6 مجموعه شعر ایرانی و زیبا که شما را به فکر فرو می‌ برد

6 مجموعه شعر ایرانی و زیبا که شما را به فکر فرو می‌ برد

خواندن شعر اهمیت بسیار زندگی در زندگی دارد زیرا به ما کمک می‌ کند تا جهان پیرامون خود را درک کنیم و از آن قدر دان باشیم. شعر به ما می‌ آموزد که چگونه زندگی کنیم و از سوی دیگر، با آشکار کردن آسیب‌ پذیری‌ های انسان موجب می‌ شود که بتوانیم با یکدیگر بهتر ارتباط برقرار کنیم. در این میان، خواندن اشعار ایرانی اهمیت بسیار زیادی پیدا می‌ کند زیرا اغلب این اشعار به موضوعاتی مثل انسان‌ دوستی، زندگی و عشق می‌ پردازند. در ادامه با چند مجموعه شعر ایرانی آشنا می‌ شوید که خواندن آن‌ ها شما را به فکر فرو می‌ برد.

  1. گزیده اشعار هوشنگ ابتهاج

هوشنگ ابتهاج متخلص به ه. ا. سایه، در سال 1306 در شهر رشت متولد شد و در دوران نوجوانی اولین کتاب شعر خود را با نام «نخستین نغمه‌ ها» منتشر کرد. او سرودن شعر را در ابتدا با مضامین عاشقانه شروع کرد اما پس از مدتی به سرودن اشعار به مضامین اجتماعی روی آورد. هوشنگ ابتهاج علاوه بر غزل، شعر نو نیز می‌ سرود.

آنچه برای این شاعر اهمیت بسیار زیادی داشت عاطفه و احساس در اشعارش بود. او سعی می‌ کرد حال و هوای تازه‌ ای را در اشعارش خلق کند. آثار هوشنگ ابتهاج بسیار گیرا و خواندنی است. به همین دلیل، خواندن مجموعه اشعار این شاعر معاصر را به شما پیشنهاد می‌ کنیم.

  1. هشت کتاب سهراب سپهری

6 مجموعه شعر ایرانی و زیبا که شما را به فکر فرو می‌ برد

هشت کتاب مجموعه اشعار سهراب سپهری است که همانطور که از نامش پیداست شامل هشت مجموعه شعر جداگانه است. این مجموعه اشعار عبارت‌ اند از: «مرگ رنگ»، «زندگی خواب‌ ها»، «آوار آفتاب»، «شرق اندوه»، «صدای پای آب»، «مسافر»، «حجم سبز» و «ما هیچ، ما نگاه». در بیوگرافی سهراب سپهری می‌ خوانیم که او نقاش طبیعت‌ گرایی بود که در کتاب اشعارش نیز به طبیعت توجه ویژه‌ ای داشت.

این شاعر بیشتر به دلیل شعر بلندی که به نام «صدای پای آب» سرود در میان مخاطبان شناخته شد. با این‌ حال، اشعار دیگر او نیز بسیار زیبا و درخشان هستند. در اشعار این شاعر معاصر، حال و هوای عرفانی موج می‌ زند و خواندن آن‌ ها نیاز به تامل و تفکر زیادی دارد. سهراب سپهری به دلیل ابتلا به سرطان خون در سن 51 سالگی دار فانی را وداع گفت.

  1. مجموعه اشعار پروین اعتصامی

پروین اعتصامی یکی از زنان تاثیرگذار در ادبیات معاصر ایران است و آنچه در اشعار او بسیار برجسته است مضامین اجتماعی و زبان انتقادی او نسبت به مسائل جامعه است. او در اشعار خود به حمایت از ستم دیدگان و افراد محروم جامعه پرداخت و از سوی دیگر، با ستم و ستمگران به مخالفت پرداخت.

پروین اعتصامی در مورد ادبیات و شعر تحت تعلیم پدر خود، ملک‌الشعرای بهار و دهخدا بود و از قبل از نوجوانی سرودن شعر را آغاز کرد. او علی‌رغم اینکه در مدرسه دانش‌آموز ممتازی بود اما درعین‌حال، هم‌زمان با تحصیل، شعر نیز می‌سرود. متاسفانه پروین اعتصامی عمر کوتاهی داشت. او بر اثر بیماری حصبه و در سن 34 سالگی دار فانی را وداع گفت.

  1. گزیده اشعار فریدون مشیری

همه ما فریدون مشیری را با شعر عاشقانه «کوچه» می‌شناسیم. در خلاصه زندگینامه و بیوگرافی فریدون مشیری آمده است که او از همان کودکی به دلیل سابقه خانوادگی خود با شعر آشنایی پیدا کرد و در نوجوانی اولین شعرهای خود را سرود. اصلی‌ترین درون‌مایه اشعار این شاعر بزرگ معاصر مضامین عاشقانه است.

