طلاق توافقی چیست و چه شرایطی دارد ؟

طلاق راهی برای پایان دادن به یک زندگی مشترک ناموفق است و برای انجام این‌کار 3 روش پیش روی زوجین خواهد بود. طلاق می‌تواند به صورت توافقی، از طرف مرد و از طرف زن صورت گیرد. طلاق توافقی شرایطی دارد و زوجین بایستی با ارائه مدارک لازم به دادگاه، مراحلی را نیز جهت به نتیجه رساندن این موضوع طی کنند.

طلاق توافقی چیست و چه شرایطی دارد ؟

از این رو ما در تیم دادنیک قصد داریم که در ادامه، مطالبی را در مورد طلاق توافقی و شرایط آن برای شما عزیزان بیان کنیم. پیشنهاد می‌کنیم که تا انتها با ما همراه باشید.

طلاق توافقی

طلاق توافقی یکی از انواع طلاق می‌باشد که در آن زوجین به صورت توافقی و مسالمت آمیز از یکدیگر جدا خواهند شد. به این صورت که بر سر مسائلی هم‌چون حضانت فرزند، مهریه، نفقه و … به توافقات لازم خواهند رسید و پس از دریافت گواهی عدم امکان سازش از دادگاه می‌توانند با مراجعه به یکی از دفاتر طلاق، از یکدیگر جدا شوند.

شرایط طلاق توافقی

طلاق توافقی تحت شرایطی قابل انجام است و طرفین بایستی به آن‌ها پایبند بوده تا بتوانند در اسرع وقت به نتیجه دلخواه خود دست پیدا کنند. از این رو در ادامه این بخش از مطالب به شرایط طلاق توافقی اشاره شده است.

طلاق توافقی چیست و چه شرایطی دارد ؟

  • شرط اصلی برای طلاق توافقی، رضایت زن و مرد است.
  • پرداخت تمام حق و حقوق مالی زن از جمله مهریه و همچنین توافق بر سر مسائلی همانند حضانت فرزند، نفقه و … بایستی در نظر گرفته شود.
  • ارائه گواهی عدم بارداری از طرف زن و همچنین رعایت عده طلاق الزامی است.
  • مراجعه به مراکز مشاور خانواده بهزیستی قبل از ارائه دادخواست، جهت دریافت گواهی عدم انصراف از طلاق از جمله شرایطی است که باید برای طلاق توافقی رعایت شود.

مدارک مورد نیاز برای طلاق توافقی چیست ؟

برای طلاق توافقی لازم است که مدارکی را تهیه کرده و به دادگاه ارائه کنید. لازم به ذکر است که بدون در اختیار داشتن مدارک مورد نیاز برای طلاق توافقی، دادخواست شما از دفتر خدمات قضایی به دادگاه ارجاع داده نمی‌شود. از این رو در ادامه به مدارک طلاق توافقی اشاره کرده‌ایم.

  • اصل و کپی شناسنامه زن و مرد
  • اصل و کپی کارت ملی زن و مرد
  • اصل و کپی سند ازدواج و یا عقدنامه محضری
  • وکالت نامه محضری طلاق
  • متن توافق‌نامه تنظیم شده بین زن و مرد
  • ارائه گواهی عدم بارداری
  • دریافت گواهی عدم امکان سازش

در عین حال لازم به ذکر است که اگر سند ازدواج به هر دلیلی مفقود شده و یا در دسترس نباشد، بایستی به دفتری که ازدواج صورت گرفته است، مراجعه شود و رونوشتی از سند ازدواج را تهیه و ارائه کنید. همچنین باید در نظر داشته باشید که این رونوشت حداکثر تا 3 ماه اعتبار دارد.

مراحل طلاق توافقی

این نوع از طلاق نسبت به طلاقی که از طرف مرد و یا زن باشد کمی سریع‌تر پیش خواهد رفت و نیازی به داوری ندارد، اما مراحلی دارد که بایستی طی شود. از این رو در ادامه به مراحل طلاق توافقی اشاره شده است.

  • در ابتدا باید زوجین به یکی از مراکز مشاوره مراجعه کرده و پس از این‌که مشاوره‌های لازم در این زمینه را دریافت کردند، گواهی عدم انصراف از طلاق را دریافت کنند.
  • در ادامه پس از دریافت گواهی ذکر شده، این امکان را خواهید داشت که درخواست طلاق خود را به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی تقدیم کنید. برای انجام این‌کار نیز بایستی شناسنامه، کارت ملی و عقدنامه یا سند ازدواج زن و مرد نیز ارائه شود.
  • پس از ثبت درخواست طلاق در دفتر خدمات الکترونیک قضایی، وقت دادرسی برای شما تعیین و از طریق یک پیامک از طرف سامانه ثنا ابلاغ می‌شود. در این حالت بایستی زوجین در ساعت و روز تعیین شده در دادگاه خانواده حضور پیدا کنند تا به درخواست آن‌ها رسیدگی شود.
  • بعد از حضور زوجین در دادگاه و دریافت مشاوره‌هایی در رابطه با پرونده طلاق، توافق‌نامه‌ای که شامل مواردی هم‌چون تعیین تکلیف مهریه، نفقه، حضانت فرزند و … است، توسط مشاور خانواده تکمیل شده و به امضای طرفین خواهد رسید.
  • در انتها نیز با مشخص شدن باردار بودن یا نبودن زوجه، گواهی عدم امکان سازش صادر شده و طرفین این امکان را خواهند داشت که برای جاری شدن صیغه طلاق به یکی از دفاتر مربوطه برای جدا شدن از یکدیگر مراجعه کنند.

