بخواب کودکم بخواب؛ نگاهی به قدرت لالایی ها

لالایی های آرام بخش

فواید بسیاری را که یک لالایی ساده می تواند بر سلامت عاطفی نوزادان و کودکان خردسال داشته باشد، کشف کنید. چرا لالایی ها انقدر خاص هستند؟

یکی از اولین لالایی ها حدود 2000 سال قبل از میلاد در یک لوح سنگی حک شد. در قرن های بعدی، مردم از هر فرهنگ در سراسر جهان، از این اهنگ های آهنگین و موزون برای آرام کردن جوانان خود استفاده می کنند، به خصوص زمانی که به ساعت های خواب نزدیک می شویم. در ادامه به چندی از فواید و آثار لالایی ها خواهیم پراخت. همراه ما بمانید.

ساختار های تکراری، آرامش را تشویق می کنند

ماهیت تکراری لالایی ها، نوزادان را تشویق می کند تا وارد یک حالت بسیار آرام شوند. بیشتر لالایی های کودکانه ساختار و لحن ساده ای دارند که بار ها و بارها تکرار می شوند و ملکه ی ذهن شدن را برای بچه های کوچک آسان می کنند. از این حیث، لالایی ها برای کسانی که می خواهند تمرین آواز کنند نیز مفید است؛ زیرا نیازی به به خاطر سپردن بسیاری از کلمات و ریتم های پیچیده در لالایی ها نیست! تکرار ملودی در لالایی کودکانه به نوزادان این اجازه را می دهد که ذهن خود را خالی کنند و بر لذت بردن از لحظه تمرکز کنند.

لالایی ها معمولا با ضرب آهنگ یا ریتم آهسته ای برای کودکان خوانده می شوند که منعکس کننده یک حرکت تابشی ملایم است. اغلب لالایی های کودکانه ضرب قوی و ثابتی دارند که می تواند بسیار شبیه ضربان قلب مادر باشد؛ دقیقا همان اولین صدایی که کودک می شنود. این امر باعث افزایش اثر آرام بخشی لالایی بر روی نوزاد یا کودک خردسال شما، در پایان یک روز پر مشغله می شود.

قدرت لالایی کودکانه

لالایی استرس را کاهش می دهد

بر خلاف آهنگ های کودکانه شاد که بچه ها را تشویق به حرکت و جنب و جوش می کند؛ لالایی ها معمولا در حالی با نوزادان به اشتراک گذاشته می شوند که در اغوش یکی از عزیزانشان هستند. این نزدیکی به کودک احساس امنیت زیادی را منتقل می کند و پیوندهای عاطفی میان کودک با پدر، مادر یا مراقبش را قوی تر می کند.

هنگامی که برای کودکان لالایی می خوانیم، ان ها را نوازش می کنیم و در آغوش خود می فشریم؛ و این لمس ها راه مهمی برای نشان دادن عشق به کودک است. در هنگام خواندن لالایی کودکانه برای بچه ها، ارتباط چشمی را فراموش نکنید؛ نگاه کردن از پایین به صورت کودک، در حالی که به آرامی برای او لالایی می خوانید، به کودک سما این امکان را می دهد که بداند شما به او متصل هستید. این لحظات مشترک نزدیکی، تاثیرات بسیار مثبتی در کاهش استرس و بالا رفتن آرامش کودک شما خواهد داشت.

فواید جسمی، ذهنی و عاطفی لالایی برای تمام رده های سنی

کلماتی که در لالایی کودکانه برای فرزندانمان می خوانیم، اغلب بر رسیدن به خواب یا عشق ما به آن ها تمرکز می کنند؛ این به تقویت احساسات مثبت و تشویق به خواب خوب در کودکان کمک می کند. اگر چه ما لالایی ها را با نوزادانِ خیلی کوچک مرتبط می دانیم، اما کودکان نوپا و بزرگ ترها هم می توانند از ملودی های گوش نواز لالایی ها لذت ببرند؛ به ویژه زمانی که احساس بیر قراری یا ناآرامی کنند. یک مطالعه تحقیقاتی جالب نشان داده است که کودکانی که گرفتار بیماری های خاص هستند، در بیمارستان پس شنیدن لالایی صوتی کودکانه، ضربان قلب پایین تر، اضطراب کمتر و درک کمتری از درد را تجربه می کنند. شنیدن آهنگ کودکانه به بچه ها کمک می کند تا از لحاظ روحی و جسمی، روزهای بهتری را در کودکی خود تجربه کنند.

