چگونه کرم ضد آفتاب یا ماسک صورت باعث روشن شدن پوست می‌گردد؟

اگرچه بسیاری از افراد از داشتن پوست تیره استقبال می‌کنند، ولی بعضی افراد تمایلی به داشتن پوست تیره ندارند و به دنبال راهی هستند که بتوانند پوست خود را روشن‌تر کنند. با توجه به این موضوع شاید برای شما هم این سؤال پیش آمده باشد که آیا استفاده از کرم ضدآفتاب و ماسک صورت می‌تواند به روشن شدن پوست کمک کند؟ در ادامه همراه ما باشید تا شما را با هر دوی این دو محصول و نقش آن‌ها در روشن کردن پوست، بیشتر آشنا کنیم.

مراقبت از پوست صورت

آیا کرم ضد آفتاب پوست من را روشن می‌کند؟

همانطور که می‌دانید یکی از راه‌های افزایش سلامتی پوست این است که به صورت روزانه از کرم ضد آفتاب استفاده کنیم. هر بار که شما در معرض اشعه‌های UV خورشید قرار می‌گیرید، فرآیند تولید ملانین در پوست شما شروع شده و پوست برنزه می‌شود. ملانین در واقع رنگدانه اصلی پوست و موست که در سلول‌های ملانوسیت ساخته می‌شود. از آنجایی که ملانین بخش عمده‌ی پرتو‌های UV را جذب می‌کند، به نوعی محافظ پوست به شمار آمده و در جلوگیری از سرطان پوست نقش مهمی دارد.

گاهی بخش‌هایی از پوست به دلیل قرار گرفتن در معرض نور خورشید ملانین اضافه تولید کرده و پوست را تیره‌تر می‌کند. دقیقا در همینجاست که کرم ضد آفتاب به کمک ما می‌آید؛ چرا که این کرم جلوی اشعه‌های UV و به دنبال آن تولید ملانین را می‌گیرد و در نتیجه‌ی آن پوست شما تیره‌ نمی‌شود. در واقع کرم‌های ضد آفتاب با این روش از تیره شدن پوست شما جلوگیری می‌کنند.

علاوه بر این استفاده از کرم ضد آفتاب در هنگام قرار گرفتن در معرض نور خورشید، از اختلال افزایش رنگدانه‌های پوستی جلوگیری کرده به مرور زمان آن‌ها را محو می‌کند.

ضدآفتاب

منظور از SPF بر روی ضدآفتاب های ایرانی و خارجی همان Sun Protection Factor است که به معنی فاکتورهای محافظت در مقابل نور خورشید است. هر چقدر مقدار این فاکتور بیشتر باشد، در مدت زمان بیشتری می‌توانید در فضای باز که دارای نور شدید خورشید است، قرار بگیرید. یادتان باشد، قبل از کرم ضدآفتاب، نوع SPF درج شده بر روی جعبه را بخوانید و کرم ضد آفتاب قوی بدون حساسیت را انتخاب نمایید.

کرم ضد آفتاب روشن کننده‌ی پوست حاوی چه موادی است؟

معمولا مواد تشکیل‌دهنده‌ی مشخصی در یک کرم ضد آفتاب وجود دارد که خاصیت محافظت در برابر اشعه‌ی UV را دارا هستند؛ ولی این مواد الزاما خاصیت روشن‌کنندگی برای پوست ندارند. موادی مانند زینک اکسید (zinc oxide) و تیتانیوم اکسید (titanium dioxide) تا حدودی برای روشن کردن پوست مؤثر هستند ولی تأثیر آن‌ها به اندازه‌ی موادی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم، نیست.

توضیحات بالا به این معنا نیست که فرمولاسیون کرم ضد آفتاب نمی‌تواند شامل محتویاتی باشد که خاصیت روشن کنندگی دارند. ترکیبات روشن کننده و سفید کننده‌ی بسیاری وجود دارد که در فرمولاسیون کرم‌های ضد آفتاب به خوبی عمل می‌کند. این ترکیبات به یک محصول مراقبت از پوست این امکان را می‌دهد که بتوانند لکه‌های پوستی موجود در پوست شما را روشن کرده و از ایجاد لکه‌های تیره‌ی جدید بر روی پوست شما جلوگیری ‌کنند. برخی از محتویات سفید کننده‌ی مؤثری که باید در هنگام خرید کرم ضد آفتاب به آن‌ها توجه داشته باشید، به شرح زیر هستند:

  • کوجیک اسید (Kojic acid)
  • آربیوتین (Arbutin)
  • نیاسینامید (Niacinamide) یا ویتامین ب3 (vitamin B3)
  • ویتامین ث (Vitamin C)
  • عصاره‌ی ریشه‌ی شیرین بیان (Licorice root extract)
  • عصاره‌ی شاه توت (Mulberry extract)

