آموزش نوشتن مقاله و اصول مقاله نویسی (نکات مهمی که باید رعایت کنید)

نکات و مراحل آموزش نوشتن مقاله

آموزش نوشتن مقاله برای پژوهشگران و نویسندگان بسیار مهم می ‌باشد، زیرا این فعالیت اصلی این افراد است. ضمنا مهارت خوب نوشتن، در بسیاری از موارد، به کمک افراد خواهد آمد و به همین دلیل، آموزش نوشتن مقاله می ‌تواند برای همه سودمند باشد. آغاز هر کاری با سختی همراه است، از این رو با دیدن آموزش می ‌توان آن راه را هموار کرد. این بار قرار است به شما چگونگی نوشتن مقاله را به همراه نکات مقاله ‌نویسی بگوییم، پس ما را همراهی کنید.

6 قدم پیش از آغاز مقاله ‌نویسی

در ادامه به 6 قدم مهم خواهیم پرداخت که باید قبل از آغاز مقاله نویسی آن ها را بدانید.

به چه دلیل می‌ خواهید مقاله بنویسید؟

در شروع کار درست زمانی که در مورد فرضیات‌تان تحقیق می ‌کنید، ببینید به چه علت می ‌خواهید مقاله بنویسید. بعد از نوشتن مقاله نیز از خودتان بپرسید که آیا قابل انتشار است یا نه.

  • آیا کار جدید و جذاب است؟
  • آیا موضوع کار به شغل شما مربوط است؟
  • آیا راه‌ حل‌های را در مقاله برای حل مشکل ارائه داده ‌اید؟

در صورتی که جواب‌تان به سوالات بالا بله بود پس تدارک نوشتن را ببینید. در صورتی که پاسخ‌تان منفی است، پس مقاله را برای یک نشریه با سطح پایین ‌تر ارائه دهید.

آموزش نوشتن مقاله و اصول مقاله نویسی (نکات مهمی که باید رعایت کنید)

در مورد نوع مقاله خود تصمیم بگیرید.

نوع مقالات به سه دسته زیر تقسیم می ‌شوند.

  • مقالات ابتکاری یا کامل (پژوهشی)
  • مقالات کوتاه ( مقالات ابتکاری و فوری)
  • مقالات مروری (چکیده موضوعات، نکات و فاقد اطلاعات جدید)

هدف خود را تعیین کنید.

برای چه نشریه ‌ای قرار است مقاله بنویسید یا به عبارتی هدف خود را مشخص کنید. برای این کار به مقاله ‌های خود نگاهی بیندازید. سعی کنید موضوعات داغ و متنوع را بخوانید و روی نشریه‌ های پایین ‌تر تمرکز کنید.

حتما شرایط نشریه را در نظر بگیرید.

پس از انتخاب نشریه به منظور ارسال مقاله خود از راهنمای نویسندگان کمک بگیرید و دستور العمل‌ها را خوب بخوانید. در راهنمای نویسندگان دستورالعمل‌ های ویرایشی، آئین‌نامه ‌ها، دستورالعمل ‌های اخلاقی و کپی ‌رایت به طور دقیق آمده است.

طرز نوشتن مقاله کاملا شرح داده شده و تقریبا آموزش نوشتن مقاله رایگان است. حتما از راهنمای مقاله برای آرایش درست متن، درج منابع، فهرست نشانه‌ ها، جداول، ارقام و غیره استفاده کنید. رعایت همین موارد ساده سبب صرفه‌ جویی در انرژی و وقت‌تان می ‌شود.

ساختار مقاله را در نظر بگیرید.

هر نشریه قالب خاص خود را برای نگارش دارد پس استفاده از راهنمای نویسندگان بسیار مهم است. ساختار بیشتر مقالات شامل موارد زیر است.

  • فهرست ‌سازی برای جذاب شدن موضوعات (همراه با کلمات کلیدی و چکیده مطلب)
  • متن اصلی (مقدمه، شیوه ‌ها و نتیجه ‌گیری)
  • بخش آخر (سپاس گذاری، منابع و ضمائم)

اصولی اخلاقی مقالات را رعایت کنید.