مهریه در طلاق توافقی

مهریه از جمله حق و حقوق اصلی زن است و او این حق را دارد که مهریه‌اش را از همسرش طلب کند. در طلاق توافقی نیز چنین موضوعی صدق می‌کند، اما به‌طور کلی این مورد بستگی به نظر زوجین دارد. به این صورت که اگر زن از دریافت مهریه‌اش صرف نظر کند، مرد دیگر الزامی به پرداخت آن ندارد، اما در غیر این‌صورت مرد بایستی مهریه را به زوجه بپردازد.

طلاق توافقی چقدر طول خواهد کشید ؟

طلاق توافقی نیز پروسه‌ای دارد که ممکن است کمی زمان‌بر باشد. با توجه به این موضوع 2 راه پیش روی شما می‌باشد، یکی کمک گرفتن از وکیل و دیگری پیش بردن روند طلاق بدون کمک گرفتن از وکیل است. از این رو در ادامه به مدت زمانی که طلاق با داشتن وکیل و بدون داشتن وکیل طول خواهد کشید، اشاره شده است.

  • طلاق توافقی با کمک وکیل : اگر زوجین توافقات لازم را بر مسائلی که در طلاق توافقی مد نظر است انجام داده باشند، می‌توانند به کمک یک وکیل متبحر در این زمینه، در مدت زمانی حدودا 10 الی 20 روزه، به خواسته خود برای جدایی از یکدیگر دست پیدا کنند. در عین حال لازم به ذکر است که وکیل می‌تواند به جای شما برای پیش روند پرونده‌تان در دادگاه حضور پیدا کند.

طلاق توافقی چیست و چه شرایطی دارد ؟

  • طلاق توافق بدون کمک وکیل : اگر زوجین برای ثبت دادخواست طلاق توافقی تصمیم بگیرند که شخصا به دادگاه مراجعه کنند، در این حالت مجبور خواهند شد که در جلسات مشاوره و دادگاه نیز حضور پیدا کرده تا بتوانند به مرحله ثبت درخواست طلاق در دادگاه برسند. از این رو ممکن است پروسه طلاق توافقی نیز تا 3 ماه طول بکشد.

کلام آخر 

طلاق توافقی یکی از روش‌هایی است که زوجین می‌توانند در اسرع وقت و به صورت مسالمت آمیز از یکدیگر جدا شوند. در عین حال این نوع از طلاق شرایطی دارد که بایستی زوجین طبق آن اقدام به جدایی از یکدیگر کنند. با توجه به این موضوع ما در موسسه حقوقی دادنیک سعی بر این داشتیم که در مطالب ذکر شده آن‌چه که باید در مورد طلاق توافقی و شرایط آن بدانید را برای شما عزیزان بیان کنیم.

در عین حال پیشنهاد می‌کنیم که برای پیش بردن روند اجرایی پرونده طلاق توافقی خود در اسرع وقت، از یک وکیل مجرب و حرفه‌ای در این زمینه کمک بگیرید تا نتیجه مورد نظرتان حاصل شود. از این رو شما می‌توانید به سایت دادنیک مراجعه کرده و با مشاورین و وکلای متخصص ما در ارتباط باشید تا مشاوره تخصصی در رابطه با مسائلی هم‌چون طلاق توافقی و شرایط آن را دریافت کنید.

مطالب مشابه را ببینید!

معرفی بی ضررترین شوینده صورت ایرانی و خارجی کفش چرم طبی ولی شیک را از کجا بخریم؟ سه کتاب پرطرفدار در زمینه روانشناسی موفقیت بهترین اسپیکر سقفی موجود در بازار برترین روش های سرمایه گذاری در آلمان با موسسه مهاجرتی اصطهباناتی چطوری به ایران گل بفرستیم؟ هتل‌های پاریس نزدیک مرکز شهر فولاد st52 از کجا بخریم؟ برای خرید بیمه خودرو کدام بدهی‌ها باید تسویه شوند؟ کامل‌ترین بررسی برند سیکو + معرفی کالکشن چند کالکشن محبوب