره را به آن بیفزایید. در ظرفی دیگر پودر بیسکویت ریخته و روی آنها مخلوط را بریزید. سپس سه ساعت آن را در یخچال نگه دارید. جهت مجلسی شدن پودینگ می توانید یک پیمانه خامه سرد را با ۱/۲ قاشق چایخوری وانیل و یک قاشق غذاخوری شکر ترکیب نموده و روی پودینگ ها به شکل لایه ای بریزید.

تارت کیک کدو حلوایی

تارت کیک کدو حلوایی

جهت آماده کردن تارت کیک کدو حلوایی ابتدا باید خمیر پاستری را درست کنید و برای درست کردن این خمیر ابتدا آرد را به شکل یک تپه داخل سینی می ریزیم. سپس وسط آن را با انگشت فرورفتگی ایجاد می کنیم و نمک و کره را داخل آن می ریزیم. آن را ورز داده تا خمیر شود. این خمیر را در کیسه فریز و ۴۵ دقیقه در یخچال بگذارید. روی سینی کمی آرد بپاشید و این خمیر را بر روی آن بگذارید و آن را صاف کنید. ظرفی را بردارید و با کره چرب کنید و خمیر را به گونه ای پهن کنید تا کل داخل ظرف را بپوشاند.

جهت درست کردن مواد روی خمیر، تخم مرغ را در ظرفی جداگانه بشکنید و به خوبی هم بزنید و بعد از افزودن شکر باز هم بزنید. پوره کدو حلوایی، نمک، میخک، زنجبیل، دارچین و عصاره وانیل را بیفزایید و باز هم بزنید. مایه را بر روی خمیر ریخته و در همه جای آن پخش کنید. آن را داخل فر در دمای ۲۲۰ درجه قرار دهید. ۱۵ دقیقه بعد درجه فر را روی ۲۰۰ درجه بگذارید و صبر کنید تا ۴۰ دقیقه بعد آماده شود.

مطلب مشابه: طرز تهیه دسر پاناکوتا با 7 دستور مختلف (از پانکوتا زعفرانی تا انبه)

ترشی کدو حلوایی

ترشی کدو حلوایی

کدو حلوایی را شسته و بعد از جدا کردن تخمه ها، پوست گیری و خرد کنید. سرکه را حرارت دهید و زنجبیل و پوست لیموترش خرد شده، نمک و فلفل سیاه را به سرکه اضافه کنید. کمی شکر نیز به سرکه بیفزایید و بعد از افزودن کدو به سرکه آن را کمی بجوشانید تا نرم شوند. سپس زیر شعله را خاموش کنید تا خنک شوند و مواد را داخل شیشه بگذارید تا خوب برسند.

کلوچه کدو حلوایی

کلوچه کدو حلوایی

جهت تهیه آن پوره کدو حلوایی را آماده نموده و در ظرفی خمیر مایه را با یک قاشق غذاخوری شکر و آب ولرم مخلوط کنید. روی این ظرف را پوشانده و ۱۰ دقیقه بگذارید بماند. در ظرفی دیگر کره را روی حرارت ذوب کنید و بعد از افزودن شیر و شکر، صبر کنید تا کاملا شکرها حل شوند و بعد شعله را خاموش کنید. سپس در ظرفی دیگر تخم مرغ را شکسته و خمیر را به آن بیفزایید. بعد از افزودن نمک، جوز هندی، دارچین و پوره کدو حلوایی به آن، به خوبی آن ها را هم بزنید و بعد کره، شکر و شیر مخلوط شده را اضافه کنید و هم بزنید.

