بیوگرافی گلشیفته فراهانی و اطلاعات هنری و شخصی این بازیگر با عکس

در این راهنما قصد داریم به بیوگرافی گلشیفته فراهانی بپردازیم. گلشیفته فراهانی یکی از بازیگران محبوب ایرانی، متولد ۱۹ تیر ۱۳۶۲ در تهران است. این هنرمند معروف علاوه بر بازیگری، در موسیقی و خوانندگی نیز فعالیت دارد. گلشیفته فراهانی برای نخستین بار فعالیت حرفه‌‌ای خود را در سال ۱۳۷۶ شروع کرد. گلشیفته فراهانی با نام اصلی «رهاورد»‌ فارغ‌التحصیل رشته موسیقی در مقطع فوق دیپلم از دانشگاه جامع علمی کاربردی است. وی در رشته گرافیک دیپلم خود را از هنرستان تجسمی اخذ کرده و در نوازندگی پیانو نیز ماهر می‌باشد. جالب است بدانید که با مخالفت ثبت احوال با نام گلشیفته، نام این بازیگر محبوب در شناسنامه رهاورد درج شده است.

بیوگرافی گلشیفته فراهانی: گلشیفته کیست؟

گلشیفته فراهانی یکی از ماهرترین و حرفه‌ای‌ترین بازیگران زن سینمای ایران است که در خانواده‌ای هنری متولد شد و رشد کرد. پدر او، بهزاد فراهانی، یکی از بازیگران سینمای ایران و همچنین فیلمنامه‌نویس زبردستی می‌باشد. مادر وی، فهیمه رحیمی‌نیا و خواهر بزرگ‌تر او، شقایق فراهانی، از دیگر بازیگران محبوب سینما و تلویزیون جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود.

به غیر از شقایق، گلشیفته یک برادر به نام آذرخش فراهانی نیز دارد که سرپرست نوازنده، ترانه‌سرا و خواننده گروه کوچ‌نشین است. گلشیفته فراهانی در فیلم‌ها و سریال‌های کارگردانان بزرگ و معروفی هم‌چون اصغر فرهادی، عباس کیارستمی، بهمن قبادی، رسول ملاقلی‌پور، جیم جارموش، ریدلی اسکات، یواخیم رانینگ و اسپن سندبرگ ایفای نقش کرده است. گلشیفته برای اولین بار در سال ۱۳۷۶ فعالیت هنری خود را با بازی در فیلم درخت گلابی به کارگردانی داریوش مهرجویی شروع کرد؛ شایان ذکر است که این بازیگر جوان‌ترین بازیگری بود که موفق به دریافت سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر شد.

گلشیفته فراهانی جزو هنرمندانی است که برای آکادمی علوم و هنرهای سینمایی اسکار از میان ۷۷۴ نفر به منظور عضویت دعوت شد. علاوه بر این در سال ۲۰۱۰، در شصت و سومین دوره جشنواره فیلم لوکارنو به عنوان عضو هیئت داوران این جشنواره انتخاب گردید. گلشیفته فراهانی در سیزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مراکش نیز جزو هیئت داوران حضور داشت.

Golshifteh 2 e1655885257311

‏از موسیقی تا فیلم

در بیوگرافی گلشیفته فراهانی لازم به ذکر دانستیم که او در حیطه موسیقی و خوانندگی نیز فعال می‌باشد. بازیگر محبوب پس از خروج از ایران در زمینه خوانندگی نیز مشغول به فعالیت شد و ترانه‌هایی ازجمله «سکوت»، «جست‌وجوی سرنوشت» و «جز تو» را اجرا کرد. ناگفته نماند که گلشیفته فراهانی در آلبوم «آخ» از محسن نامجو نیز در تنظیم نواختن پیانو و همچنین همخوانی همکاری داشت. علاوه بر این، گلشیفته فراهانی در سال ۲۰۱۴ سابقه همکاری با گروه موسیقی فرانسوی جبرووکی در نماهنگ پول‌ها را نیز دارد.