بدترین مسئله در نوشتن مقاله سرقت ادبی یا کپی است. سرقت ادبی سرانجام بدی را از لحاظ حقوقی و حرفه‌ ای دارد. برخی از تخلفات عبارت است از استفاده ناصحیح از افراد در آزمایش و ایده پردازی نویسنده بدون انتساب صحیح. زمان آماده‌ سازی مقاله خود چند مورد زیر را به خاطر بسپارید.

  1. به کار خود اهمیت بدهید.
  2. مقاله‌ نویسی فقط در رعایت قوائد و سخت‌ کوشی خلاصه می ‌شود.
  3. برای صرفه ‌جویی در زمان مقالات را ساده و روان کنید.
آموزش نوشتن مقاله و اصول مقاله نویسی (نکات مهمی که باید رعایت کنید)

آموزش مقاله نویسی در 11 مرحله

هر شخصی در مقاله ‌نویسی سبک خاصی دارد. ولی برای اشخاصی که تازه قرار است شروع به نوشتن مقاله کنند این کار کمی سخت است. به همین علت آموزش نوشتن مقاله برای اشخاص مبتدی لازم و ضروری است. ما در این بخش سعی کرده ‌ایم مقاله ‌نویسی را به شکل گام به گام به شما آموزش دهیم. بعد از خواندن آموزش ‌های مربوط به نوشتن مقاله می ‌بینید که مقاله‌ نویسی خیلی کار سختی نیست.

آماده‌ سازی ارقام و جداول

ارقام و جداول بهترین و کارآمدترین روش ارائه نتیجه می ‌باشد. در حقیقت داده ‌ها نیروی محرک یک مقاله می ‌باشند و وجود تصاویر در مقاله ضروری است. زمان استفاده از ارقام و جداول به موارد زیر توجه کنید.

  • جداول شلوغ نباشند.
  • از داده‌ها و نمادهای واضح استفاده کنید.
  • اعداد و جداول واضح و بزرگ باشد.

نوشتن روش ‌ها

در این بخش از آموزش مقاله ‌نویسی باید بتوانید به این سوال “مطالب را چطور خوانده ‌اید” جواب بدهید. بهتر است اطلاعات درست و دقیقی را در مقاله بیاورید تا خواننده گمراه نشود. در این قسمت باید طول مقاله را در نظر بگیرید، ببینید کارفرما چه تعداد کلمه از شما مطلب می ‌خواهد. برای نمونه سیستم استاندارد به منظور استفاده از علائم به صورت زیر است.

  • عناصر شیمیایی (برای اختصارات بیوشیمیایی)
  • گونه‌ها (آرایه ‌شناسی)
  • واحد اندازه‌ گیری (سیستم بین‌المللی واحدها)

گزارش‌ دهی نتایج

در این قسمت باید نشان دهید که چه چیزی یاد گرفتید. برای داشتن انسجام حتما عناوین فرعی استفاده کنید تا نوشته‌ تان روان باشد. شما نتیجه‌ گیری خود را از مطلب انجام دهید و نیازی نیست که این نتیجه ‌گیری را به دیگران نیز ارجاع کنید.

نوشتن بحث

منظور از نوشتن بحث؛ نوشتن معنای نتایج است و سخت‌ترین قسمت آموزش مقاله ‌نویسی می ‌باشد. چرا که این قسمت، مهم‌ترین قسمت مقاله است. در نوشتن بحث باید داده ‌ها را به شکل متقاعد کننده ارائه کنید. توجه داشته باشید که مقالات زیادی در این بخش رد می‌ شوند و علت آن نوشتن ضعیف بحث است. بحث خود را با نتایج خود مرتبط کنید اما نتایج را مجددا بیان نکنید. به مقایسه نتایج خود با نتایج منتشر شده از دیگر نویسندگان بپردازید و مطمئن شوید که سخن شما درست ‌تر است. در نوشتن بحث نکات زیر را رعایت کنید.

  • از تأکید زیاد اظهارات بپرهیزید.
  • از بیانات نامعلوم خودداری کنید.
  • از عرضه یکباره ایده‌های نو اجتناب کنید.
  • گمانه ‌زنی در صورتی مجاز است که حقیقت داشته باشد.
  • نتایج را اصلاح کنید چون موضوع فقط نوشتن نیست.

