قیمت انواع روغن موتورها در بازار

قیمت انواع روغن موتورها در بازار

موتور خودرو، قلب تپنده هر خودرویی محسوب می‌شود. حفظ سلامت و بهبود عملکرد موتور خودرو باعث افزایش طول عمر خودرو خواهد شد. عکس این جمله نیز مصداق دارد. یعنی اگر در حفظ و سلامت موتور خودروی خود کوشا نباشید، از طول عمر موتور خودرو کاسته خواهد شد، چه بسا خسارات جبران ناپذیری نیز به بار خواهد آمد.

یکی از راه‌های داشتن موتور و خودرویی پر قدرت و سالم، استفاده از روغن موتورهای با کیفیت است. با این توصیف، روغن موتورها عناصر حیاتی برای کاهش خرابی و اختلالات موتور خودرو محسوب می‌شوند و کالای با ارزشی به شما می‌روند.

تعریف روغن موتور خودرو

روغن موتور شامل ترکیبات شیمیایی انواع روغن‌های طبیعی یا پایه نفتی به‌علاوه مواد افزودنی است. درست مانند دوران باستان که افراد برای تسریع و تسهیل حرکت ارابه‌ها از انواع روغن‌های روان‌کاری استفاده می‌کردند، هدف اصلی تولید روغن موتورها نیز (کاهش اصطکاک قطعات خودرو، کاهش حرارت حاصل از سایش میان قطعات، جلوگیری از زنگ‌زندگی و پاک‌کنندگی قطعات) است.

با در نظر گرفتن این مطلب می‌توان دریافت، قیمت انواع روغن موتور در بازار براساس مواد تشکیل دهنده روغن، برند و کیفیت ساخت، متفاوت خواهد بود.

انواع روغن موتورها در بازار

هرچند تنوع مواد تشکیل دهنده و کیفیت ساخت، برندهای متنوعی از روغن موتور را در بازار خدمات خودرو به وجود آورده است. نکته‌‍ حائز اهمیت این است که انواع روغن موتور به ۳ دسته کلی تقسیم بندی می‌شوند. ما در ادامه این مقاله قیمت انواع روغن موتورها در بازار را بررسی خواهیم کرد. توجه داشته باشید که انتخاب شما برای روغن موتور هرچه باشد، قطعاً در یکی از شاخه‌های زیر قرار دارد.

پیشنهاد می‌شود با توجه به نوع موتور و ویژگی‌های هر یک از دسته‌های زیر -که در ادامه مطالعه خواهید کرد-روغن موتور متناسب با خودرو خود را انتخاب و مصرف نمایید.

روغن موتورهای مینرال

روغن موتورهای مینرال همان روغن‌های معمولی و متشکل از نفت خام و موادی چون (هیدروکربن و انواع الفین‌ها) هستند. قیمت این روغن موتورها نسبت به قیمت انواع روغن موتورها در بازار بسیار ارزان‌تر است. زیرا ناخالصی بیشتر و کارایی کمتری دارند.

همچنین در مقابل سرما یا گرما شدید عملکرد خود را از دست می‌دهند. از روغن موتورهای مینرال معمولاً در آب‌بندی خودروهای صفر استفاده می‌شود. گرچه در موتور ساده خودروها نیز قابل استفاده هستند، اما هر ۴۰۰۰ کیلومتر باید تعویض شوند و این کار به نظر منطقی و به صرفه نمی‌آید.

روغن موتورهای تمام سنتتیک

روغن موتورهای تمام سنتتیک، خالص‌ترین نوع روغن موتور میان همتایان خود هستند. قیمت آنها نسبت به قیمت انواع روغن موتور در بازار گران‌تر است. این نوع روغن موتور به صورت کاملاً شیمیایی در آزمایشگاه تولید می‌شود، بنابراین مطمئن‌ترین نوع روغن موتور برای ارتقاء کارایی موتور در بالاترین سطح به شمار می‌روند. مهمترین ویژگی‌های روغن موتورهای تمام سنتتیک (کاهش مصرف سوخت، مقاومت در برابر حرارت و ناخالصی بسیار کم) است.

