دیگر نگران هزینه تحصیل در هلند نباشید!

هزینه تحصیل در هلند

تامین‌ کردن هزینه‌های تحصیل و زندگی، یکی از موانع مهم در راه مهاجرت و رسیدن به رویاهای افراد است. کشور هلند با داشتن دانشگاه‌های بزرگ و مجهز، امکانات خوبی را در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد. هزینه تحصیل در هلند به‌طور متوسط پایین است. دانشگاه‌های این کشور انواع بورسیه‌های تحصیلی، خوابگاه و دوره‌های مختلف کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری را به زبان انگلیسی برای دانشجویان بین‌الملل ارائه می‌دهند.

در این مطلب، هزینه تحصیل در هلند را بررسی خواهیم کرد. همچنین در رابطه با انواع بورسیه‌های تحصیلی، شرایط مربوط به آن‌ها و تحصیل رایگان در این کشور مطالبی را عنوان می‌کنیم. در ادامه نیز هزینه‌های زندگی دانشجویی را شرح و اقدامات لازم برای گرفتن ویزای تحصیلی را به شما آموزش خواهیم داد. پس با ما همراه باشید.

فرصت تحصیل در هلند

کشور هلند یکی از مقاصد مهم برای مهاجرت است. این کشور در زمینه آموزش عالی نیز مقصد مناسبی است. کشور هلند دوره‌های انگلیسی و غیر انگلیسی را در مقاطع مختلف تحصیلی ارائه می‌دهد. مهاجرت تحصیلی به هلند سومین گزینه محبوب و پرطرفدار برای آموزش عالی در میان کشورهای اروپایی است.

بر اساس رتبه‌بندی QS، 13 دانشگاه در کشور هلند جزو 200 دانشگاه برتر دنیا به حساب می‌آیند. همچنین 16 دانشگاه دولتی این کشور، بورسیه‌های تحصیلی خوبی را برای دانشجویان از سراسر دنیا در نظر می‌گیرند. از جمله این دانشگاه‌ها می‌توان به دانشگاه صنعتی Delft، دانشگاه علمی کاربردی HAN و دانشگاه آمستردام اشاره کرد.

هزینه تحصیل در هلند

هزینه تحصیل سالانه برای دانشجویان اتحادیه اروپا، حدود 2314 یورو در سال تحصیلی 2024-2023 است. برای دانشجویان با ملیت‌های دیگر، متوسط شهریه برای دوره کارشناسی حدود 6000 تا 15000 یورو و برای دوره کارشناسی ارشد 8000 تا 20000 یورو است.

تحصیل برای دانشجویان دکتری در اغلب رشته‌ها و دانشگاه‌ها با حقوق است. شما به‌عنوان کارمند در دانشگاه استخدام می‌شوید و حقوق دریافت می‌کنید. در برخی از موسسات برای دوره دکتری، شهریه دریافت می‌شود که اغلب با دوره کارشناسی ارشد برابر است.

شهریه دانشگاه‌های دولتی و موسسات خصوصی هلند

کشور هلند دارای 16 دانشگاه دولتی با امکانات عالی است که بورسیه‌های تحصیلی بسیار خوبی به دانشجویان بین‌الملل ارائه می‌دهند. شما می‌توانید برای هر کدام از این‌ بورسیه‌ها، اقدام کنید. شهریه این دانشگاه‌ها با توجه به ملیت شما متفاوت است.

در حدود 60 موسسه خصوصی در این کشور وجود دارند که دوره‌های کارشناسی ارشد و کارشناسی را برای دانشجویان بین‌الملل ارائه می‌دهند. شهریه این دانشگاه‌ها، نسبت به دانشگاه‌های دولتی بیشتر است. هزینه تحصیل در این دانشگاه‌ها، سالانه 1500 تا 2000 یورو متغیر است. برای دانشگاه‌های کسب‌و‌کار، شهریه متوسط بین 5000 تا 7000 یورو در سال است.

تامین مالی دولت هلند

دولت هلند هزینه‌های تحصیل دانشجویان را از طریق گزینه‌های مالی مختلفی تامین می‌کند. این موارد برای دانشجویان با پاسپورت هلند، اتحادیه اروپا، منطقه اقتصادی اروپا، سوئیس و بریتانیا اعمال می‌شوند. سایر دانشجویان، می‌بایست از طریق بورسیه تحصیلی یا حمایت مالی خانواده و کشور خود اقدام کنند.

وام‌های دانشجویی هلند

یکی دیگر از راه‌های کمک مالی به دانشجویان بین‌المللی، دریافت وام دانشجویی است که در هلند، آسان‌تر از دریافت کمک‌هزینه تحصیلی است. متقاضی دریافت وام، می‌بایست زیر 30 سال سن داشته باشد، در یکی از دانشگاه‌های هلند ثبت‌ نام کرده باشد و حساب بانکی هلندی نیز داشته باشد. به هر متقاضی وام، حداکثر تا سقف مبلغ 13000 یورو در سال، اختصاص داده می‌شود. دانشجویان غیر هلندی نیز برای دریافت کمک‌هزینه، باید مجوز قانونی داشته باشند.