نتیجه‌ گیری واضح

در نتیجه ‌گیری واضح وضعیت فعلی علم شما در رابطه با تحقیق مشخص می‌ شود. در بسیاری از مقالات این قسمت بند نهایی است و یک قسمت جداگانه می ‌باشد. بدون نتیجه ‌گیری واضح نمی ‌توان در مورد کارتان داوری کرد. باید توجیه منطقی و علمی برای کارتان بیاورید و روش ‌های خود را پیشنهاد کنید.

نوشتن مقدمه ‌ای جذاب و متقاعد کننده

در این قسمت از آموزش نوشتن مقاله باید خواننده و مخاطب را حتما متقاعد کنید که کارش مفید است. داورها می ‌خواهند ببینند شما راهکارهای سازگار را ارائه داده ‌اید. ضروری است که مطالب علمی عمده را منتشر کنید و به معرفی مقالات اخیر نیز بپردازید. چند رهنمود از طرف نویسنده برای آموزش نوشتن مقاله عبارت است از:

  • عدم استفاده از کلمات زیاد
  • ارائه تصاویر کلی
  • تنظیم مقدمه کلی و مشخص
  • وجود مقدمه، نتیجه‌ گیری و بحث به طور جداگانه
  • بیان اهداف در پایان مقاله به طور روشن
آموزش نوشتن مقاله و اصول مقاله نویسی (نکات مهمی که باید رعایت کنید)

نوشتن چکیده

در چکیده مطالب به شما گفته می ‌شود که چه کاری را باید انجام دهید. سعی کنید چکیده را جذاب و آسان بنویسید تا برای خواننده قابل‌ درک باشد. از کلمات درست و دقیق استفاده کنید تا معنای مطالب را دقیق منتقل کنید. چکیده در واقع شرح مختصری از هدف‌ تان است و جملات نهایی مطلب را ارائه خواهد داد.

عنوانی توصیفی و دقیق

در آموزش نوشتن مقاله باید به عنوان توصیفی و دقیق بیشتر توجه شود چون عناوین توجه مخاطب را نوشته جلب می‌ کنند. اکثر داوران وقت خواندن مطالب را ندارند و معمولا گزینشی مطالب را بررسی می‌ کنند از این رو عناوین دقیق بسیار مهم است.

تنظیم کلمات کلیدی

کلمات کلیدی در فهرست ‌سازی مقالات به کار برده می‌ شود یا به عبارت دیگر این کلمات برچسب مطلب شما می ‌باشند. زمان سرچ کلمات کلیدی از کلمات دارای معنای جامع و کلماتی که در عنوان آمده خودداری کنید.

نوشتن سپاس گذاری

از کسانی که در نوشتن مقاله شما را یاری کرده ‌اند تشکر کنید. مثلا شخصی که در نگارش مقاله به شما کمک کرده را نام ببرید.

 نوشتن منابع و مأخذ

آخرین بخش از آموزش نوشتن مقاله مربوط به منابع و مأخذ است. این موضوع یک بخش پردردسر و آزار دهنده است و بهتر است از منابع معتبر و کوتاه استفاده کنید. فهرست منابع باید سبک و دقیق باشد تا نویسنده برای مطالعه بیشتر به آن‌ها مراجعه کند.

نکات مقاله‌نویسی که باید رعایت شود

مهم ‌ترین روش ارائه نتایج تحقیق و مطالعه نوشتن یک مقاله است. برای مقاله‌نویسی به آموزش مقاله‌نویسی نیاز دارید یعنی باید آموزش‌های لازم را ببینید و بعد مشغول به کار شوید. فقط آموزش مقاله‌نویسی کافی نیست بلکه نکات مقاله‌نویسی را نیز باید مقاله‌نویس یا نویسنده رعایت کند تا مورد قبول واقع شود.

با رعایت نکات مقاله‌ نویسی شما مجاز به انتشار مقاله خود می ‌شوید در این قسمت سعی شده به برخی از نکات مربوط به نوشتن مقاله اشاره کنیم. هر مقاله دارای اجزای زیر است.

  • عنوان
  • نام نویسنده
  • اطلاعات تماس
  • چکیده
  • کلید واژه‌ها
  • مقدمه
  • مبانی نظری
  • روش ‌های تحقیق
  • یافته‌ها
  • بحث
  • نتیجه‌گیری
  • فهرست منابع

برا اینکه یک مقاله‌ نویس خوب شوید باید حتما نکات زیر را در مقاله خود اعمال کنید.