گلشیفته کودکی بسیار شیطان و پرتحرک بود، اما در کنار بازیگوشی‌هایش به موسیقی علاقه زیادی داشت. در سال ۶۸ او در کنار پدر به ایفای نقش در چند تئاتر عروسکی پرداخت. در ۱۲ سالگی وارد هنرستان موسیقی شد و برای اولین بار در فیلم درخت گلابی در نقش «میم» به کارگردانی داریوش مهرجویی بازی کرد. در بیوگرافی گلشیفته فراهانی جالب است بدانید که محمدرضا شریفی‌نیا، بازیگر محبوب ایرانی، به عنوان دستیار کارگردان وظیفه بازی گرفتن از گلشیفته را برعهده داشت.

گلشیفته فراهانی

فیلم‌های برتر

در این بخش از بیوگرافی گلشیفته فراهانی قصد داریم فیلم‌های برتر وی را مورد بررسی قرار دهیم. فراهانی در فیلم‌ها و سریال‌های بسیار زیادی نقش‌آفرینی کرده است که از میان آن‌ها می‌توان به درخت گلابی در نقش «میم» (۱۳۷۶)، فیلم سینمایی هفت پرده در نقش فرشته (۱۳۷۹)، فیلم سینمایی دو فرشته در نقش آذر (۱۳۸۱)، فیلم سینمایی جایی دیگر در نقش رها (۱۳۸۱)، فیلم سینمایی سنتوری در نقش هانیه (۱۳۸۵)، فیلم سینمایی درباره الی در نقش سپیده (۱۳۸۷)، فیلم سینمایی قاعده سه در نقش لوییز (۲۰۱۱)، فیلم سینمایی بهشت در نقش یاسمین (۲۰۱۴)، فیلم سینمایی دختران آفتاب در نقش بهار (۲۰۱۸)، فیلم سینمایی قسمت بالایی در نقش مگی (۲۰۱۸) و سریال‌های تلویزیونی ازجمله هجوم در نقش انیشا ملک (نقش اصلی-۲۰۲۱) و… اشاره نمود. در ادامه با مشهورترین فیلم‌هایی که بازیگر مذکور در آن‌ها به ایفای نقش پرداخته است، آشنا خواهیم شد.

Golshifteh 5 e1655885278477

فیلم سینمایی سنتوری

فیلم سینمایی سنتوری یکی از مشهورترین فیلم‌های ایرانی با بازی گلشیفته فراهانی و بهرام رادان است. این فیلم برای اولین بار در سال ۱۳۸۹ در سینماهای جمهوری اسلامی ایران اکران شد. سنتوری به کارگرانی داریوش مهرجویی، تهیه‌کنندگی فرامرز فرازمند و داریوش مهرجویی، نویسندگی وحیده محمدی‌فر و داریوش مهرجویی، فیلمبرداری تورج منصوری، تدوین‌گری مهدی حسینی و موسیقی محسن چاووشی و اردوان کامکار تولید شد.

از بازیگران اصلی سنتوری می‌توان به بهرام رادان در نقش علی سنتوری، گلشیفته فراهانی در نقش هانیه، مسعود رایگان در نقش پدر علی، رویا تیموریان در نقش مادر علی، مائده طهماسبی در نقش مادر هانیه، نادر سلیمانی در نقش برادر علی، مهیار پورحسابی در نقش تمایل، سیامک خواهانی در نقش جاوید، محمد سلوکی در نقش دکتر روانشناس، حسن پورشیرازی در نقش معتاد و صدرالدین حجازی در نقش معتاد اشاره نمود.