آنچه باعث شده است که اشعار فریدون مشیری به این اندازه محبوب شوند این است که افعال و کلماتی که او در اشعارش استفاده کرده به زبان امروزی بسیار نزدیک است و از سوی دیگر، زبان ساده‌ای دارد. این امر موجب شده است که اشعار او همه‌فهم باشد و بنابراین، اکثریت افراد اشعار مشیری را درک کنند و از خواندن آن‌ها لذت ببرند.

  1. دیوان اشعار فروغ فرخزاد

6 مجموعه شعر ایرانی و زیبا که شما را به فکر فرو می‌ برد

فروغ فرخزاد زندگی کوتاه اما پرفرازونشیبی داشت. او که در نوجوانی، نوشتن را آغاز کرد به پرویز شاپور دل بست و با او ازدواج کرد اما پس از چند سال از او جدا شد. آن‌ها فرزندی به نام کامیار داشتند که فروغ برای همیشه از دیدن او محروم بود. مضامین اصلی اشعار این شاعر بزرگ معاصر، عشق و زندگی بود که فروغ به این موضوعات به‌صورت سنت‌شکنانه‌ای در اشعار خود پرداخت.

فروغ فرخزاد فردی جسور، پرشور و صریح بود و در اشعارش با صراحت و شیوایی تمام، احساسات خود را بیان می‌کرد. او علاوه بر سرودن شعر به فیلم‌سازی نیز مشغول بود. یکی از مستندهای بسیار معروف فروغ، «خانه سیاه» نام دارد که در آن به زندگی افراد مبتلا به بیماری جذام پرداخته می‌شود. احتمالا با همین معرفی کوتاه از فروغ فرخزاد با شخصیت متفاوت و جسور او آشنا شده‌اید. بنابراین، پیشنهاد می‌کنیم که اشعار او را بخوانید تا با این شاعر سنت‌شکن بیشتر آشنا شوید.

  1. گزیده اشعار مهدی اخوان ثالث

تخلص مهدی اخوان ثالث در اشعارش، م. امید بود. اشعار این شاعر معاصر مضامینی اجتماعی دارند و همچنین با لحنی حماسی و پرصلابت سروده شده‌اند. اگرچه اخوان ثالث در شعر کلاسیک توانمند بود اما به شعر نو نیز گرایش داشت و توانست با ترکیب این دو، سبک مخصوص به خودش را ایجاد کند.

این شاعر نیز همانند احمد شاملو از شاگردان نیما یوشیج محسوب می‌شد اما علاوه بر شعر نیمایی که در این مطلب توضیح داده شده است، در قالب‌های مختلفی ازجمله قصیده، رباعی، مثنوی و ترکیب‌بند، شعر سروده است. شناخته‌شده‌ترین شعر اخوان ثالث «زمستان» نام دارد که پیشنهاد می‌کنیم آن را در کتاب مجموعه اشعار مهدی اخوان ثالث حتما بخوانید.

درنهایت، خواندن شعر یکی از روش‌های درک دنیای پیرامون و شناخت هستی است و چه‌بهتر اگر برای این منظور اشعار شاعرانی را بخوانیم که هم‌وطن ما هستند و با ما زبان، تاریخ و فرهنگ مشترکی دارند. خواندن مجموعه اشعاری که در این مقاله معرفی شد شما را به فکر فرو خواهد برد و جهان‌بینی شما را تغییر خواهد داد. بنابراین، پیشنهاد می‌کنیم که این اشعار را بخوانید و از آن‌ها لذت ببرید.

مطالب مشابه را ببینید!

خودشناسی چیست؟ همه چیز در مورد اصول Self-knowledge ویژگی های زنان موفق؛ دلایلی که باعث موفقیت زنان می شوند پیام تبریک موفقیت فرزند + جملات ویژه تبریک موفقیت فرزند در تحصیلات و مسابقه معنی ایکیگای در زندگی و پیدا کردن ایکیگای درونی خود پند حکیمانه + سخنان ارزشمند و جملات قصار از بزرگان جهان بهبود مکالمات انگلیسی؛ 25 روش برای افزایش مهارت زبان انگلیسی ده قانون انیشتین برای زندگی بهتر؛ نکات آموزنده از این دانشمند هدیه روز پدر؛ راهنمای انتخاب بهترین هدیه برای روز پدر و مرد روش‌های ایجاد انگیزه؛ چگونه به انسانی با انگیزه و با هدف تبدیل شویم؟ معرفی زنان موفق ایرانی در تمامی حوزه ها (از قدیم تا به حال)