آیا ماسک صورت پوست من را روشن می‌کند؟

در سال‌های اخیر، انواع مختلفی از ماسک‌های صورت روانه‌ی بازار شده است که هر یک کاربرد‌های مختلفی دارند؛ ولی سؤالی که برای بسیاری از ما پیش می‌آید این است که آیا این ماسک‌ها واقعا تأثیری دارند و به روشن شدن پوست ما کمکی می‌کنند؟

در پاسخ باید بگوییم میزان این تأثیرگذاری به نوع ماسک و انتظاری که شما از آن دارید، بستگی دارد. ماسک‌های صورت با پوشاندن صورت شما با فرمولاسیونی که انتخاب کرده‌اید، محتویات خود را جذب سطح پوست می‌کنند که این موضوع نیز بستگی به زمانی دارد که شما اجازه می‌دهید ماسک روی صورت‌تان بماند.

ماسک صورت

افراد ممکن است در اثر عوامل زیادی با خشکی پوست صورت مواجه شوند. تغییر دما و رطوبت، استفاده از صابون‌ها با مواد شیمیایی خشن و برخی شرایط خاص پوستی مثل اگزما می‌تواند باعث خشکی پوست صورت شود. در اکثر موارد، افراد می‌توانند با استفاده از روش‌های درمانی‌ خانگی و ساده، از شر خشکی پوس خلاص شوند. در این مطلب، به بررسی دلایل خشکی پوست صورت افراد و روش‌های درمان آن می‌پردازیم. شما میتوانید انواع مدل های ماسک صورت در بازار را از مو تن رو تهیه کنید.

ماسک روشن کننده‌ی پوست حاوی چه موادی است؟

اگر شما هم با تیرگی پوست و افزایش لکه‌های پوستی دست و پنجه نرم می‌کنید، باید به دنبال ماسک صورتی باشید که از اختلال افزایش رنگدانه‌های پوستی یا hyperpigmentation جلوگیری کرده و حاوی ویتامین ث باشد.

کوجیک اسید (Kojic acid)، آزلائیک اسید (azelaic acid) و عصاره‌ی ریشه‌ی شیرین بیان (Licorice root extract) جزو ترکیباتی هستند که اگر در یک ماسک صورت وجود داشته باشند به روشن شدن پوست و لکه‌های آن کمک می‌کنند.

علاوه بر موارد بالا، محتویات لایه بردار نظیر آلفا هیدروکسی اسید یا alpha hydroxy acids (AHAs)، لاکتیک اسید (lactic acid) و عصاره‌ی آناناس نیز می‌تواند به برطرف کردن سلول‌های پوستی مرده و بدون رنگ از سطح پوست شما کمک کند.

اگر علاوه بر خاصیت روشن کنندگی، انتظار دارید ماسک آبرسانی مناسبی هم برای پوست شما انجام دهد، به دنبال آن دسته از ماسک‌های صورت باشید که در مواد تشکیل دهنده‌ی آن‌ها اسید هیالورونیک (hyaluronic acid) وجود دارد. ترکیبات مرطوب‌کننده‌ای نظیر آووکادو و شی باتر نیز به نرم شدن پوست کمک می‌کنند.

سخن آخر

در نهایت باید بگوییم کرم‌های ضد آفتاب و ماسک‌های صورت تأثیر مثبتی بر روی روشن شدن و درخشندگی پوست شما دارند؛ ولی شما باید در هنگام خرید حتما به مواد تشکیل‌دهنده‌ی آن‌ها توجه کنید که در بالا به معرفی برخی از مهم‌ترین این مواد تشکیل دهنده پرداختیم.

شما می‌توانید برای تهیه‌ی بهترین کرم‌های ضد آفتاب و ماسک‌های صورت از برند‌های مختلف خارجی و ایرانی به فروشگاه لوازم آرایش مو تن رو مراجعه کنید.

مطالب مشابه را ببینید!

برای خرید بیمه خودرو کدام بدهی‌ها باید تسویه شوند؟ کامل‌ترین بررسی برند سیکو + معرفی کالکشن چند کالکشن محبوب کاپ قاعدگی چیست ؟ ۹ علائم سکته قلبی قبل از وقوع که باید جدی بگیرید! 19 تا از بهترین دبیران فیزیک کنکور بهترین دبیران ریاضی کنکور بهترین دبیران شیمی کنکور مراحل راه اندازی قالیشویی هتل‌های قیمت مناسب پاریس بررسی کشورهای آمریکا و انگلستان از نظر هزینه تحصیل با موسسه اصطهباناتی