در بیوگرافی گلشیفته فراهانی جالب است بدانید که فیلم سنتوری بر اساس برداشتی آزاد از داستان عقاید یک دلقک نوشته هاینریش بل ساخته شده است. این فیلم قرار بود که در تاریخ ۳ مرداد سال ۱۳۸۶ اکران شود، اما به دلایل مختلف ازجمله عدم کنترل جو سالن، اکران آن از سوی وزارت ارشاد متوقف شد. در نهایت پس از کشمکش‌های فراوان، مجوز اکران این فیلم در مرداد ماه سال ۱۳۸۹ پس از سکته قلبی نابه‌هنگام تهیه‌کننده این فیلم (فرامرز فرازمند) در سن ۶۵ سالگی، صادر گردید

گلشیفته فراهانی

خلاصه داستان فیلم سنتوری

خلاصه داستان فیلم سنتوری به این شرح است که علی خانواده‌ای مذهبی دارد و به ساز سنتوری بسیار علاقمند است. زمانی که خانواده او از علاقه علی به سنتور باخبر می‌شوند، او به ناچار مجبور می‌شود خانه را ترک کند و بین خانواده و سنتور، گزینه دوم را انتخاب می‌کند. علی سنتوری با انتخاب سنتور از خانواده رانده شده و به دنبال علاقه خود می‌رود.

او رفته رفته در موسیقی چنان تبحری پیدا می‌کند که کنسرت‌هایش با استقبال بی‌نظیر روبه‌رو می‌شوند. زمانی که علی سنتوری در اوج فعالیت حرفه‌ای خود است عاشق دختری به نام هانیه (با بازی گلشیفته فراهانی) شده و با او ازدواج می‌کند. اما در ادامه داستان به دام اعتیاد افتاده و این موضوع نقطه شروعی برای گرفتاری‌ها و دردسرهای زندگی علی سنتوری است. بدبیاری‌های علی سنتوری تا جایی ادامه پیدا می‌کند که علاوه بر از دست دادن هانیه، زندگی و شهرت خود را نیز تباه می‌کند. کارتون‌خواب می‌شود، برای گذراندن زندگی در عروسی‌ها اجرا می‌کند و محبوبیت خود را از دست می‌دهد.

گلشیفته فراهانی

فیلم سینمایی درباره الی

فیلم سینمایی درباره الی در تاریخ ۶ ژوئن سال ۲۰۰۹ در سینماهای ایران اکران شد. درباره الی به کارگردانی اصغرفرهادی، تهیه‌کنندگی سید محمود رضوی و اصغر فرهادی، نویسندگی اصغر فرهادی، فیلمبرداری حسین جعفریان، تدوین‌گری هایده صفی یاری و موسیقی آندره آ باوئر تولید شد. از بازیگران اصلی این فیلم می‌توان به شهاب حسینی در نقش احمد، ترانه علیدوستی در نقش الی، مریلا زارعی در نقش شهره، گلشیفته فراهانی در نقش سپیده، پیمان معادی در نقش پیمان، مانی حقیق در نقش امیر، احمد مهرانفر در نقش منوچهر، رعنا آزادی‌ور در نقش نازی و همچنین صابر ابر در نقش علیرضا اشاره نمود.

فیلم سینمایی درباره الی روایتی از زندگی چند خانواده است که برای گذراندن تعطیلات خود به شمال سفر می‌کنند. احمد به تازگی از آلمان برگشته است و دوستان او در تلاش هستند تا همسری را برای او پیدا کنند. به همین منظور سپیده (گلشیفته فراهانی) مربی مهدکودک فرزند خود به نام الی را به همراه خود به شمال می‌آورد. اما ناگهان الی در ساحل دریا ناپدید شده و ماجرا به یک تراژدی مبدل می‌گردد. در این هیاهو هر کس به قضاوت پرداخته و دیگری را مقصر این اتفاق ناگوار می‌داند. در پی این ماجرا و گم شدن الی، نامزد او از راه می‌رسد و لحظات و سکانس‌های تأثیرگذار و غم‌انگیزی رقم می‌خورد. در بیوگرافی گلشیفته فراهانی شایان ذکر است که فیلم سینمایی درباره الی نیز از سوی هیئت معرفی فیلم برگزیده ایرانی آکادمی علوم و هنرهای سینمایی به منظور شرکت در مراسم اسکار سال ۲۰۰۹ انتخاب گردید.

