کاربرد ارز دیجیتال | آشنایی کامل با کاربردهای ارز دیجیتال به زبان ساده

کاربرد ارز دیجیتال | آشنایی کامل با کاربردهای ارز دیجیتال به زبان ساده

این روزها کمتر کسی پیدا می‌شود که نام ارز دیجیتال، حتی برای یکبار هم که شده به گوشش نخورده باشد. جهان مدرن امروز به سمت دیجیتالی شدن حرکت می‌کند و بازار کریپتو هر روزه در صدر اخبار مهم جهان قرار دارد. اولین ارز دیجیتال که همان بیت کوین است، در سال ۲۰۰۹ توسط فردی ناشناس به نام «ساتوشی ناکاماتو» به بازار عرضه شد.

ارزهای دیجیتال فقط به‌منظور ترید و سرمایه‌گذاری مورد استفاده قرار نمی‌گیرند. کاربردهای این رمزارزها بسیار بیشتر از این مسائل است. ما قصد داریم در این مقاله شما را با چند کاربرد مهم ارزهای دیجیتال آشنا کنیم، اما قبل از هرچیزی بیایید ببینیم که اصلا ارز دیجیتال چیست؟

ارز دیجیتال چیست؟

رمز ارز یا «کریپتوکارنسی» (Cryptocurrency) نوعی دارایی دیجیتال به شمار می‌رود که برپایه علوم رمزنگاری ساخته شده است. ارزهای دیجیتال برای داشتن ویژگی‌هایی مانند؛ غیرمتمرکز بودن، شفاف بودن و غیرقابل دستکاری بودن از نوعی فناوری به نام بلاک چین استفاده می‌کنند.

وقتی می‌گوییم ارزهای دیجیتال غیرمتمرکز هستند؛ یعنی هیچ شخص یا نهادی قدرت کنترل این نوع از ارزها را نخواهد داشت. شما می‌توانید ارزهای دیجیتال را از طریق اینترنت و بدون نیاز به استفاده از هیچ نوع واسطه‌ای، به هرکجای جهان که می‌خواهید ارسال نمایید. نحوه عرضه این ارزها هم متفاوت از پول‌های فیات است. مثلا بیت کوین از روز اول ۲۱ میلیون واحد بوده و به مرور درحال استخراج شدن است. ارزهای دیگری نیز هستند که از روز اول تعداد آن‌ها مشخص شده و به مرور زمان و بدون فرآیند خاصی به بازار عرضه می‌شوند. رمزارز ریپل یکی از این نوع ارزهاست.

همانطور که گفتیم ارزهای دیجیتال برمبنای بلاک چین که نوعی دفتر کل توزیع شده است، ساخته شده و فعالیت می‌کنند.

ارزهای دیجیتال چطور کار می کنند؟

کاربرد ارز دیجیتال | آشنایی کامل با کاربردهای ارز دیجیتال به زبان ساده

ارزهای دیجیتال چگونه کار می‌کنند؟ شاید این سوال اکثر کسانی باشد که قصد ورود به دنیای کریپتو را دارند؛ اما آیا واقعا مهم است که بدانیم نحوه عملکرد این ارزها به چه شکلی است؟ البته که نه! همه‌ی ما در طول روز با اینترنت کار می‌کنیم و آن را پایه و اساس زندگی خودمان قرار داده‌ایم، اما آیا نحوه عملکرد اینترنت را همه ما می‌دانیم‌؟ پاسخ این سوال هم خیر است.

شما به عنوان یک تریدر و سرمایه‌گذار لازم نیست که دقیقا نحوه عملکرد رمزارزها روی بلاک چین را به‌شکل تخصصی و کامل بدانید، مگر اینکه خودتان علاقه داشته باشید. ارزهای دیجیتال برای فعالیت خود به دو فناوری مهم دارند؛ بلاک چین و رمزنگاری!

از بلاک چین برای ارتباط دادن تراکنش‌ها و بلاک‌ها استفاده می‌شود. جذابیت اصلی پرایس اکشن به این است که می‌توان همه چیز را روی آن واضح دید. رمزنگاری نیز فرآیندی است که برای ایمن‌سازی بلاک چین مورد استفاده قرار می‌گیرد. رمزارزهای ما پس از ساخته شدن روی بلاک چین ثبت می‌شوند.

برای آشنایی هر چه بیشتر پیشنهاد میکنم مقاله آشنایی با ارز دیجیتال سایت حسینی فایننس را به صورت کامل مطالعه نمایید.

