10 نکته برای داشتن مراسم عقد زیبا در سالن و محضر ازدواج

10 نکته برای داشتن مراسم عقد زیبا در سالن و محضر ازدواج

در فرهنگ ما ایرانیان از دیرباز مراسم عقد همواره باشکوه و متفاوت از سایر فرهنگ‌ها جشن گرفته می‌شده است. درواقع برای ایرانیان مراسم عقد یکی از برجسته‌ترین رویدادهای زندگی است. بنابراین برنامه‌ریزی برای برگزاری هر چه‌بهتر این مراسم از ضروریات غیرقابل چشم‌پوشی به نظر می‌رسد.

برنامه‌ریزی برای مراسم عقد از زمانی آغاز می‌شود که زوج‌ها تصمیم به ازدواج می‌گیرند. در ابتدا تاریخ و مکان مشخصی برای برگزاری این مراسم مشخص می‌شود. امروزه مراسم عقد اغلب با حضور عاقد در محضرخانه، منزل پدری عروس یا داماد، تالار یا باغ تالار و سالن‌های مخصوص برگزاری مراسم عقد و عروسی برگزار می‌شود.

مراحل قبل از برگزاری مراسم عقد:

بهتر است قبل از تصمیم نهایی و مراجعه به محضرخانه و دفاتر ثبت عقد و ازدواج، به مشاور خانواده مراجعه کنید تا به‌این‌ترتیب از انتخاب خود مطمئن شوید. زیرا مراجعه به مشاور احتمال خطا در انتخاب همسر را کاهش می‌دهد و به شما کمک می‌کند تا خودتان و فرد ایده‌آلتان را بهتر بشناسید. پس از مراجعه به مشاور، نوبت به طی کردن مراحل قانونی قبل از خواندن خطبه عقد می‌رسد. مراجعه به آزمایشگاه برای انجام آزمایش خون و تست‌های اعتیاد و ژنتیک از مراحل قانونی و ضروری قبل از عقد است. علاوه‌ بر این زوجین باید به طور مجزا در کلاس‌های آموزشی قبل از ازدواج شرکت کنند. در این کلاس‌ها مسائل جنسی و نحوه پیشگیری از بارداری و … آموزش داده می‌شود. در مرحله آخر زوجین با ارائه نامه از آزمایشگاه و شرایطی که پیش‌تر در مراسم خواستگاری تعیین شده بود مانند میزان مهریه، شیربها و … به محضرخانه مراجعه کرده و پیمان زناشویی خود را به‌طور قانونی ثبت خواهند کرد. فراموش نکنید به همراه داشتن مدارک شناسایی و رضایت‌نامه پدر عروس خانم به‌هنگام مراجعه به محضرخانه ضروری می‌باشد.

10 نکته برای داشتن مراسم عقد زیبا در سالن و محضر ازدواج

نحوه برگزاری مراسم عقد و اهمیت آن:

معمولاً برگزاری مراسم عقد بر عهده خانواده عروس خانم است. اگرچه امروزه به دلیل مسائل اقتصادی ممکن است برخی از خانواده‌ها مراسم را به‌طور مشترک و با کمک هم برگزار کنند. اولین قدم در برنامه‌ریزی‌های قبل از مراسم عقد، انتخاب مهمان‌ها و تعداد آنها برای حضور در مراسم عقد است. توجه داشته باشید مراسم عقد با مراسم عروسی متفاوت است؛ بنابراین برخلاف مراسم عروسی لزومی ندارد که تمامی اقوام دور و نزدیک در مراسم عقد حضور داشته باشند. سپس نوبت به دعوت کردن از مهمان‌های منتخب جهت حضور در مراسم می‌رسد که این کار معمولاً از طریق ارسال کارت دعوت انجام می‌شود.