فیلم سینمایی بهشت

یکی دیگر از فیلم‌های برتر که جا دارد در بیوگرافی گلشیفته فراهانی به آن اشاره شود، فیلم سینمایی بهشت است. این فیلم در تاریخ ۵ سپتامبر سال ۲۰۱۴ از شرکت سه ژه سینما منتشر شد و قسمت پایانی آن در تاریخ ۱۹ نوامبر ۲۰۱۴ به اکران عمومی درآمد. فیلم سینمایی بهشت به کارگردانی میا هانسن لووه، تهیه‌کنندگی شارل ژيلیبر و جیمی پرایس، ، نویسندگی میان هانسن لووه و اسون هانسن لووه، تدوین‌گری ماریون مونیه و فیلم‌برداری دنی لنوار تولید شد. فیلم بهشت درباره ظهور و سقوط یک دیجی می‌باشد که پیشگام موسیقی هاوس فرانسوی  است. از بازیگران اصلی فیلم می‌توان به کلر ترن، آرسینه حانجیان، گلشیفته فراهانی، بردی کوربت، فرانسیس ون لیتسنبورگ اشاره نمود.

گلشیفته فراهانی

فیلم سینمایی دختران آفتاب

یکی دیگر از برترین فیلم‌ها که لازم است در بیوگرافی گلشیفته فراهانی به آن اشاره شود، فیلم سینمایی دختران آفتاب است. فیلم سینمایی دختران آفتاب در سال ۲۰۱۸ برای اولین بار اکران شد و نسخه‎‌های مختلف آن به زبا‌ن‌های فرانسوی، کردی، انگلیسی و عربی تهیه شده است. فیلم سینمایی دختران آفتاب به کارگردانی و فیلنامه‌نویسی اوا هوسون بوده و از بازیگران اصلی آن می‌توان به گلشیفته فراهانی در نقش بهار و امانوئل برکو در نقش ماتیلدا اشاره نمود.

فیلم دختران آفتاب درباره مادر جوانی به نام بهار می‌باشد که در بازگشت به روستای محل زندگی خود در کردستان به همراه پسرش و صدها زن دیگر توسط نیروهای داعش دزدیده می‌شود. بهار در نهایت با تلاش‌های زیاد فرار کرده و به عنوان فرمانده گردان ویژه از زنان مسلح کرد به نام دختران آفتاب انتخاب می‌شود. تمامی اعضای گروه مذکور زن بوده و نقش بسیار پررنگی در مبارزه علیه داعش و آزادسازی مناطق اشغالی ایفا می‌کنند.

آن‌ها برای مدت طولانی در شرایط غیر انسانی زندانی شده و مورد آزار و اذیت جسمی و جنسی قرار می‌گیرند. در بیوگرافی گلشیفته فراهانی شایان ذکر است که فیلم مذکور چهارمین فیلم بلند کارگردان آن بوده و جزو موفق‌ترین فیلم‌ها در سال ۲۰۱۸ محسوب می‌شود. کارگردان این فیلم در طی مصاحبه‌های خود با رسانه‌های جمعی گفته است که دلیل اصلی او از پرداختن به این موضوع، آگاهی رسانه‌ها از رفتار غیر انسانی نیروهای اشغال‌گر داعش در شمال عراق و ماجرای غم‌انگیز زنان و کودکان اسیر کرد می‌باشد.

به گفته او: «شجاعت و جسارت زنانه کرد در مبارزه مسلحانه با داعش مرا تحت تأثیر قرار داد؛ از این رو تصمیم گرفتم گوشه‌هایی از این مبارزات قهرمانانه را در فیلمی تحت عنوان دختران آفتاب به تصویر بکشم.» لازم به ذکر است که فیلم دختران آفتاب جزو معدود فیلم‌های جنگی است که زن‌محور می‌باشد. فیلم مذکور تصویری واقعی از رویدادها و فجایع انسانی بوده که گلشیفته فراهانی به نحو احسن در آن نقش‌آفرینی کرده است.

