۵ قانون بی برو برگرد برای نوشتن رپورتاژ

۵ قانون بی برو برگرد برای نوشتن رپورتاژ

همه‌ خواستار این هستند که تبلیغات سایت‌شان بسیار مؤثر و مفید باشد و با هدف افزایش مشتری مخاطبان زیادی را جذب خود کنند. اما چگونه وقتی که همه‌ی ما یاد گرفته‌ایم که تبلیغاتِ زیاد سایت‌ها مثلِ بنر‌هایِ چشمک‌زن، یا تبلیغاتی که ناگهان در صفحه‌ی سایت جلویمان باز می‌شود را نادیده بگیریم و سریع ببندیم؟

دقیقاً از زمانی که کم کم این نوع تبلیغات نادیده گرفته شد، تبلیغاتِ جدیدی بنا به نیاز ایجاد شد به اسم رپورتاژ آگهی تا سایت‌ها و کسب‌کارهای اینترنتی و غیر اینترنتی بتوانند از آن بهره بگیرند. ما در این نوشتار سعی داریم 5 قانون بی برو برگرد برای نوشتن رپوتاژهای عالی و حرفه‌ای را به شما بیاموزیم، تا شما هم بتوانید تبلیغات خوبی داشته باشید، امّا قبل از آن بیایید به این سؤال پاسخ دهیم که رپورتاژ آگهی چیست؟

رپورتاژ چیست؟

رپورتاژ آگهی به شکلی از تبلیغات گفته می‌شود که به صورت مقاله و آگهی خبری انتشار می‌یابد و خواننده در ابتدا متوجه تبلیغاتی بودنِ آن نمی‌شود و آن را به صورت یک محتوای معمولی می‌بیند. در واقع با لحنی کاملاً بی‌طرفانه پیام یک برند یا معرفی محصولات یک شرکت را انجام می‌دهد.

سپس این رپورتاژ آگهی به یک رسانه که می‌تواند مجله یا روزنامه، سایت و یا حتی یک برنامه‌ی تلوزیونی باشد، برای انتشار سپرده می‌شود و در ازای آن مبلغی نیز پرداخت می‌گردد.

این نوع آگهی در صدا و سیما هم دیده می‌شود از جمله برنامه‌هایی که با نام حمایت کننده و اسپانسری این کار را انجام می‌دهند.

هرچند احتمالاً شما خوانندگان بیشتر با نوع اینترنتی این موضوع آشنا هستید که سایت‌های مختلف، انواع رپورتاژ آگهی را در درون خود قرار می‌دهند. شاید فکر کنید این نوع آگهی‌ها، مخصوصا اگر از نوع نوشتاری باشند تأثیر چندانی نخواهند داشت امّا کاملا در اشتباهید، چون تأثیر مستقیم این آگهی‌ها بر سئو کاملا قابل مشاهده است.

وقتی آگهی سایتی در درون یک سایت معتبر و پر بازدید قرار بگیرد و پیوندهایی هم به سایت سفارش دهنده آگهی داشته باشد توسط موتورهای قدرت‌مند جست و جو، به صورت مستقیمی ارزش سایت سفارش دهنده افزایش خواهد یافت.

5 قانون مهم در نوشتن رپورتاژ آگهی

حالا که به خوبی با مفهوم رپورتاژ آگهی آشنا شدید، خود را برای پنج قانون بی و برو برگردِ نوشتنِ رپورتاژ آگهی آماده کنید تا به سادگی آب خوردن یا حتی ساده‌تر از آن رپورتاژ آگهی بنویسید. بیایید با هم بیاموزیم.

۵ قانون بی برو برگرد برای نوشتن رپورتاژ

1.    موضوع مناسبی انتخاب کنید

وقتی موضوع مناسبی را انتخاب کنید، نتیجه‌ی بهتری از ارجاع سایت‌های جست و جوگر خواهید داشت. به صورت ساده‌تر، گوگل شما را در انتخاب‌ها صفحه‌ی اول یا بهتر در صدر انتخاب‌ها نشان خواهد داد. اما چطور؟

وقتی اسم موضوع و ارتباطش با نتایج گوگل می‌آید، پای کلمات کلیدی وسط است. کلید ارتباط گوگل با مقاله‌هایی که به عنوان جواب به کاربر نشان می‌دهد.

برای پبدا کردن موضوع مناسب، کافی‌ست به سراغِ ابزاری از گوگل به نام کِی‌ورد پلنر (key word planner)  برویم

این ابزار گوگل میزان جست‌جو کلمات و عبارات مختلف را به شما می‌گوید. مثلا می‌فهمید که عبارت «ارزان‌ترین کفش مردانه» در ماه سی‌صد و بیست بار جست و جو می‌شود.

شما هم باید به دنبال موضوعات بروید که به اصطلاح سرچ‌خورشان زیاد است. و سپس شروع به نوشتن کنید. در این راه استفاده از کلمات کلیدی مناسب را هم فراموش نکنید.

2.    عنوان سئو و توضیحات متا را با دقت بنویسید

نتیجه‌ی هر جست و جویِ گوگل شامل دو بخشِ بسیار مهم است. که در تصویر زیر برای شما مشخص شده‌اند.

۵ قانون بی برو برگرد برای نوشتن رپورتاژ

جالبی ماجرا این‌جاست که شما می‌توانید این عنوان و توضیحات را برای گوگل تعیین کنید؛ اما معمولاً رپورتاژنویسان این کار را انجام نمی‌دهند و از یکی مهم‌ترین فعالیت‌های سئو غافل می‌مانند.

