زگیل تناسلی چه بیماری است؟

زگیل تناسلی یک بیماری مقاربتی بسیار مسری است. ویروسی که باعث ایجاد زگیل تناسلی می شود، ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) نام دارد. پزشکان سالانه بیش از یک میلیون مورد جدید زگیل تناسلی را تشخیص می دهند و بیش از صد سویه از این ویروس وجود دارد. هیچ درمانی برای بیماری HPV شناخته نشده است منتها طیف گسترده ای از درمان های پزشکی و گیاهی، برای زگیل تناسلی وجود دارد که می توانند به کاهش علائم آن کمک کنند.

در صورتی که به زگیل تناسلی ابتلا دارید، باید از پزشک خود نیز مشاوره ی پزشکی و درمانی دریافت کنید. حتی بهترین درمان خانگی زگیل تناسلی، باعث از بین رفتن کامل آن ها نخواهد شد و درمان ضد ویروسی می تواند از گسترش بیماری به شریک های جنسی شما جلوگیری کند.

زگیل تناسلی چیست؟

زگیل تناسلی چه بیماری است؟

زگیل تناسلی که به آن زگیل مقاربتی یا Condylomata Acuminata نیز گفته می شود، یکی از شایع ترین بیماری های مقاربتی است. حدود ۱۲۰ سویه ویروس پاپیلومای انسانی وجود دارد که باعث بروز زگیل تناسلی می شوند. برخی از این سویه ها می توانند منجر به سرطان دهانه ی رحم یا گلو شوند؛ بنابراین کسانی که به زگیل تناسلی مبتلا هستند، بایستی به طور منظم آزمایش های غربالگری انجام دهند.

بیشتر اوقات، زگیل تناسلی به صورت مجموعه ای از برآمدگی هایی شبیه به گل کلم یا راش در ناحیه ی تناسلی فرد ظاهر می شود. این برجستگی‌ ها می‌توانند با گذشت زمان، مدام ظاهر شوند و از بین بروند، اما ویروسی که عامل آن ها بوده است تا آخر عمر در بدن فرد باقی خواهد ماند.

اگر مشکوک به زگیل تناسلی هستید، باید بلافاصله آزمایش STD را انجام دهید. زگیل تناسلی می‌تواند شبیه بسیاری از عفونت‌ های مقاربتی دیگر از جمله تبخال و عفونت ‌های باکتریایی به نظر برسد؛ به همین دلیل قبل از درمان آن ها، نیاز به تشخیص دقیق نوع بیماری دارید.

علائم و نشانه های زگیل تناسلی

زگیل تناسلی چه بیماری است؟

کسانی که به زگیل های تناسلی مبتلا هستند، با یک سری برجستگی هایی شبیه راش در سطح ناحیه ی تناسلی خود مواجه می شوند. این برجستگی ها ممکن است شبیه گلچه ‌های گل کلم به نظر برسند و موقع لمس آن، حالتی زبر یا ناهموار داشته باشند.

علائم دیگر زگیل تناسلی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • خارش خفیف تا شدید
  • احساس سوزش در ناحیه ی آسیب دیده
  • ترشحات غیر طبیعی واژن
  • خونریزی و ترک پوست

گاهی زگیل ها آنقدر کوچک هستند که نمی توان آن ها را با چشم غیرمسلح دید و تنها با علائم خارش و ترشحات قابل تشخیص خواهد بود. به همین علت که زگیل تناسلی همیشه با چشم غیرمسلح دیده نمی شود، پزشک ها به افراد توصیه می کنند که چه دچار علائمی باشند چه نباشند، در هر صورت بهتر است به طور مرتب آزمایش شوند.

زگیل تناسلی فقط به اندام تناسلی محدود نمی شود. افراد می توانند آن ها را از طریق رابطه ی جنسی دهانی منتقل کنند؛ به همین دلیل ممکن است در داخل گلو، زبان، لب یا هر جای دیگر دهان ظاهر شوند. زگیل های تناسلی به طور طبیعی بهبود می یابند اما ویروس از بین نمی رود.