گلشیفته فراهانی

توضیحات گلشیفته فراهانی درباره انتشار تصاویر برهنه‌اش در مجلات فرانسوی

در این بخش از بیوگرافی گلشیفته فراهانی قصد داریم در رابطه با بزرگ‌ترین حاشیه‌ای که در زندگی هنری و شخصی این بازیگر پیش آمد صحبت کنیم. اکنون که گلشیفته در خارج از ایران فعالیت می‌کند، می‌توان او را بازیگر سابق سینمای ایران خطاب کرد. چند سال پیش این بازیگر با انتشار تصاویر برهنه خود بر روی مجلات فرانسوی سیلی از انتقادات را بر روی سر خود خراب کرد!

فراهانی در مصاحبه‌ای در این باره گفته است که با چاپ تصاویر برهنه خود قصد شوکه کردن ایرانیان یا تحریک آن‌ها را نداشته و منظور آن از انجام این کار چیز دیگری بوده است. او اضافه کرد که از سیاست متنفر است و نمی‌خواهد کاری که منظور پشتش سیاسی نبوده، ناگهان سیاسی شود. در این بین بحث بزرگی به راه افتاد و طرفداران گلشیفته فراهانی به دو دسته تقسیم شدند. برخی از آن‌ها به وی توهین و برخی دیگر از او و کاری که انجام داده است دفاع می‌کردند. در بیوگرافی گلشیفته فراهانی لازم دانستیم عنوان کنیم که خانواده وی به گفته گلشیفته در آن دوران حال بسیار بدی داشتند و نمی‌توانستند از او دفاع کنند. گلشیفته فراهانی از این که یک ایرانی است به خود افتخار می‌کند.

گلشیفته فراهانی

سخن پایانی

در این مقاله تا حدودی با بیوگرافی گلشیفته فراهانی و برخی از فیلم‌‎هایی که در آن‌ها نقش‌آفرینی کرده است، آشنا شدیم. گلشیفته فراهانی یکی از بازیگران سابق سینمای ایران می‌باشد که اکنون فعالیت حرفه‌ای خود را در خارج از ایران ادامه می‌دهد. فراهانی علاوه بر بازیگری در موسیقی و خوانندگی نیز فعالیت داشته و یکی از مشهورترین زنان ایرانی در دنیا است.

مطالب مشابه را ببینید!

نگاهی بر زندگی مهدی اخوان ثالث؛ از اوایل زندگی، ازدواج، آغاز شعر گفتن، زندانی شدن و درگذشت نگاهی بر زندگی سیمین دانشور نویسنده و شاعر از تولد تا ازدواج، آثار ادبی و درگذشت او نگاهی بر زندگی نظامی گنجوی؛ بیوگرافی از تولد تا آثار معروف او و درگذشت بیوگرافی آرنولد شوارتزنگر اسطوره بدنسازی؛ از مهاجرت تا موفقیت های ورزشی و سینمایی او نگاهی بر زندگی نیما یوشیج؛ از تولد این شاعر تا عاشقی، زندگی در روستا و اشعار نیمایی نگاهی بر زندگی خواجه نصیر الدین طوسی؛ از تولد تا مرگ و معروف ترین آثار او نگاهی بر زندگی سهراب سپهری؛ زندگینامه این شاعر از تولد تا شهرت و مرگ او نگاهی بر زندگی سیمین بهبهانی؛ از تولد تا ازدواج و اشعار خاص او تا درگذشت و برخی از اشعار او نگاهی بر زندگی خوارزمی دانشمند بزرگ ایرانی از تولد تا دستاوردها و اختراعات او نگاهی بر زندگی جلال آل احمد نویسنده و مترجم؛ زندگینامه او از تولد تا مرگ مشکوک و آثارش