  1. تا حد امکان مطالعه کنید.
  2. یک مقاله را چندین بار بنویسید.
  3. به همایش‌ های نویسندگی بروید.
  4. یک مقاله هر چند بد بنویسید.
  5. از دیگر نویسندگان کمک بگیرید.
  6. برای مقاله خود یک چارچوب داشته باشید.
  7. روی جزئیات کار تمرکز نکنید.
  8. در کمال‌طلبی افراط نکنید.

نکات مقاله ‌نویسی در این توضیح خلاصه می ‌شود. از مهمترین نکات مقاله ‌نویسی رعایت فرمت و شکل مقاله می ‌باشد. از فونت استاندارد استفاده کنید و حتما تعداد ستون ‌ها را به ترتیب رعایت کنید. مورد بعدی نداشتن غلط املایی، دستوری و نگارشی است. نکته آخر نیز داشتن زمان ‌بندی مناسب می ‌باشد. نوشتن و ارسال مقالات زمان ‌بر است و برخی مقالات نیز به ویرایش مجدد نیاز دارند. سعی کنید با یک برنامه ‌ریزی خوب و رعایت نکات یک مقاله ارزشمند ارائه دهید.

آموزش نوشتن مقاله و اصول مقاله نویسی (نکات مهمی که باید رعایت کنید)

ارکان آموزش مقاله ‌نویسی

هر چند که آزمایش ‌های علمی نیازمند تلاش و زمان زیادی هستند، ولی با به اشتراک ‌گذاری اطلاعات امکان آگاه‌ سازی و تبادل برای مردم فراهم می ‌شود. مقاله روشی برای بخشیدن جزئیات به داده‌ های است که از راه جمع ‌آوری به دست آمده است. شما قادر هستید نظرتان را درباره تجزیه و تحلیل داده ‌های کسب شده از راه مقاله علمی منتشر کنید. مراحل نوشتن مقاله دارای استادنداردها و الگوهای خاص است که با سایر نوشته ‌ها متفاوت می ‌باشد. مقالات علمی حتما باید به زبانی ساده، مختصر و واضح نوشته شوند تا خواننده بتواند آن را بفهمد.

موضوع اصلی

در مقاله ‌نویسی باید موضوع مشخص باشد تا در مورد آن مطلب جمع‌آوری شود. موضوع مقاله باید با عناوین مقاله مرتبط باشد و خواننده برای درک ان نیاز به مطالعه کل مقاله نداشته باشد. از کلمات کلیدی در موضوع استفاده شود تا با جستجو عناوین مرتبط یافت شود.

چکیده مقاله

در بخش چکیده همان طور که قبلا نیز اشاره شد خلاصه مقاله آورده می ‌شود. چکیده رونویسی همه مقاله است برای اشخاصی که مقاله را خوانده ‌اند. در قسمت چکیده مطلب از کلمات کوتاه‌تری استفاده شده و این قسمت مناسب برای اشخاصی که قصد تصمیم ‌گیری درباره مطلب را دارند. چکیده باید 250 کلمه باشد و این 250 کلمه شامل اهداف مقاله، مطالب عمومی، روش تحقیق، خلاصه و نتیجه‌ گیری باشد. چکیده جزء متن اصلی نباید دارای اطلاعات اضافی باشد. برای نوشتن چکیده چندین مقاله را مطالعه کنید و سپس از آن الهام بگیرید.

مقدمه

بخش مقدمه فرآیند نوشتن مقاله با هدف ارائه موضع اصلی که قرار است در مورد ان تحقیق شود نوشته می‌ شود. این قسمت باید اطلاعات خوبی به خواننده بدهد. مقدمه باید به شکلی بیان شود که خواننده از مطلب شما خوشش بیاید و مشتاق خواندن بقیه مطلب شود. یک استراتژی مناسب برای مقاله‌ نویسی شروع مطلب با یک مسئله و رسیدن به مطلب اصلی می ‌باشد. زمان نوشتن مقدمه مقاله باید یادتان باشد که مقدمه نباید گشترده و طولانی باشد و در ضمن اطلاعات شما باید منحصربه ‌فرد و یونیک باشد.

روش تحقیق

این قسمت مکان، زمان و راه مطالعه را توضیح می ‌دهد. روش تحقیق حاصل فرآیند مقاله‌ نویسی، تحقیق، تجهیز و جمع ‌آوری داده‌ ها و در نهایت کنترل نتایج است.