هزینه تحصیل در هلند

تحصیل رایگان در هلند

تحصیل رایگان در کشور هلند برای مهاجران یک رویاست. البته این نکته را باید در نظر داشته باشید که شما نمی‌توانید به‌صورت کاملا رایگان در این کشور تحصیل کنید؛ چراکه به کشور دیگری تعلق دارید. بهتر است شرایط تحصیل در کشور هلند را بررسی کنید و با درخواست بورسیه تحصیلی، شرایط را جهت پرداخت شهریه، برای خودتان آسان‌تر کنید.

بورسیه تحصیلی در کشور هلند

مسلما یکی از بزرگ‌ترین شانس‌هایی که می‌تواند پیش روی دانشجویان بین‌الملل، جهت تحصیل در هلند وجود داشته باشد، دریافت بورسیه تحصیلی است. در ادامه لیستی از بورسیه‌های کشور هلند مخصوص دانشجویان بین‌الملل آورده شده است:

  1. اراسموس+: برای جذب دانشجوی بین‌الملل در دوره کوتاه‌مدت 3 تا 12 ماهه، با ارائه بورسیه تحصیلی و دوره کارآموزی است. این بورسیه روش بسیار خوبی برای تامین هزینه تحصیل و زندگی است.
  2. بورسیه تحصیلی هلند: این بورسیه برای دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا و با مبلغ 5000 یورو است.
  3. بورسیه NN Future Matters: این بورسیه به دانشجویان با شرایط خاص و از 11 کشور (بلژیک، مجارستان، جمهوری چک، بلغارستان، یونان، ژاپن، اسلواکی، لهستان، رومانی، اسپانیا و ترکیه) تعلق می‌گیرد.
  4. بورسیه لاله نارنجی: این بورسیه به دانشجویان با‌استعداد از کشورهای مختلف فرصت می‌دهد که به‌صورت مقرون‌به‌صرفه تحصیل کنند. این بورسیه با توجه به شرایط دانشجو قابل تغییر است.

بورسیه تحصیلی مخصوص دانشگاه‌های هلند

برخی از دانشگاه‌های هلند، شرایط ویژه‌ای را برای بورسیه تحصیلی دانشجویان بین‌الملل در نظر گرفته‌اند. در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم:

  1. بورسیه دانشگاه ماستریخت: این بورسیه برای دانشجویان در مقطع کارشناسی ارشد و دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا قابل استفاده است. این بورسیه تحصیلی متناسب با مقطع و رشته از 13000 تا 17500 یورو متغیر است.
  2. بورسیه دانشگاه TU Delft Excellence: دانشجویان پذیرفته ‌شده در این دانشگاه، واجد شرایط هستند و این بورسیه، شامل هزینه‌های کامل در دوره TU Delft و هزینه‌های 2 سال زندگی است.
  3. بورسیه تحصیلی اریک بلومینک در دانشگاهخرونینگن: برای دانشجویان پذیرفته‌شده در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه خرونینگن، قابل استفاده است و شامل هزینه‌های مربوط به شهریه، سفر بین‌المللی، کتاب، بیمه درمانی و زندگی است.
  4. بورسیه دانشگاه آمستردام: شامل بورسیه تحصیلی کامل با شهریه و هزینه‌های زندگی به مدت یک سال است. همچنین این بورسیه به مبلغ 25000 یورو به پذیرفته‌شدگان مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه آمستردام تعلق می‌گیرد.
  5. دانشگاه و مرکز تحقیقات واخنینگن: این دانشگاه در زمینه غذای سالم و محیط زندگی بورسیه‌های تحصیلی زیادی می‌دهد.
  6. سایر بورسیه‌ها: این بورسیه‌ها شامل جوایز مطالعات جهانی، برنامه بورسیه رادبود (کارشناسی ارشد)، برنامه بورسیه رادبود و بورسیه‌های فولبرایت رادبود می‌شوند.

بورسیه دانشگاه‌ها تمامی هزینه‌های تحصیل دانشجویان بین‌الملل را پوشش نمی‌دهند؛ اما می‌توانند تا حد بسیار زیادی به هزینه‌های آن‌ها کمک کنند. حداکثر مبلغی که می‌توانید از این بورسیه‌ها دریافت کنید، در حدود 13000 یورو است.

هزینه تحصیل در هلند

کار کردن در هنگام تحصیل در هلند

بورسیه‌های تحصیلی، تمام هزینه‌های زندگی شما را تامین نمی‌کنند؛ بنابراین، شما می‌توانید با کار‌کردن در کنار تحصیل، مقداری از هزینه تحصیل خود را تامین کنید. دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا و دانشجویان کشورهای آمریکا و سوئیس، می‌توانند در هفته 16 ساعت کار کنند. همچنین در طول تابستان، می‌توانند به‌صورت تمام‌وقت کار کنند و هزینه تحصیل خود را پس‌انداز کنند. قوانین کار برای دانشجویان اروپایی متفاوت است.

