اصلاح بازار ارز دیجیتال تا کی ادامه دارد؟

اصلاح بازار ارز دیجیتال تا کی ادامه دارد؟

یکی از اصطلاحاتی که در هر دو روند صعودی و نزولی زیاد می‌شنوید، اصلاح بازار یک ارز دیجیتال است. از این عبارت برای اشاره به ریزش قیمت یک دارایی رمزنگاری شده استفاده می‌کنند. اما آیا هر کاهش قیمت یک اصلاح است؟ سوال مهمتر این است که اصلاح کنونی سرتاسر بازار رمز ارز تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟ قبل از بررسی زمان پایان یافتن روند ریزشی کنونی، بد نیست کمی بیشتر با اصطلاح یاد شده آشنا شویم.

قانون ثابت و نوشته شده‌ای وجود ندارد، اما بر اساس آن چه بین فعالان بازارهای مالی رایج شده، ریزش بیش از 10 درصدی قیمت یک دارایی مثلا بیت کوین طی یک روز، به معنی سقوط آن است. معمولا وقوع یک اتفاق موثر در فاندامنتال پروژه یک رمز ارز سبب چنین حادثه‌ای می‌شود. به عنوان نمونه باید به درگیر شدن سازنده آن با نهادهای نظارتی از جمله کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC)، هک شدن یا قطع یک همکاری مهم اشاره کنیم. برخی مواقع موضوعی در سطح کلان نظیر افزایش نرخ بهره توسط یک بانک مرکزی قدرتمند، باعث سقوط قیمت ارزهای دیجیتال متعدد از جمله بیت کوین، اتریوم و مابقی آلت کوین‌های مهم می‌شود. پس هر زمان که میزان تغییرات 24 ساعته یک ارز دیجیتال منفی می‌شود از اصلاح برای خطاب کردن وضعیت آن‌ها استفاده نکنید!

در تاریخچه بیش از 13 ساله بیت کوین به عنوان نخستین رمز ارز، سقوط‌های متعددی رخ داده است. یک نمونه ریزش مارکت در می 2021 (اردیبهشت 1400) بعد از اعلام ممنوعیت فعالیت ماینرها در کشور چین بود، اتفاقی که به کاهش 70 درصدی هش ریت شبکه BTC منجر شد. همزمان با آن شرکت تسلا هم با گذشت دو ماه از قبول پادشاه رمز ارزها به عنوان روشی برای پرداخت هزینه خرید خودروهای برقی خود، این مدل خرید را متوقف کرد. نتیجه افت شدید قیمت ارزهای دیجیتال بود که با اصلاح بازار تفاوت زیادی دارد.

یک سال بعد در همین ماه حادثه تلخ دیگری رخ داد و دوباره قیمت رمز ارزها را در سرازیری قرار داد، به طوری که در همان روز شروع حادثه (طی 24 ساعت)، بازیگران اصلی بیشتر از 10 درصد ارزششان را از دست دادند؛ استیبل کوین جنجالی UST متعلق به بلاک چین Terra تعادلش با دلار آمریکا را از دست داد و ضمن فروپاشیدن، ارز دیجیتال اصلی این اکوسیستم یعنی LUNA را هم با خود به اعماق جهنم برد. شوک این اتفاق (لونا در آن زمان بازاری به ارزش 40 میلیارد دلار داشت) سقوط بازار ارز دیجیتال را سبب شد، پس این هم اصلاح نبود.

اصلاح بازار ارز دیجیتال تا کی ادامه دارد؟

اما کدام نوع افت قیمت ارزهای دیجیتال را می‌توان یک اصلاح خطاب کرد؟ اگر ارزش یک کوین یا توکن رمزنگاری شده طی چند روز بالای 10 درصد افت داشته باشد (ریزش تدریجی) می‌توان آن را یک اصلاح قیمت دانست. توجه داشته باشید تفاوت در اینجا بازه زمانی افت قیمت است. برخلاف زمان سقوط، در اصلاح این ریزش ناگهانی نیست و به مرور رخ می‌دهد. در نظر داشته باشید اصلاح بازار یک ارز دیجیتال می‌تواند نشانه‌ای از خسته شدن گاوها (دوست‌داران و منتظران بالا رفتن قیمت‌) باشد.

چرا در ارز دیجیتال اصلاح قیمت رخ می‌دهد؟

این رویداد منحصر به مارکت رمز ارزها نیست و در بقیه بازارهای مالی نیز رایج است. اصلاح قیمت بعد از رشد، مخصوصا پس از صعودهای تخته‌گاز، ناگزیر است و حتما رخ می‌دهد! علت این است که تعدادی از خریداران در نرخ‌های پایین‌تر به حد سود مورد نظرشان رسیده و مارکت را ترک می‌کنند، پس با یک فشار فروش مواجه می‌شویم. اما این روند مشابه فشار فروش ناشی از ترس انتشار یک خبر نیست. به عبارتی همه به یکباره از بازار خارج نمی‌شوند، بلکه با رسیدن به حد سودشان یکی یکی شروع به فروختن می‌کنند.