البته دعوت از مهمان‌ها با استفاده از ارسال کارت دعوت آنلاین یا دیجیتال نیز روشی جدید و اقتصادی است. در این مرحله انتخاب محل برگزاری مراسم عقد ضروری است. مراسم عقد می‌تواند در محضر، تالار، باغ عروسی، فضای باز، روف گاردن و حتی در خانه برگزار شود و انتخاب این موضوع بر عهده عروس و داماد و خانواده‌هایشان است. اما نکته مهم در انتخاب لوکیشن برگزاری مراسم عقد، در نظر گرفتن فضای کافی برای تعداد مهمان‌های دعوت‌شده، نحوه پذیرایی از آنها، زیبایی فضا و تسهیلات ارائه‌شده توسط مجموعه موردنظرتان می‌باشد. البته لازم به ذکر است که خرید قبل از مراسم عقد را می‌توان جذاب‌ترین بخش آمادگی برای برگزاری این مراسم نامید.

10 نکته برای داشتن مراسم عقد زیبا در سالن و محضر ازدواج

تشریفات عقد و نقش آن در برگزاری مراسم عقد به بهترین شکل:

تجربه نشان داده است با توجه به استرس زوج‌ها در روز عقد، برنامه‌ریزی برای برگزاری مراسم عقد یکی از دشوارترین کارها است. در اغلب موارد خانواده‌ها مسئولیت برنامه‌ریزی مراسم عقد را بر عهده می‌گیرند اما شاید به دلیل دغدغه‌هایی که معمولاً در چنین شرایطی برای خانواده‌های هر دو طرف ایجاد می‌شود، آنها نیز تمرکز کافی برای برعهده گرفتن این مسئولیت را نداشته باشند؛ لذا کمک گرفتن از مؤسساتی که در زمینه تشریفات عقد فعالیت می‌کنند، می‌تواند تا حدود زیادی راهگشا بوده و از استرس شما بکاهد.

سپردن صفر تا صد کارهای اجرایی مراسم عقد به مؤسسات تشریفات مجالس و عقد نه تنها از استرس عروس و داماد و خانواده‌هایشان می‌کاهد بلکه با برنامه‌ریزی دقیق مسئول تشریفات عقد، در هزینه‌ها نیز صرفه‌جویی خواهد شد. بنابراین می‌توانید با خیال راحت مدیریت تمامی مراحل مراسم از نحوه برگزاری مراسم و پذیرایی از مهمان‌ها گرفته تا هماهنگی با محضر، عاقد، تزیین سفره عقد، گل‌آرایی و همکاری با سایر عوامل اجرایی مانند عکاس و فیلم‌بردار را به تشریفات عقد بسپارید و به‌این‌ترتیب مراسم عقدتان را به یکی از ماندگارترین رویدادهای زندگی‌تان تبدیل کنید.

نحوه برگزاری مراسم عقد در محضر عقد یا سالن عقد:

پس از مشخص کردن تاریخ یا روز عقد، درصورتی‌که تصمیم دارید مراسم خود را در محضرخانه برگزار کنید، باید حداقل یک ماه قبل از تاریخ تعیین‌شده، وقت محضر را رزرو کنید. در عقد محضری معمولاً بزرگ‌ترهای فامیل و اعضای خانواده عروس و داماد حضور دارند و باید تعداد مهمانان خود را پیش‌تر به اطلاع محضرخانه برسانید. ترجیحاً از دعوت کردن اقوام دور و ازدحام بیش‌ازحد در مراسم عقد محضری بپرهیزید.

10 نکته برای داشتن مراسم عقد زیبا در سالن و محضر ازدواج

برگزاری مراسم عقد در سالن‌های عقد، تالار و باغ عروسی :

سالن‌های عقد و تالارها گزینه‌ای بسیار مناسب برای برگزاری مراسم عقد هستند، به‌ویژه برای زوج‌هایی که می‌خواهند مراسم عقد مجلل‌تری داشته باشند. برگزاری مراسم عقد در تالار و باغ عروسی مزایای بسیار زیادی دارد. به‌عنوان‌مثال می‌توانید با خیالی آسوده پذیرایی از مهمان‌ها را به پرسنل تالار واگذار کنید. طراحی داخلی تالارها و همچنین فضای سبز باغ عروسی امکان ثبت عکس‌های زیبا و به‌یادماندنی را برای عروس و داماد و مهمان‌ها مهیا می‌کنند. نورپردازی حرفه‌ای و تخصصی که معمولاً جز پکیج‌های ارائه‌شده توسط تالارهای معتبر است، کیفیت فیلم‌برداری مراسم عقد را تضمین می‌کند.

