رانندگی در یخبندان، شرایط و نکات رعایت آن

رانندگی در یخبندان، شرایط و نکات رعایت آن

شرایط یخبندان رانندگان را با چالش‌های بسیاری مانند کاهش دمای یخ‌زدگی، شرایط لغزنده جاده و دید نامناسب مواجه می‌کند. قطعاً چنین شرایطی کنترل وسیله نقلیه را سخت‌تر کرده و در صورت عدم آگاهی از شرایط و نکات لازم برای رانندگی در یخبندان، عواقب خطرناکی در پی خواهد داشت.

به همین دلیل ضروری است که اقدامات احتیاطی مناسب برای خود و وسیله نقلیه را بدانید. علاوه ‌بر ‌این، مهارت در رانندگی در این شرایط شما را از موقعیت‌های سخت دور خواهد کرد. به همین دلیل در اینجا چند نکته مفید برای رانندگی ایمن در شرایط برفی را برای شما آماده کرده‌ایم.

1.     لاستیک‌های مناسب برای زمستان را نصب کنید

یکی از مهم‌ترین نکاتی که هنگام رانندگی در زمستان باید رعایت کنید، استفاده از لاستیک‌های مناسب در خودرو است. به طور مرتب لاستیک‌ها را از لحاظ سایش آج‌ها بررسی و در صورت لزوم آنها را تعویض کنید. رانندگی در آب‌و‌هوای برفی به شدت به کیفیت لاستیک شما بستگی دارد. به این صورت که در جاده‌های پوشیده از برف، عملکرد ترمز به تدریج با عمق کمتر آج لاستیک کاهش می‌یابد.

از طرف دیگر امکان کاهش عمق آج لاستیک در شرایط یخبندان بیشتر می‌شود. بنابراین برای رانندگی در یخبندان لاستیک‌های خود را به طور منظم چک کنید. نکته دیگر کاهش سرعت در جاده‌های برفی است. توجه داشته باشید که سرعت بیشتر در هنگام رانندگی در شرایط برفی، کنترل خودرو را سخت‌تر خواهد کرد.

2.     آگاهی از شرایط جوی قبل شروع سفر

آگاهی از شرایط جوی قبل شروع سفر

قبل از شروع سفر، شرایط جوی مسیر پیش رو را مطالعه کنید. همچنین شما می‌توانید با تماس با راهداری از شرایط جاده‌ای در هر لحظه با خبر شوید. بنابراین برای رانندگی در یخبندان گزارش‌های آب‌و‌هوای محلی و ترافیک را دنبال کنید. همچنین مسیر خود را طوری برنامه‌ریزی نمایید که در صورت امکان در جاده‌های اصلی رانندگی کنید. برخی از مهم‌ترین نکات و شرایطی که قبل از شروع رانندگی در برف باید در نظر داشته باشید عبارتند از:

  • قبل از حرکت تمام برف‌ها را از روی شیشه‌ها، آینه‌ها، چراغ‌ها و سقف ماشین خود را پاک کنید.
  • از ضد یخ قوی برای مخزن خودرو استفاده کنید. این کار از یخ ‌زدن موتور خودرو در دماهای زیر صفر جلوگیری خواهد کرد.
  • استفاده از عینک آفتابی در هنگام رانندگی را فراموش نکنید.
  • مطمئن شوید که گوشی همراهتان شارژ دارد.
  • برای آماده ‌شدن برای خرابی احتمالی خودرو در کنار جاده، یک پک اضطراری از غذا، نوشیدنی همراه داشته باشید.

3.     حفظ آرامش در شرایط برفی

حفظ آرامش در شرایط برفی

حفظ آرامش به شما این امکان را می‌دهد که از روی استرس یا ترس عمل نکنید. علاوه ‌بر ‌این، این کار باعث مدیریت بهتر رفتار شما شده و واکنش‌های ناگهانی و جسورانه به شرایط جاده و ایمنی شما و خودرو را افزایش می‌دهد. توجه داشته باشید که عکس‌العمل‌های سریع و بی‌دقت، بیشترین خطر را متوجه شما و وسیله نقلیه‌تان می‌کند. بنابراین بهترین راهکار مدیریتی در هنگام رانندگی در یخبندان حفظ آرامش است.