از طرفی دیگر، وقت افزایش قیمت در یک بازه زمانی کوتاه زیاد است، سرمایه‌گذاران و تریدرها بعد از یک مدت قیمت‌ها را درگیر حباب و بالاتر از ارزش واقعی می‌بینند، به این معنی که زمان برای ورود مناسب نیست. پس، از خرید خودداری می‌کنند. نبود سفارش‌های خرید جدید در کنار فشار فروش، اصلاح قیمت بازار یک ارز دیجیتال را باعث می‌شود.

اصلاح کنونی کل بازار ارز دیجیتال چه زمانی تمام می‌شود؟

در این بررسی پادشاه مارکت یعنی بیت کوین را در نظر می‌گیریم، مخصوصا که رفتار مابقی کاملا به آن وابسته است. این نخستین مرتبه‌ای نیست که قیمت آنلاین بیت کوین بعد از ثبت یک سقف جدید وارد فاز اصلاح می‌شود؛ نگاهی به تاریخ نشان می‌دهد BTC تا کنون چهار چرخه صعودی – نزولی داشته است. الان در چهارمین روند اصلاحی هستیم و برای رسیدن پنجمین روند صعودی انتظار می‌کشیم. البته به عقیده برخی، با شروع سال 2023 جریان افزایشی پنجم آغاز شده است. فراموش نکنید در روندهای صعودی هم افت قیمت طبیعی بوده و قرار نیست قیمت بدون ترمز بالا برود!

اصلاح بازار ارز دیجیتال تا کی ادامه دارد؟

مشابه همیشه، بعد از این که قیمت بیت کوین رشد زیادی را از کف قبلی خود تجربه کرد، سرمایه‌گذاران متعددی فرصت را غنیمت شمردند و سودشان را نقد کردند. حباب دانستن قیمت این رمز ارز سبب شد عده زیادی درباره خرید در نرخ‌های بالا تردید کنند و دست نگه دارند. اما فشار فروش و توقف خریدهای جدید چند علت دیگر نیز داشت که اصلی‌ترین آن‌ها درگیر شدن اقتصاد کل جهان با یک رکود سنگین بود. اوضاع بد اقتصادی در حال حاضر با وجود بهبود نسبت به قبل، هنوز کاملا برطرف نشده است، به همین دلیل اصلاح بازار ارز دیجیتال هم ادامه دارد.

در نتیجه این رکود، بانک‌های مرکزی کشورهای مختلف مخصوصا اقتصادهای برتر نظیر آمریکا و انگلستان سیاست‌های انقباضی اتخاذ کردند. بالا بردن نرخ بهره بانکی یکی از اعمالی است که معمولا در چنین شرایطی انجام می‌شود. در نتیجه وضعیت بازارهای پرریسک، که در صدرشان کریپتو قرار دارد، بد می‌شود. اغلب افراد دریافت سود تضمینی را به فعالیت در یک مارکت پرریسک ترجیح می‌دهند، پس نه تنها پول نقد در اختیارشان را به خرید ارزهای دیجیتال اختصاص نمی‌دهند، بلکه دارایی موجود را نیز با هدف سپرده کردن در بانک‌ها و دریافت سود تضمینی به فروش می‌رسانند.

بدون شک نمی‌توان به طور دقیق زمان تمام شدن اصلاح کل بازار ارز دیجیتال را پیش‌بینی کرد، اما توجه به مهمترین فاکتور در روند اصلاحی چهارم، به ما کمک زیادی می‌کند. به این منظور باید آمار و ارقامی که توسط فدرال رزرو، بانک مرکزی بزرگترین اقتصاد دنیا (آمریکا) و همچنین دیگر بانک‌های مرکزی کشورهای قدرتمند منتشر می‌شوند را زیر نظر داشته باشیم.

مطالب مشابه را ببینید!

معرفی بی ضررترین شوینده صورت ایرانی و خارجی کفش چرم طبی ولی شیک را از کجا بخریم؟ سه کتاب پرطرفدار در زمینه روانشناسی موفقیت بهترین اسپیکر سقفی موجود در بازار برترین روش های سرمایه گذاری در آلمان با موسسه مهاجرتی اصطهباناتی چطوری به ایران گل بفرستیم؟ هتل‌های پاریس نزدیک مرکز شهر فولاد st52 از کجا بخریم؟ برای خرید بیمه خودرو کدام بدهی‌ها باید تسویه شوند؟ کامل‌ترین بررسی برند سیکو + معرفی کالکشن چند کالکشن محبوب