برگزاری مراسم عقد در فضای باز یا فضای سبز در باغ عروسی یا سالن عقد:

برگزاری مراسم عقد در فضای باز یا روف گاردن می‌تواند تجربه جذاب و باشکوهی باشد. تصور چیدن سفره عقد در فضایی سبز یا در میان گل‌های رنگارنگ، در کنار فواره‌های آب یا حوضچه‌هایی با ماهی‌های قرمز، قطعاً برای هر زوجی تجربه رؤیایی و البته دست‌یافتنی خواهد بود. اگرچه ممکن است برگزاری مراسم عقد در فضای باز هزینه زیادی به همراه داشته باشد اما درعوض تجربه‌ای ماندگار برای بهترین روز زندگی عروس و داماد در بهترین سالن عقد خواهد بود.

نحوه چیدمان و تزئین سفره عقد:

یکی از سنت‌های زیبا در برگزاری مراسم عقد، چیدن سفره عقد است. درست مانند سفره هفت‌سین، سفره عقد نیز آیتم‌های مختلفی دارد که هرکدام از آنها مفهوم و پیام خاصی را به‌همراه دارند. اگرچه در فرهنگ‌ها و استان‌های مختلف کشورمان ممکن است آیتم‌های موجود در سفره عقد متفاوت باشد اما قرآن، نبات، آینه و شمعدان، گل و کله‌قند از اجزای ثابت یک سفره عقد سنتی هستند.

در چیدمان امروزی و مدرن سفره عقد، روش‌های مختلفی برای جذاب و متفاوت‌تر شدن آن اجرا می‌شود. گل‌آرایی و میوه‌آرایی یکی از روش‌های مدرن برای تزئین و چیدمان سفره عقد است. اگرچه معمولاً محضرها و سالن‌های عقد امروزی سفره عقد آماده دارند، اما در صورت تمایل می‌توانید سفره عقدتان را مطابق با سلیقه خودتان تزئین کنید.

10 نکته برای داشتن مراسم عقد زیبا در سالن و محضر ازدواج

نحوه تزیین اتاق یا سالن عقد و اجزای آن:

علاوه بر چیدمان سفره‌ی عقد، تزیین جایگاه عروس و داماد و به‌طورکلی طراحی و دیزاین اتاق عقد یکی از مهم‌ترین مراحل آمادگی‌های قبل از مراسم عقد و خواندن خطبه است. اگرچه در طول تاریخ و با تلفیق سنت و مدرنیته نحوه تزئین اتاق عقد دستخوش تغییراتی شده است، اما این تغییرات مثبت بوده و می‌توان گفت باوجوداینکه ممکن است سفرهای عقد امروزی هزینه‌بر باشند؛ اما ازلحاظ جذابیت نسبت به گذشته تحول چشمگیری داشته و می‌توان گفت به‌مراتب زیباتر شده‌اند.  انتخاب پرده‌ای زیبا در بک‌گراند جایگاه عروس و داماد، گل‌آرایی فضا، انتخاب مبل دونفره راحت و شیک برای جایگاه عروس و داماد، انتخاب تور و حریر با رنگی مناسب و چشم‌نواز برای تزئین اتاق، همگی در زیباتر شدن فضای عقد مؤثر هستند. از طرفی دیگر بهتر است بین تمامی این آیتم‌ها هارمونی و هماهنگی وجود داشته باشد و در استفاده از تزئینات زیاده‌روی نشود. پرهیز از اغراق در رنگ‌بندی به  چشم‌نوازتر شدن طراحی سالن عقد کمک می‌کند.