چرا که هر جست و جوکننده بنا به چیزی که از عنوا سئو و توضیحات متا می‌بیند روی پیوند مورد نظر کلیک می‌کند یا از آن چشم‌پوشی می‌کند. پس حتماً آن‌‌ها را طوری بنویسید که مخاطب را به خود جلب کرده و ارزش مقاله‌ی شما را به خوبی نشان دهد.

3.    صداقت و آگاهی را فراموش نکنید

با خواننده‌هایتان صادق باشید و نگران این نباشید که متن شما را رها کنند. چرا که اگر متن‌تان به اندازه‌ی کافی موضوعات جذّاب برای خود داشته باشد، حتما خواننده را با خود همراه نگه می‌دارد.

از زبان ساده و بی‌تکلف استفاده کنید و نگذارید که ذهن مخاطب در آشفتگی معنا کردن جملات سخت و پرتکلف باشد.

حتماً به موضوعی که می‌خواهید بنویسید آگاهی کامل داشته باشید. این جمله‌ی معروف از انیشتین را به خاطر بیاورید که «اگر چیزی را به درستی آموخته باشی، می‌توانی برای همه حتی یک کودک 6 ساله هم توضیح بدهی». اگر درمورد موضوعی می‌نویسید که از آن آگاهی ندارید، بهتر است مقداری وقت صرف مطالعه در حیطه‌ی آن موضوع کنید.

صداقت و آگاهی باعث اعتماد مخاطب به شما خواهد شد و در تأثیرگذاری جملات تبلیغاتی شما هم مؤثر خواهد بود.

4.    رسانه‌ی منتشر کننده‌ی رپورتاژ آگهی خود را بشناسید

این یک نیاز حیاتی‌ست که ویژ‌گی‌های رسانه‌ی منتشر کننده‌ی رپورتاژ آگهی را بشانسید و از سیاست‌ها و مخاطبان آن خبر داشته باشید تا بتوانید با زبان و لحن و فضاسازی مناسب رپورتاژ خود را بنویسید.

5.    قانون 70 30 مهم‌ترین قانون است

مفید بودن در نوشتن رپورتاژها اصلی‌ترین چیزی‌ست که وجود دارد. مردم امروزه به خوبی تبلیغات را می‌شناسند و از صد فرسخی راه‌شان را نسبت به تبلیغات کج می‌کنند. پس باید از جمله‌ی «فروش را متوقّف کنید، کمک کردن را شروع کنید» بهره ببریم.

به جای آن که بارها و بارها از مخاطب بخواهیم که خواسته‌ی ما -مثلا خرید یک محصول- را انجام دهد، به او یاری کنیم تا چیزی که نیاز دارد را بیابد. و در آخر خواسته‌ی خود را صادقانه از او بخواهیم. در این صورت مطلب برای خواننده مفید خواهد بود و چه بسا صفحه‌ی آن را نشانه‌گذاری کند و تا بعدا هم به آن رجوع نماید.

حالا که از اهمیت نیاز به مطالب مفید گفتیم، با استفاده از فرمول هفتاد – سی به راحتی می‌توانید رپورتاژآگهی‌های مناسبی بنویسید که خواننده را با خود همراه کنید.

 

70 – 30 به این معنی‌ست که هفتاد درصد از مطالب باید برای خواننده مفید و جذّاب باشد. و در سی درصد باقی مانده با صداقت و درستی چیزی را که از مخاطب انتظار دارید، بخواهید.

۵ قانون بی برو برگرد برای نوشتن رپورتاژ

این 5 اصل ساده در نوشتن رپورتاژ بود که با هم مرور کردیم، اما اگر می‌خواهید یک منبع یادگیری رپورتاژ و رپوژنویسی داشته باشید به بخش آموزش رپورتاژ آگهی از سایت نوین مراجعه کنید. این آموزش‌ها به صورت کاملا رایگان تهیه شده‌اند و شما می‌توانید به سیر تا پیاز رپورتاژ آگهی را بدون هیچگونه دردسری بیاموزید.

کافی‌ست از طریق پیوندهای ارائه شده وارد این دنیای سحرآمیز شوید. و به سؤالات خود از جمله این که: رپورتاژ خبری چیست؟ آیا روی سئو تأثیر دارد؟ چگونه رپوتاژ خبری بنویسیم؟ نحوه ایجاد رپورتاژ چیست؟ رپورتاژ آگهی خود را در چه سایتی قرار دهیم؟ و… را به صورت کامل پاسخ دهید. حتی می‌توانید کتاب راهنمای انتشار رپورتاژ خبری را هم به صورت رایگان دریافت کنید.

همچنین برای خرید رپورتاژ آگهی هم کافی‌ست با شماره‌ی 021-58438 تماس بگیرید و یا از طریق سایت درخواست خود برای مشاوره را ثبت نموده و به صورت رایگان از مشاوره سایت نوین برخوردار شوید. رپورتاژ آگهی /

مطالب مشابه را ببینید!

زندگی در فرانسه چگونه است؟ مزایا+معایب عادات روزانه مفید برای زندگی بهتر؛ 7 کار موثر برای داشتن زندگی خوب افزایش انگیزه شغلی؛ 17 روش برای بالا بردن انگیزه برای کار کردن موسسه مهاجرتی چیست؟ نکاتی در مورد وظایف و مسئولیت های موسسات مهاجرتی متن نامه گواهی اشتغال به کار به فارسی و انگلیسی + 5 نمونه فارسی و انگلیسی نامه نکات کلیدی در بهبود مهارت مکالمه زبان انگلیسی راهنمای انتخاب بهترین گل برای هدیه به آقایان در مناسبت‌ها زبان بدن در فروش؛ تکنیک های استفاده از زبان بدن برای فروش بهتر و جذب مشتری همه چیز درباره کلاس خصوصی آیلتس آداب و رسوم شب یلدا در ایران و تاریخچه شب چله در شهرهای مختلف