نتایج

نتایج مقاله باید با کمک تصاویر، جداول و نمودارهای مشخص شود. نتایج کسب شده سبب کمک به خواننده شده و خواننده برای درک مطالب کافی است نمودارها را تجزیه و تحلیل کند. این قسمت بیشترین صفحات را به خود اختصاص می ‌دهد و به مقاله ارزش زیادی می ‌دهد.

تحلیل و بحث

منظور از تحلیل و بحث ارائه اطلاعات و تفاسیر بیشتر به خواننده می ‌باشد.

نتیجه‌گیری

نتیجه ‌گیری باید زمان نوشتن و مطالعه مقاله لحاظ شود. نتیجه ‌گیری با تحقیق، تفسیر و اهمیت به موضوع به دست می ‌آید و به خواننده ارائه می‌ شود.

منابع

منابع شامل لیستی از همه اطلاعات جمع ‌آوری شده است و شامل تصویر، نمودار، داده و غیره می ‌شود. اگر به هر دلیلی منابع را ذکر نکنید کار شما سرقت ادبی به حساب می‌ آید. پس در صورت استفاده از مطالب سایر نویسندگان حتما منابع را در انتهای مقاله خود ذکر کنید. اگر در مقاله خود از کتاب ‌های مختلف استفاده کرده ‌اید پس نام کتاب و نویسنده را ذکر کنید.

نتیجه‌گیری

همان طور که گفتیم یک مقاله از بخش‌های مشخص و مختلفی تشکیل شده و رعایت شکل مقاله از الزمات است. آگاهی از طرز نگارش مقاله اهمیت زیادی دارد. بیشتر مقالات به علت رعایت نکردن اصول مقاله‌ نویسی رد می ‌شوند؛ حتی اگر محتوای خوبی داشته باشند. مقالات به دو دسته زیر تقسیم می‌ شوند.

  • مقالات علمی
  • مقالات پژوهشی

دسته اول به بررسی موضوعات جدید با روش جدید و دسته دوم به جمع‌بندی و بازبینی مطالب علمی می‌پردازند. برای استارت مقاله‌نویسی نخستین قدم انتخاب موضوع و سپس جمع‌آوری اطلاعات است.  اولین قسمت مقاله چکیده است و چکیده شامل یک تا دو پاراگراف می ‌باشد. نویسنده در قسمت چکیده باید خلاصه موضوع را بنویسد و کاری که قرار است انجام دهد به شکل خلاصه ‌وار بنویسد. بعد به مقدمه یا نوشتن بنیاد مقاله مشغول شود. بخش موضوع بدنه اصلی مقاله بوده و نویسنده در این قسمت باید ایده خود را بازگو کند.

در قسمت نتایج نویسنده باید تمام نتیجه کارش را بگوید و بعد هم به مسائل جزئی مربوط به موضوع مقاله اشاره کند. همچنین در قسمت نتیجه ‌گیری باید خلاصه مقاله را بنویسد. در آخر مأخذ خود را نام ببرد و از کسانی که در تهیه مقاله به او کمک کرده ‌اند تشکر کند. اگر مقاله توضیحات تکمیلی دارد در بخش ضمیمه حتما آن را بیان کند تا بدین ترتیب مقاله کامل شود.

مطالب مشابه را ببینید!

عادات روزانه مفید برای زندگی بهتر؛ 7 کار موثر برای داشتن زندگی خوب افزایش انگیزه شغلی؛ 17 روش برای بالا بردن انگیزه برای کار کردن موسسه مهاجرتی چیست؟ نکاتی در مورد وظایف و مسئولیت های موسسات مهاجرتی متن نامه گواهی اشتغال به کار به فارسی و انگلیسی + 5 نمونه فارسی و انگلیسی نامه نکات کلیدی در بهبود مهارت مکالمه زبان انگلیسی راهنمای انتخاب بهترین گل برای هدیه به آقایان در مناسبت‌ها زبان بدن در فروش؛ تکنیک های استفاده از زبان بدن برای فروش بهتر و جذب مشتری همه چیز درباره کلاس خصوصی آیلتس آداب و رسوم شب یلدا در ایران و تاریخچه شب چله در شهرهای مختلف چگونه درس بخوانیم و حفظ کنیم؟ نکات و تکنیک های کلیدی برای حفظ و یادگیری درس