کاربرد ارزهای دیجیتال

ارزهای دیجیتال شامل؛‌ توکن‌های غیرقابل تعویض «NFT»، قابل تعویض و میم‌کوین‌ها و شت کوین‌ها هستند. مثلا ارز دیجیتال بیت کوین و اتریوم قابل تعویض هستند. شما می‌توانید بیت کوین خود را با تتر یا هر ارز دیگری تعویض کنید. NFTها اما غیرقابل تعویض هستند. همچنین میم‌کوین‌ها ارزهایی هستند که در ابتدا با شوخی وارد بازار شده‌اند. شت‌کوین‌ها نیز ارزهایی هستند که کاربرد و ارزش آن‌چنانی ندارند. حال که با انواع ارز دیجیتال به‌طور مختصر آشنا شدید، ببینیم اصلا کاربرد این ارزهای دیجیتال چیست؟

ارزهای دیجیتال زیرساختی: این نوع از رمزارزها برای پرداخت‌های داخل شبکه بلاک چین و برنامه‌های غیرمتمرکز دیگر در بلاک چین مورد استفاده قرار می‌گیرند. معمولا ارزهای دیجیتال زیرساختی برای پرداخت کارمزد به رایانه‌های مسئول اجرای نرم‌افزارها در بلاک چین استفاده می‌شوند. ارزهای زیرساختی همان کوین اصلی شبکه هستند که برای فعالیت در شبکه نیاز به پرداخت آن است.

کاربرد رمزارزها در امور مالیقطعا مهم‌ترین مورد استفاده از ارزهای دیجیتال برای پرداخت است. همانطور که می‌دانید از تمامی ارزهای دیجیتال برای پرداخت وجه استفاده نمود و خب طبیعتا تمام ارزها هم در این دسته جای دارند؛ ولی برخی از ارزهای دیجیتال از این مرحله گذشته و تمام خدمات مالی موجود را در پلتفرم خود ارائه می‌نمایند. برای مثال، تا قبل از ظهور دنیای کریپتو، تنها بانک‌ها بودند که به مردم وام می‌دادند؛ ولی امروزه مخاطبان می‌توانند در پروژه‌های کریپتویی نیز درخواست وام دهند.

ارزهای دیجیتال خدماتیارزهای دیحیتال خدماتی، سعی دارند رابط میان دنیای واقعی و دنیای بلاک چین شده و مشکلاتی که سرراهشان قرار دارد را از بین ببرند. مثلا؛ بعضی از این نوع ارزها ابزارهای مورد نیاز برای مدیریت اطلاعات شخصی و سازمانی را روی بلاکچین در دسترسی مشتریان قرار می‌دهند. بعضی دیگر؛‌ در حوزه بهداشتی فعالیت کرده و خدمات ذخیره‌سازی را تحت پوشش خود درمی‌آورند.

کاربرد رمزارزها در سرگرمی و رسانهاستفاده از ارزهای دیجیتال در دنیای رسانه و سرگرمی، هر روزه درحال گسترش یافتن است. این نوع ارزها، برای پاداش دادن به کاربران به‌منظور تولید محتوای سرگرم‌کننده، بازی‌های و فعالیت در رسانه‌های اجتماعی مورد استفاده قرار می‌گیرند. مثلا؛ ارز دیجیتال بت یک نوع توکن است که با استفاده از مرورگر (Brave) آن را پاداش خواهید گرفت.

این ۴ مورد از کاربردهای ارزهای دیجیتال بود که آن‌ها را به‌صورت مختصر برای شما بررسی کردیم. البته باید بدانید که کاربرد ارزهای دیجیتال در جهان امروز، فراتر از این‌ حرف‌هاست. این ارزها به‌گونه‌ای با دنیای ما درآمیخته‌اند که در هر گوشه و کناری می‌توان کاربردهای آن‌ها را مشاهده کرد.

سخن پایانی

دنیای ارزهای دیجیتال و بلاک چین بسیار پیچیده و گسترده بوده و امروزه با دنیای واقعی ما عجین شده است. اگر به‌تازگی وارد این دنیا شده باشید، حتما برایتان سوال شده که این ارزها کلا به چه دردی می‌خورند؟ به همین منظور ما در این مقاله، سعی کردیم در ابتدا شما را با مفهوم ارزهای دیجیتال آشنا کنیم و عملکرد آن‌ها را نیز کوتاه توضیح دادیم. در انتها هم ۴ کاربرد مهم رمزارزها را با شما مخاطبان عزیز درمیان گذاشتیم. همانطور که گفتیم کاربرد این ارزها بسیار بیشتر از ۴ مورد است. امیدواریم که با خواندن این مطلب کمی روشن‌تر شده باشید.

برای آشنایی با بهترین سایت های آموزش ارز دیجیتال به سایت کی خوبه مراجعه نمایید : https://kikhobe.com/top/services/

مطالب مشابه را ببینید!

معرفی بی ضررترین شوینده صورت ایرانی و خارجی کفش چرم طبی ولی شیک را از کجا بخریم؟ سه کتاب پرطرفدار در زمینه روانشناسی موفقیت بهترین اسپیکر سقفی موجود در بازار برترین روش های سرمایه گذاری در آلمان با موسسه مهاجرتی اصطهباناتی چطوری به ایران گل بفرستیم؟ هتل‌های پاریس نزدیک مرکز شهر فولاد st52 از کجا بخریم؟ برای خرید بیمه خودرو کدام بدهی‌ها باید تسویه شوند؟ کامل‌ترین بررسی برند سیکو + معرفی کالکشن چند کالکشن محبوب