روغن موتورهای نیمه سنتتیک

به ترکیب روغن موتورهای مینرال و تمام سنتتیک، روغن موتور نیمه سنتتیک گفته می‌شود. قیمت این نوع روغن موتورها نسبت به قیمت انواع روغن موتور در بازار، در رنج متوسط است. از لحاظ کارایی نیز، روغن موتورهای نیمه سنتتیک نسبت به روغن موتورهای تمام سنتتیک کمتر و از مینرال‌ها بیشتر است. بنابراین برای حفاظت از قطعات متحرک خودرو مناسب است.

نحوه استفاده از روغن موتور خودرو

نحوه استفاده از روغن موتور خودرو

متخصصان خودرو بر این باورند که استفاده از چندین روغن موتور مختلف برای یک موتور خودرو، کار غیر منطقی است. زیرا هر موتور خودرو نیاز به نوعی خاص از روغن موتور دارد. بنابراین ابتدا لازم است درباره موتور خودرو خود (ساده یا پیشرفته بودن موتور) اطلاعات کافی داشته باشید، سپس با مشورت متخصصان خدمات خودوریی، روغن موتور مناسب را انتخاب و استفاده نمایید.

بنابراین هر نوع روغن موتوری که از ابتدا برای خودرو استفاده کردید را تا زمانی که صاحب خودرو هستید، استفاده نمایید.

ویژگی‌های مهم انواع روغن موتور

انواع روغن موتورها در بازار ایران بسیار متنوع است، این تنوع ناشی از کیفیت و اعتبار برند سازنده هر روغن موتور است. به طور کلی روغن موتورهای موجود در بازار خدمات خودرویی به دو دسته ایرانی و خارجی تقسیم می‌شوند. اما ۳ ویژگی زیر در تمام روغن موتورها مشترک است. برای انتخاب بهترین روغن موتور متناسب با موتور خودروی خود، لازم است به ویژگی‌های زیر توجه داشته باشید.

استاندارد API

این استاندارد توسط انجمن نفت آمریکا ابداع شده است و روی برچسب روغن موتورها به صورت حروف اختصاری نوشته می‌شود.

  • برای موتورهای بنزینی،‌ حرف S مشخص شده‌است که در کنار آن حروف A-N نیز نوشته می‌شود.
  • برای موتورهای دیزلی، حرف C مشخص شده‌است و کنار آن حروف A-J نوشته می‌شود.
  • هرچه برایند حروف بزرگ‌تر باشد، روغن موتور از کیفیت بالاتری برخوردار است.

استاندارد ACEA

این استاندارد توسط انجمن نفت اروپا ابداع شده است و روی برچسب روغن موتورها به صورت حروف اختصاری نوشته می‌شود.

  • برای موتورهای بنزینی، حرف A مشخص شده‌است که در کنار آن اعداد ۸-۱ نوشته می‌شود.
  • برای موتورهای دیزلی، حرف B مشخص شده‌است و در کنار آن اعداد ۸-۱ نوشته می‌شود.
  • موتورهای بنزینی-دیزلی سازگار با مبدل کاتالیست با حرف C مشخص شده‌اند و در کنار آن اعداد ۸-۱ نوشته می‌شود.
  • موتورهای دیزلی سنگین نیز با حرف E مشخص شده‌اند و در کنار آن اعداد ۸-۱ نوشته می‌شود.
  • هرچه برایند اعداد بزرگ‌تر باشد، روغن موتور از کیفیت بالاتری برخوردار است.