تفاوت منگوله پوستی و زگیل تناسلی

منگوله های پوستی یا اسکین تگ تناسلی و زگیل تناسلی دو مشکل متفاوت هستند که می توانند بسیار شبیه به هم به نظر برسند. هر دو زائده های گوشتی هستند که معمولاً در چین های پوست و بافت های تناسلی به وجود می آیند. برخلاف زگیل تناسلی، اسکین تگ ها کاملاً خوش خیم هستند و خطری ندارند. اگر هر کدام از آن ها مشکلی ایجاد کنند، پزشک می تواند در طی یک جلسه آن را از بین ببرد. پزشک معالج این عمل سرپایی را با استفاده از بی حس کننده ی موضعی انجام می دهد و بیمار نیازی به بستری یا گذراندن دوره ی نقاهت ندارد.

منگوله های پوستی که فیبروم بافت نرم نیز نامیده می شوند، می توانند از نظر اندازه متفاوت باشند. بعضی از آن ها به اندازه ی پاک کن روی مداد رشد می کنند؛ رشد این نوع سریع است، ممکن است با گذشت زمان تغییر رنگ دهند و نرم و انعطاف پذیر هستند. منگوله های پوستی تناسلی بیشتر روی آلت تناسلی منتسب به مردانه دیده می شوند، اما گاهی اوقات ممکن است در واژن نیز ظاهر شوند.

درمان های خانگی زگیل تناسلی

هیچ درمانی برای ویروس ایجاد کننده ی زگیل تناسلی موجود نیست. با این حال، راه حل های دیگری برای از بین بردن زگیل تناسلی در خانه وجود دارد که می توانند خارش و سوزش را کاهش دهند و برخی از آن ها حتی ممکن است به کاهش ظاهر و کم کردن مدت زمان حضور زگیل کمک کنند.

لازم به ذکر است که تنها نباید به درمان های خانگی بسنده کرد. بهتر است یک پزشک روی فرد مبتلا نظارت داشته و به او مشاوره دهد.

مولتی ویتامین ها

کمبود برخی ویتامین ها می تواند به توانایی بدن شخص برای مبارزه با عفونت هایی مانند HPV آسیب برساند. با وجود این که تحقیقات زیادی در این مورد وجود ندارد که آیا مصرف روزانه مولتی ویتامین بر عفونت تأثیر می گذارد یا خیر، اما قطعاً امتحان کردن آن ضرری نخواهد داشت. در هر صورت، با پزشک خود مشورت کنید تا از تداخل نداشتن مولتی ویتامینی که انتخاب می کنید با داروهای مصرفی دیگرتان، اطمینان حاصل نمایید.

روغن درخت چای

زگیل تناسلی چه بیماری است؟

انسان ها قرن ها است که از خواص ضد عفونی و ضد میکروبی روغن درخت چای آگاه هستند. هیچ مطالعه ی علمی به طور مستقیم از روغن درخت چای به عنوان روشی برای حذف زگیل تناسلی در خانه نام نبرده است. با این حال، برخی شواهد نشان می دهد که این روغن به طور مؤثر ظاهر و مدت وجود زگیل را، در دیگر نقاط بدن کاهش می دهد.

در صورتی که از روغن درخت چای برای زگیل تناسلی استفاده می کنید، حتماً از غشاهای مخاطی در قسمت هایی مانند بافت واژینال و داخل دهان اجتناب کنید. همیشه روغن درخت چای را با یک حامل مانند روغن زیتون رقیق کنید. اگر پوست حساسی دارید، چند قطره از آن را روی پوست ضخیم خود مانند پوست بازو تست کنید و برای دیدن نتیجه ۲۴ ساعت صبر نمایید.