عکاسی از مراسم عقد و اهمیت انتخاب عکاس:

عکاسی از مراسم عقد یکی از مهم‌ترین مراحل برگزاری مراسم عقد چه در محضر و سالن‌های عقد و چه در فضای باز است. عکاس مراسم عقد، خاطرات روز عقدتان را جاودانه می‌کند. انتخاب عکاس ماهر و خبره برای عکاسی از مراسم عقد می‌تواند تا حدودی برای زوجین دشوار باشد؛ بنابراین لازم است برخی از نکات را در نظر بگیرند تا بتوانند بهترین انتخاب را داشته باشند.

توجه داشته باشید، عکاس حرفه‌ای و باتجربه، علاوه بر داشتن مهارت و دانش در زمینه عکاسی، باید از تجهیزات عکاسی پیشرفته نیز استفاده کند. خلاقیت عکاس و ایده پردازی در ژست عکاسی، انتخاب لوکیشن و زاویه‌بندی مناسب و … همه و همه ازجمله آیتم‌هایی هستند که باید در انتخاب عکاس برای مراسم عقدتان در نظر داشته باشید.

10 نکته برای داشتن مراسم عقد زیبا در سالن و محضر ازدواج

برای انتخاب محل مناسب جهت برگزاری مراسم عقد باید با توجه به محل زندگی‌تان اقدام نمایید. مثل اگر در شرق تهران هستید باید سالن عقد شرق تهران را انتخاب نمایید و لوکیشن مو موقعیت آن را ارزیابی نمایید.

کلام آخر:

اگرچه نکات زیادی در مورد برگزاری مراسم عقد وجود دارد که اشاره کردن به تمامی آنها در این مقاله امکان‌پذیر نیست اما در اینجا سعی کرده‌ایم تعدادی از مهم‌ترین موارد که برای برگزاری یک مراسم عقد به‌یادماندنی و خاطره‌انگیز ضروری هستند را یادآوری کنیم. به‌طورکلی مهم‌ترین مسئله برای فوق العاده‌تر شدن مراسم عقدتان، رضایت درونی خودتان و سپس فراهم کردن شبی به‌یادماندنی برای مهمانانتان است. بنابراین سعی کنید برنامه‌ریزی برای برگزاری مراسم عقدتان را از طریق مشورت با خانواده‌ها و در نظر گرفتن تمامی جوانب ازجمله مسائل اقتصادی و فرهنگی هر دو خانواده، انجام دهید. در این شرایط ممکن است بسیاری از زوجین تحت فشار روانی زیادی قرار بگیرند. به‌خاطر داشته باشید که این مسئله کاملاً طبیعی بوده و می‌توانید در روزهای قبل از مراسم عقد با استفاده از تکنیک‌های مختلف بر استرس خود غلبه کنید و اجازه ندهید که بهترین روز زندگی‌تان تحت تأثیر حاشیه‌ها، مشاجرات غیرضروری و موضوعات بی‌اهمیت قرار بگیرد.

مطالب مشابه را ببینید!

زندگی در فرانسه چگونه است؟ مزایا+معایب عادات روزانه مفید برای زندگی بهتر؛ 7 کار موثر برای داشتن زندگی خوب افزایش انگیزه شغلی؛ 17 روش برای بالا بردن انگیزه برای کار کردن موسسه مهاجرتی چیست؟ نکاتی در مورد وظایف و مسئولیت های موسسات مهاجرتی متن نامه گواهی اشتغال به کار به فارسی و انگلیسی + 5 نمونه فارسی و انگلیسی نامه نکات کلیدی در بهبود مهارت مکالمه زبان انگلیسی راهنمای انتخاب بهترین گل برای هدیه به آقایان در مناسبت‌ها زبان بدن در فروش؛ تکنیک های استفاده از زبان بدن برای فروش بهتر و جذب مشتری همه چیز درباره کلاس خصوصی آیلتس آداب و رسوم شب یلدا در ایران و تاریخچه شب چله در شهرهای مختلف