هزینه‌های زندگی دانشجویی در هلند

علاوه بر هزینه تحصیل در هلند و شهریه دانشگاه، تامین هزینه‌های روزانه و هزینه‌های زندگی دانشجویان یکی از بزرگترین نگرانی‌هاست. این هزینه‌ها شامل مسکن، حمل‌و‌نقل، غذا و رستوران، اوقات فراغت و سایر موارد ماهانه است. اگرچه میزان خرج و هزینه افراد متفاوت است؛ اما به‌طور متوسط، دانشجویان 800 تا 1100 یورو برای این موارد هزینه می‌کنند. در ادامه به شرح برخی از مهم‌ترین این هرینه‌ها می‌پردازیم.

اقامت در هلند

هزینه اجاره مسکن‌های دانشجویی یا آپارتمان‌های کوچک به‌طور متوسط ماهانه حدود 300 تا 800 یورو است. این میزان با توجه به اندازه خانه، نوع مبلمان و محل قرارگیری آن در شهر متفاوت است. همچنین اجاره خانه در شهرهای کوچک نسبت به شهرهای بزرگی مثل آمستردام ارزان‌تر است.

رستوران و مواد غذایی در هلند

در هلند نیز مانند سایر کشورهای اروپایی، انواع رستوران‌های بزرگ با منوهای متنوع دیده می‌شوند. اینکه در این زمینه چگونه هزینه کنید، کاملا به شما بستگی دارد. مسلما بهترین و به‌صرفه‌ترین روش، تهیه غذا در خانه است! اما اگر خواستید خودتان را به یک فنجان قهوه در یک کافه‌رستوران در هلند دعوت کنید، به‌طور متوسط باید 300 یورو بپردازید. همچنین یک ساندویچ پنیر حدود 400 یورو و یک شام ساده دانشجویی معمولی در حدود 1250 یورو است.

حمل‌و‌نقل در هلند

استفاده از دوچرخه برای حمل‌و‌نقل، هم کاملا به‌صرفه است و هم هلندی! چرا می‌گوییم هلندی؟ چون اکثر شهروندان از دوچرخه برای حمل‌و‌نقل درون‌شهری استفاده می‌کنند. با دوچرخه به‌راحتی می‌توانید در تمام شهر بگردید. اما اگر به هر دلیلی، دوچرخه انتخاب شما نبود، هزینه کرایه بلیط اتوبوس درون‌شهری حدود  2 یورو است. برای استفاده از قطار شهری هم می‌توانید کارت تخفیف 40 درصدی دریافت کنید.

اقدامات لازم برای ویزای تحصیلی هلند

اگر متقاضی دریافت این ویزا هستید، باید مراحلی را جهت پیشبرد بهتر کارها به‌خوبی طی کنید. در ادامه، به‌ترتیب به این مراحل اشاره می‌کنیم:

  1. برای دانشگاه اقدام کنید و نامه پذیرش بگیرید.
  2. نوع ویزای تحصیلی خود را در کشور هلند پیدا کنید.
  3. درخواست ویزای تحصیلی به نزدیک‌ترین سفارت بدهید.
  4. برای دریافت ویزا منتظر باشید.
  5. اجازه اقامت برای مدت‌زمان تحصیل شما داده می‌شود.

جمع‌بندی

اگرچه امکان تحصیل رایگان در کشور هلند برای شهروندان دیگر کشورها مقدور نیست؛ اما با روش‌هایی می‌توان هزینه تحصیل در هلند و همچنین هزینه‌های زندگی در این کشور را کمتر کرد. با گرفتن کارت‌های تخفیف دانشجویی و ارائه آن‌ها نیز می‌توانید در بسیاری از رستوران‌ها، مراکز خرید، سینماها و موزه‌ها از تخفیف دانشجویی برخوردار شوید. پس دیگر نگران هزینه تحصیل در هلند نباشید و همین حالا، به رویای خود، رنگ واقعیت ببخشید!  شما می‌توانید با مطالعه مطالبی که در بلاگ مای آرمان نوشته شده از روش های مهاجرت تحصیلی به هلند و … آگاه شوید. 

مطالب مشابه را ببینید!

بهترین کرم روشن‌ کننده صورت خارجی تولید کدام برند است؟ فرق مشاور و روانشناس ایده های خلاقانه برای دیزاین یک اتاق زیبا بهترین اساتید زیست کنکور ایران هر آنچه که درباره کامپوزیت نمی‌دانید با یه کیفِ دوشیِ اسپرت، استایلِ شیک خودت را کامل کن آیا بوتاکس مو راهکاری دائمی است و یا از بین می رود؟ کفش اورجینال نایک ، بهترین همراه ورزشکاران برای فضای سبز ویلا ، باغچه یا تراس خود دنبال مبلمان مناسب می گردید؟ راهنما جامع خرید تشک رویا