فندق جادوگر

در این مورد تعداد کمی پژوهش انجام شده و نشان می دهند که عصاره ی فندق جادوگر یا ویچ هازل، درمانی مؤثر برای برخی از سویه های رایج ویروس پاپیلومای انسانی محسوب می شود. این عصاره ملایم تر از روغن درخت چای است، بنابراین افراد با پوست حساس بهتر است درمان خود را با آن شروع کنند.

سبزیجات

یکی از بهترین راه های سالم ماندن و حفظ سیستم ایمنی بدن در حالت مبارزه، علاوه بر مصرف مولتی ویتامین ها، رعایت یک رژیم غذایی سراشار از مواد مغذی است. برای بسیار از افراد، این موضوع به معنای افزودن سبزیجات بیشتر به وعده های غذایی خود است. سبزیجات سرشار از ماده ی مغذی ایندول-3-کاربینول، می توانند به بدن در مبارزه با عفونت ها کمک کنند. این سبزیجات شامل کلم، کلم بروکسل، کلم کیل، گل کلم و کلم بروکلی است.

چای سبز

عصاره ی چای سبز یکی دیگر از درمان های خانگی معتبر برای زگیل تناسلی است. برای درمان زگیل می توان از پماد حاوی چای سبز استفاده کرد و یا یک دو قطره از عصاره ی چای سبز را به روغن نارگیل اضافه نموده و آن را روی نواحی آسیب دیده اعمال کرد.

سیر

سیر یک درمان خانگی محبوب برای زگیل تناسلی است و بعضی مطالعات نشان داده اند که می تواند به اندازه ی سرما درمانی (کرایوتراپی) در درمان آن مؤثر باشد. طبق این تحقیقات، استفاده از 10 درصد عصاره ی سیر به مدت دو ماه روی زگیل ‌های افراد مبتلا تأثیر مثبتی می گذارد. لازم به ذکر است افراد شرکت کننده در این پژوهش ها، تنها آقایان بوده اند.

آلوئه ورا

ژل آلوئه ورا برای تسکین سوختگی و خارش بسیار مؤثر است. همین موضوع این گیاه را به درمانی محبوب برای زگیل های خارش دار و خشک تبدیل می کند. علاوه بر این، دانشمندان ثابت کرده اند که ژل آلوئه ورا می تواند به مبارزه با سویه های خاصی از ویروس هرپس نیز کمک کند.

ژل آلوئه ورا یکی از ساده ترین و ملایم ترین راه های درمان خانگی زگیل تناسلی است؛ این ژل ارزان بوده و به راحتی در اکثر داروخانه ها و سوپرمارکت ها یافت می شود.

سرکه سیب

سرکه سیب بسیار شبیه به سالیسیلیک اسید (برطرف کننده ی زگیل که بدون نسخه موجود است) عمل می کند. این سرکه به آرامی سطح زگیل ها را از بین می برد و ظاهر آن ها را تقلیل می دهد. هرگز نباید سرکه ی سیب خالص را بر روی هر زگیلی به کار برد و از آن روی زخم های باز استفاده کرد.

ابتدا سرکه سیب را به نسبت دو پیمانه سرکه سیب و یک پیمانه آب رقیق کنید. سپس یک تکه پنبه را به این محلول آغشته کرده و آن را به مدت سه تا چهار ساعت به ناحیه ی آسیب دیده بچسبانید.

مطالب مشابه را ببینید!

معرفی بی ضررترین شوینده صورت ایرانی و خارجی کفش چرم طبی ولی شیک را از کجا بخریم؟ سه کتاب پرطرفدار در زمینه روانشناسی موفقیت بهترین اسپیکر سقفی موجود در بازار برترین روش های سرمایه گذاری در آلمان با موسسه مهاجرتی اصطهباناتی چطوری به ایران گل بفرستیم؟ هتل‌های پاریس نزدیک مرکز شهر فولاد st52 از کجا بخریم؟ برای خرید بیمه خودرو کدام بدهی‌ها باید تسویه شوند؟ کامل‌ترین بررسی برند سیکو + معرفی کالکشن چند کالکشن محبوب