لالایی ها هم چنین خواص ترمیمی برای بیماران آسایشگاهی و خانواده هایشان ایجاد می کنند. از آن جایی که رسالت اصلی لالایی ها، برای خواباندن افراد است، می توانند القای آرامش را برای کسانی که به پایان زندگی خود نزدیک هستند نیز آسان تر کند.

خواندن لالایی کودکانه

لالایی ها اثرات مثبت طولانی مدتی نیز بر کودکان دارند

لالایی ممکن است در کوتاه مدت فرزندانتان را بخواباند، اما گویا در طولانی مدت نیز اثرات ماندگاری دارد. خواندن این تصنیف های آرام بخش برای نوزادان شما می تواند بسیار بیشتر از انچه که تصور می کنید، ذهن و روح آن ها را آرام کند.

دلایل علمی وجود دارند که نشان می دهند لالایی ها باعث آرامش نوزادان می شوند؛ با گنجاندن آهنگ های کودکانه آرام بخش در روتین قبل از خواب کودک خود، نه تنها روند خواب تسریع می شود، بلکه خواب بهتری را نیز برای آن ها می سازد.

نکته جالب ماجرا این است که زمانی که اشعار لالایی های کودکانه، صرف نظر از زبان و کشور و فرهنگ، تحلیل می شوند، تمایل به تاریکی و پیش بینی دارند. کلمات لالایی ممکن است ترسناک باشد، اما موسیقی و ملودی آن، حس آرامش را در کودک ایجاد می کند. مثلا در لالایی کودکانه و قدیمیِ “لالا لالا گل نازی، بابات رفته به سربازی”، شاهد بار منفی خبر از دوری پدر برای کودک هستیم، اما شنیدن این لالایی برای او آرامش بخش است چرا که ملودی و ریتم آرامش بخشی دارد.

خواندن لالایی کودکانه حتی برای نوزادان نارس نیز می تواند اثرات فیزیولوژیکی مفیدی بر رشد آن ها داشته باشد. فراتر از لحن و محتوا، این ریتم واقعی لالایی هاست که حرکاتی را تقلید می کند که نوزادان در رحم مادرانشان تجربه کرده اند.

استفاده از لالایی های اصیل و نوستالژی برای کودکان خیلی خوب است؛ در عین حال پیدا کردن لالایی های متنوع برای کودکان نیز می تواند ذهن آن ها را بیشتر تقویت کند. این لالایی های متنوع و آرامش بخش را می تواند وبسایت تخصصی وولک به نشانی اینترنتی https://voolak.com برای کودکان خود پیدا کنید و به راحتی آن ها را به استقبال خوابی رویایی ببرید.

مطالب مشابه را ببینید!

بهترین کرم روشن‌ کننده صورت خارجی تولید کدام برند است؟ فرق مشاور و روانشناس ایده های خلاقانه برای دیزاین یک اتاق زیبا بهترین اساتید زیست کنکور ایران هر آنچه که درباره کامپوزیت نمی‌دانید با یه کیفِ دوشیِ اسپرت، استایلِ شیک خودت را کامل کن آیا بوتاکس مو راهکاری دائمی است و یا از بین می رود؟ کفش اورجینال نایک ، بهترین همراه ورزشکاران برای فضای سبز ویلا ، باغچه یا تراس خود دنبال مبلمان مناسب می گردید؟ راهنما جامع خرید تشک رویا