از سیر تا پیاز سفر به یزد

یزد از کهن‌ترین شهرها در کویر مرکزی ایران است. جاهای دیدنی یزد با توجه به قدمت طولانی این شهر، متعدد و جذاب هستند. درست مانند لهجه شیرین مردمش، بافت قدیمی‌ یزد نیز هنوز  حفظ شده است. جاهای دیدنی تاریخی و فرهنگی این شهر، آنقدر متنوع هستند که شاید در یک سفر چند روزه نتوان همه دیدنی‌های آن را دید. در این مقاله قصد داریم کمی فراتر از جاذبه‌های گردشگری یزد، به معرفی این شهر بپردازیم. پس در ادامه با اقامت ۲۴ همراه باشید تا به بررسی بیشتر جاذبه های شهر تاریخی یزد بپردازیم

شاید قبلا به یزد سفر کرده باشید و یا شاید در آینده مسافر شهر بادگیرها شوید. به هر حال حتما از همه جاذبه‌های گردشگری این شهر با خبر نیستید. بنابراین همراه این مقاله سفر می‌کنیم به این شهر و در کوچه و پس‌کوچه‌هایش، تاریخ را مرور می‌کنیم.

فاصله‌ها و وسایل حمل و نقل در سفر به یزد

برای سفر به یزد اگر از تهران، مشهد یا بندرعباس قصد سفر دارید، امکان سفر با هواپیما فراهم است. سفر با قطار هم گزینه در دسترس دیگر است و این شهر در مسیر ریلی تهران به بندرعباس قرار دارد. اما اگر هم با خودروی شخصی سفر می‌کنید فاصله یزد از تهران، 7 ساعت، از اصفهان 4 ساعت و از شیراز 5 ساعت است.

اقامت در یزد

با این که مردم یزد به مهمان‌نوازی شهرت دارند اما بابت هتل و امکانات اقامتی هم نگران نباشید. در این شهر گزینه‌های متنوعی برای اقامت مسافران وجود دارد. در یزد هم امکان اقامت در هتل‌های مدرن وجود دارد و هم هتل‌های سنتی. اقامتگاه‌ها و هتل‌های سنتی یزد، بسیار محبوب و خاطره‌انگیز هستند. جالب است بدانید در یزد تعداد هتل‌های سنتی با معماری قدیمی بسیار بیشتر از هتل‌های امروزی است.

هتل داد یزد

از میان بهترین هتل های یزد می‌توان به هتل داد اشاره کرد. شاید خاطره یک شب اقامت در جایی مانند هتل داد یزد جذاب‌ترین خاطره شما در سفر به یزد باشد. بنای این هتل به سال 1307 باز می‌گردد اما باوجود تاریخی بودن، همه امکانات رفاهی برای مسافران را دارد.

از سیر تا پیاز سفر به یزد

جاهای دیدنی یزد

شاید در سفر به یزدبخشی از دیدنی‌های شناخته شده‌تر آن را دیده باشید یا درباره آن شنیده باشید، مانند باغ دولت آباد، آتشکده یزد، میدان امیرچخماق، بادگیرهای معروفش، بازارهای قدیمی و مسجد جامع. اما از میان سایر دیدنی های یزد که ممکن است کمتر شناخته شده باشند هم می‌توان به ارگ سریزد، خانه لاری ها، کاروانسرای زین‌الدین، آرامگاه نیکبانو و زندان اسکندریه اشاره کرد.

شهرهای اطراف یزد و دیدنی‌های آن‌ها

علاوه بر دیدنی‌های خود یزد، شهرهای تاریخی اطراف یزد هم پر از جذابیت‌های تاریخی و فرهنگی هستند. جذابیت این شهرها اگر بیشتر از یزد نباشد کمتر هم نیست. نائین، میبد، اردکان و چند شهر و روستای دیگر هم در اطراف این شهر قرار دارند که نباید از آن‌ها غافل شد.