ویسکوزیته

ویسکوزیته

به مقاومت مایعات در مقابل جاری شدن (غلظت مایع)، گران‌روی یا ویسکوزیته می‌گویند. بنابراین مایعات غلیظ دارای ویسکوزیته بالا و مایعات رقیق دارای ویسکوزیته پایین هستند. ویسکوزیته روغن موتور به دو دسته زیر تقسیم می‌شود. توجه به میزان ویسکوزیته روغن موتور عامل مؤثری در انتخاب روغن موتور است. ویسکوزیته نیز مانند استانداردها روی برچسب روغن موتورها به ۲ روش زیر نوشته می‌شوند.

سینگل گرید

اگر تنها از اعداد برای نشان دادن مقدار ویسکوزیته روغن موتور استفاده شده باشد، به این معناست که این روغن موتور سینگل گرید و فقط مختص یک نوع آب و هوا است. از روغن موتورهای سینگل گرید در فصول خاص استفاده شده و ۴ فصل محسوب نمی‌شوند. اعداد ۲۵-۰ برای آب و هوای سرد و اعداد ۶۰-۳۰ برای آب و هوای گرم مشخصاً استفاده می‌شوند.

مولتی گرید

برای نشان دادن مقدار اسکوزیته روغن موتورهای مولتی گرید از ترکیب حروف و اعداد استفاده می‌شود. دیدن (۴۵-W۴) روی برچسب روغن موتور، به این معناست که کارایی روغن موتور برای حداقل دمای ۴ و حداکثر ۴۵ درجه سلسیوس تست شده است. روغن موتورهای مولتی گرید برای ۴ فصل سال مناسب هستند.

با در نظر داشتن ویژگی‌های تمام روغن موتورها و نیز طبقه‌بندی آنها، به بررسی قیمت انواع روغن موتورها در بازار ایران می‌پردازیم.

انواع روغن موتور ایرانی

معروف‌ترین و با کیفیت‌ترین روغن موتورهای ایرانی موجود در بازار ایران شامل موارد زیر است. در ادامه قیمت انواع روغن موتورها در بازار (روغن موتورهای ایرانی) به قمیت روز در جدول زیر نوشته شده است.

  • بهران
  • اسپیدی
  • پارانوکس
  • پارس
  • ایرانول
  • کاسترول
  • بهتام
  • پروفی کار
  • لوبریفنت

انواع روغن موتور خارجی

انواع روغن موتور خارجی

برندهای زیر معتبرترین و با کیفیت‌ترین روغن موتورهای خارجی موجود در بازار ایران هستند. اما علاوه بر لیست زیر، برندهای خارجی دیگری نیز در بازار وجود دارند که به استفاده عموم خودرو سواران رسیده‌اند.

  • مبانول (Mabanol)
  • آیسین (Aisin)
  • بیزول (Bizol)
  • آلپاین (Alpine)
  • هیوندای اکس تیر (Hyundai XTeer)
  • سرکان (Serkan)
  • توتال
  • تویوتا

کلام آخری

هرچند قیمت انواع روغن موتورها در بازار ایران طی ماه‌های اخیر بسیار نوسان داشته، اما درک عوامل کلیدی و مؤثر در تشخیص یک روغن موتور خوب، به صاحبان خودرو کمک خواهد کرد، خودرویی سالم داشته باشید. مقاله پیش رو، به بررسی قیمت انواع روغن موتورها در بازار پرداخته است.

مطالب مشابه را ببینید!

بهترین کرم روشن‌ کننده صورت خارجی تولید کدام برند است؟ فرق مشاور و روانشناس ایده های خلاقانه برای دیزاین یک اتاق زیبا بهترین اساتید زیست کنکور ایران هر آنچه که درباره کامپوزیت نمی‌دانید با یه کیفِ دوشیِ اسپرت، استایلِ شیک خودت را کامل کن آیا بوتاکس مو راهکاری دائمی است و یا از بین می رود؟ کفش اورجینال نایک ، بهترین همراه ورزشکاران برای فضای سبز ویلا ، باغچه یا تراس خود دنبال مبلمان مناسب می گردید؟ راهنما جامع خرید تشک رویا