 آرد الک شده را کم کم اضاف کنید و آن را ورز بدهید. بعد از اینکه خمیر آماده شد ظرفی را چرب کنید و خمیر را داخل آن گذاشته و رویش را بپوشانید و بگذارید تا دو ساعت در همین حال بماند. دمای فر را بر روی ۲۰۰ درجه قرار داده و خمیر را در اندازه های کوچک و گرد در آورید و با انگشت در وسط آن حفره ایجاد کنید. مواد آماده شده از جوزهندی، دارچین و پوره را داخل حفره بریزید و در حفره را ببندید. این خمیرهای گرد شده را در سینی فر گذاشته و روی آن را با پارچه ای بپوشانید و بگذارید در همین حال بمانند. زرده تخم مرغ، روغن و شیر را مخلوط نموده و روی خمیرها را با پارچه ای بپوشانید. این مواد داخل سینی را داخل فر بگذارید تا ۲۰ دقیقه بعد بپزند. کاسه ای کوچک پر از آب را نیز داخل فر قرار دهید تا بخار آب باعث نرم شدن کلوچه ها شود.

آش کدو حلوایی

آش کدو حلوایی

جهت درست کردن آش کدو حلوایی، حبوبات را پخته و کدو را شسته، پوست گرفته و خرد کنید و با پیاز سرخ شده تفت دهید. حبوبات پخته شده، کدو و بلغورها را در قابلمه ی آب بپزید. زرد چوبه، نمک و فلفل نیز بسته به سلیقه خود اضافه کنید. با کشک و پیاز داغ و نعناع داغ هم می توانید آن را تزئین کنید.

باقلوا کدو حلوایی

باقلوا کدو حلوایی

جهت درست کردن باقلوا کدو حلوایی ابتدا فر را روی دمای ۳۵۰ درجه فارنهایت قرار دهید. پوره کدو را آماده کنید و این پوره را با شکر، پودر دارچین، میخک، جوز هندی، تخم مرغ و نمک مخلوط کنید و خوب هم بزنید. خمیر فیلو را ورق ورق کنید و اولین ورق را با کره چرب کنید. ظرفی را چرب نموده و ورق را داخل آن پهن کنید. ورق دوم را چرب کنید و روی ورق اول قرار دهید و همین ترتیب برای ۷ ورق ها همین کار را تکرار کنید.

 ورق هشتم را با مواد کدو تنبل پوشش دهید به گونه ای که این مواد به شکل یکنواخت و به شکل لایه روی خمیر را بپوشانند و پودر گردو را نیز بر روی آن بپاشید. در مورد همه لایه ها نیز این کار را تکرار کنید. این لایه ها را به ۴ برش مربعی شکل تکه تکه کنید. این باقلواها را تا ۲۰ دقیقه در فر قرار دهید تا بپرند. نمک، دارچین، شکر قهوه ای و عسل را مخلوط نموده و بر روی حرارت قرار دهید تا شکر خوب ذوب شود. بعد از پخته شدن باقلوا، با این مخلوط آماده شده روی آنها را تزئین کنید.

سخن پایانی

کدو حلوایی میوه ای است که با آن می توان دسرهای متنوعی را تهیه  کرد و هر دسری بسته به مواد بکار رفته در آن دارای طعم های مختلفی می باشد. برای درست کردن اکثر این دسرها باید ابتدا کدو حلوایی را به پوره تبدیل کنیم و با پوره و دیگر ترکیبات، دسر را آماده کنیم.

مطالب مشابه را ببینید!

دسرهای معروف انگلیسی؛ دستور تهیه 10 دسر رنگارنگ خوشمزه با تصاویر طرز تهیه مربای زنجبیل و خواص آن؛ 4 مربای خوشمزه زنجبیلی طرز تهیه پاستیل انار خوراکی سالم و خوشمزه ویژه شب یلدا طرز تهیه شیرینی انجیر؛ نکات، طرز تهیه و تزیین شیرینی انجیری 4 روش تهیه بستنی خانگی و سالم میلک شیک آلبالویی؛ طرز تهیه 6 میلک شیلک خوشمزه آلبالویی از ساده تا خامه ای طرز تهیه شیرینی پنجره ای و نکات ویژه خوشمزه شدن آن آموزش طرز تهیه شیرینی دانمارکی و نکاتی برای خوشمزه تر شدن طرز تهیه شیرینی نارگیلی در فر و بدون فر و نکات ویژه برای خوشمزه شدن آموزش طرز تهیه شیرینی کشمشی و نکاتی برای خوشمزه شدن آن