زیارتگاه چک چک زردشتیان

زیارتگاه چک چک زردشتیان در مسیر این یزد به نائین قرار دارد که تنها نیم ساعت با یزد فاصله دارد. به علاوه این زیارتگاه، آرامگاه نیکبانو دختر یزدگر هم هست که حین فرار از دشمنان در این منطقه از دنیا می‌رود. هر سال هفته آخر مرداد ماه در این زیارتگاه مراسمی آئینی برگزار می‌شود.

ارگ سریزد

ارگ سریزد يكي از آثار ملی به ثبت رسيده است که در مهریز قرار دارد. ارگ سريزد مکانی برای ذخيره‌ غلات و مواد غذايی و همچنین محل نگهداری پول، طلا و اجناس گران‌بهای روستاييان در هنگام هجوم و غارت دشمنان، بوده است. سرتاسر این ارگ، خندقي به عرض 6 متر و عمق سه تا چهار متر حفر شده است كه وظیفه آن دفاع از قلعه بود. علاوه بر این چهار طرف ارگ، برج و باروهاي بلند و محکم ارگ توسط خندق محصور شده‌اند. این ارگ تاریخی دارای امکانات رفاهی برای مسافران است و می‌توانید در سفر خود با خیال راحت از آن‌جا بازدید کنید.

از سیر تا پیاز سفر به یزد

خوردنی‌های یزد

از میان همه جذابیت های شهر یزد، شیرینی‌ها و غذاهایش از جایگاه ویژه‌ای برخوردار هستند و آوازه جهانی دارند. امکان ندارد که به یزد سفر کنید اما بتوانید از باقلوا و قطابش صرف نظر کنید. بعضی از شیرینی‌فروشی‌های یزد سالهاست که خوشنامند و با خوردنی‌های هیجان انگیز از مسافران پذیرایی می‌کنند. یکی از مشهورترین‌ها حاج خلیفه رهبر است که بیش از یک قرن است که کام مسافران را شیرین کرده است.

اما به جز شیرینی، مزه غذاهای سنتی در رستوران‌های قدیمی یزد هم نباید از نظر دور داشت. برای مثال رستوران و چایخانه قدیمی حمام خان یزد که هم رستوران است و هم موزه. بنای تاریخی آن، مسافران را به قرن‌های گذشته می‌برد.

صنایع دستی یزد

اما صنایع دستی یزد، سوغاتی‌هایی هستند که گردشگران بسیاری را از داخل و خارج ایران، با شوق خرید به بازارهای یزد کشانده است. آوازه قالی بافی، زیلو بافی، ترمه‌های گران‌بها، سفال و سرامیک، کاشی سازی و قلم‌زنی هنرمندان یزدی به گوش مردم سرتاسر دنیا رسیده است. امکان ندارد وارد بازارهای تاریخی یزد شوید و دست خالی بیرون بیائید.

سفر به یزد را نمی‌توان کوتاه کرد. یزد دارای دیدنی‌هایی است که همه به یک اندازه جذاب و خاطره‌انگیز هستند. برای سفر به یزد شهرهای اطراف را فراموش نکنید. این استان، فرهنگی اصیل و تاریخی طولانی را در خود جای داده است که ارزشمند هستند. رپورتاژ آگهی

مطالب مشابه را ببینید!

مکان های گردشگری دزفول؛ لیست 20 جای دیدنی و تفریحی دزفول زیبا جاذبه های گردشگری ناشناخته در ایران مکان های گردشگری چابهار؛ 25 مکان تفریحی و دیدنی این شهر زیبا مکان های دیدنی ارومیه؛ از پیست اسکی تا بازار تاریخی، دریاچه ها و پارک ملی سه سو معرفی 20 جاده زیبا در ایران؛ نگاهی به زیباترین جاده های ایران با تصاویر کدام هتل‌های 5 ستاره کیش ارزان‌ترند؟ پرواز از شهر های زیبای ایران به کیش جزیره دلفین ها این رستوران های هتل خواجو اصفهان را از دست ندهید! مکان های خنک برای سفر در تابستان؛ مسافرتهای تابستانی به مکانهای خنک حقایق جالب درباره تخت جمشید؛ عجایب و دانستنی های این مکان تاریخی