نحوه رانندگی در جاده‌های برفی و یخ زده

نحوه رانندگی در جاده‌های برفی و یخ زده

قانون طلایی برای رانندگی در یخبندان کارکرد روان تمام اجزای خودرو مانند ترمز، فرمان و دنده است. برای شروع حرکت، با استفاده از دورهای پایین به آرامی خودرو را شتاب دهید و در سریع‌ترین زمان ممکن به دنده بالاتر تغییر دهید. سرعت خود را پایین نگه دارید، از خطرات احتمالی آگاه باشید و کنترل دقیق و ترمز و فرمان را فراموش نکنید. این کار باعث کاهش احتمال لیز خوردن چرخ‌ها خواهد شد.

مهم‌ترین نکته برای رانندگی در شرایط برفی، رعایت فاصله بیشتر با خودروی عقبی و جلویی است. همچنین باید توجه داشته باشید که هنگام استارت یا رانندگی در سربالایی، فاصله کافی با خودروی جلویی داشته باشید که بتوانید بدون نیاز به تعویض دنده یا شتاب، سرعت ثابتی را حفظ کنید.

در سرازیری‌ها هم از دنده پایین استفاده کنید و از ترمزگیری به جز در شرایط ضروری خودداری کنید. هنگام نزدیک شدن به پیچ‌ها، قبل از شروع به چرخاندن فرمان، شروع به ترمز ‌کردن کنید. اگر خودرو شما کنترل خود را از دست داد، وحشت نکنید. بهترین کار در این شرایط حفظ آرامش و رها‌ کردن پدال گاز است. بنابراین، پدال گاز را راحت کنید و چرخ‌هایتان را در جهتی بچرخانید که می‌خواهید در آن سو حرکت کنید.

نکته دیگری که باید بدانید این است که اگر در هنگام رانندگی در برف ماشین شروع به لیز خوردن کرد، شما مطلقاً نباید دستان خود را از روی فرمان بردارید یا پای خود را روی ترمز بگذارید. همچنین هنگام رانندگی در یخبندان مطمئن شوید که چراغ‌های جلو روشن هستند و اگر دیدتان کم بود می‌توانید از چراغ‌های مه‌شکن استفاده کنید.

کلام آخر

رانندگی در یخبندان شرایطی متفاوت برای راننده ایجاد می‌کند. مگر اینکه برای رانندگی در شرایط بر فی آمادگی کافی داشته باشید. به همین دلیل آگاهی از شرایط و نکات لازم برای رانندگی در آب و هوای برفی ضروری است. از طرف دیگر مهم است که در هنگام رانندگی برای عوامل غیرمنتظره آماده باشید. دانستن نکات لازم برای شرایط برفی به شما در رانندگی ایمن کمک خواهد کرد. بنابراین بهتر است قبل از آغاز رانندگی، تمامی نکات لازم را بدانید.

مطالب مشابه را ببینید!

عادات روزانه مفید برای زندگی بهتر؛ 7 کار موثر برای داشتن زندگی خوب افزایش انگیزه شغلی؛ 17 روش برای بالا بردن انگیزه برای کار کردن موسسه مهاجرتی چیست؟ نکاتی در مورد وظایف و مسئولیت های موسسات مهاجرتی متن نامه گواهی اشتغال به کار به فارسی و انگلیسی + 5 نمونه فارسی و انگلیسی نامه نکات کلیدی در بهبود مهارت مکالمه زبان انگلیسی راهنمای انتخاب بهترین گل برای هدیه به آقایان در مناسبت‌ها زبان بدن در فروش؛ تکنیک های استفاده از زبان بدن برای فروش بهتر و جذب مشتری همه چیز درباره کلاس خصوصی آیلتس آداب و رسوم شب یلدا در ایران و تاریخچه شب چله در شهرهای مختلف چگونه درس بخوانیم و حفظ کنیم؟ نکات و تکنیک های کلیدی برای حفظ و یادگیری درس