نکات ضروری که در مورد لباسشویی باید بدانید

نکات ضروری که در مورد لباسشویی باید بدانید

لباسشویی از وسایل بسیار ضروری و پر کاربرد در خانه است که خرابی آن می‌تواند دردسرهای زیادی به همراه داشته باشد. به همین دلیل بهتر است از ابتدا نحوه کار کردن و نکات ضروری در مورد لباسشویی را بدانید تا بتوانید در بهترین شرایط از آن استفاده کنید و طول عمر این وسیله مهم نیز افزایش پیدا کند. این نکات شامل نحوه استفاده، تعمیر و سرویس و نگهداری از لباسشویی هستند. در ادامه به بررسی نکات مهم در مورد لباسشویی می‌پردازیم.

نحوه استفاده و نکات ضروری در مورد لباسشویی

ماشین لباسشویی مانند هر وسیله برقی دیگری پس از مدتی استفاده دچار خرابی شده و ممکن است برخی از قطعات آن از کار بیفتند. اما اگر نکات و دستورالعمل‌های لازم را رعایت کنید، عمر آن بیشتر شده و قطعات دیرتر دچار خرابی می‌شوند. نکات نگهداری بسیار زیاد بوده اما به‌راحتی می‌توانید آن‌ها را رعایت کنید. در ادامه به بررسی نکات مهم در مورد لباسشویی می‌پردازیم.

محل قرارگیری لباسشویی

ماشین لباسشویی را در محیطی خشک و خنک قرار دهید. قرار دادن آن در محیط‌هایی مرطوب باعث خرابی و آسیب دیدن قطعات می‌شود. گرمای بیش از حد نیز برای این وسیله مضر است. محلی که لباسشویی را قرار می‌دهید، باید کاملاً صاف و تراز باشد تا حین کار ماشین دچار حرکت‌ها و لرزش‌های بیش از حد نشود. این حرکات ممکن است باعث آسیب دیدن قطعات و شکسته شدن دیگ لباسشویی شود. سفارش سرویس و تعمیر ماشین لباسشویی باید در مراکز معتبر انجام شود تا از تعمیر چند باره آن جلوگیری شود.

استفاده از برنامه‌های لباسشویی

انتخاب برنامه درست برای شستشوی لباس‌ها بسیار مهم است. هر ماشین لباسشویی با توجه به مدل و برند برنامه‌های شستشوی مختلفی را در زمان‌های متفاوت ارائه می‌دهد. انتخاب برنامه اشتباه نه تنها باعث آسیب دیدن لباس‌ها شده، بلکه می‌تواند روی خرابی زود هنگام قطعات نیز تأثیر داشته باشد. با توجه به جنس پارچه مناسب‌ترین برنامه شستشو را انتخاب کنید. علاوه بر آن گاهی اوقات انتخاب برنامه اشتباه باعث می‌شود خشک کن لباسشویی به‌درستی کار نکند.

استفاده از لباسشویی در بازه‌های زمانی مناسب

لباسشویی را بهتر است در هر ساعت یکبار در صورت لزوم استفاده کنید. روشن کردن چندین باره آن بدون فاصله زمانی باعث خرابی و وارد شدن فشار بیش از حد به قطعات آن می‌شود. حداقل یک ساعت زمان لازم است تا قطعات به‌خوبی خنک شده و برای شستشوی دوباره آماده شوند. اگر برای شستشوی لباس‌ها عجله ندارید، بهتر است آن‌ها را در بازه‌های زمانی طولانی‌تری بشویید.

انتخاب شوینده با کیفیت

انتخاب شوینده برای لباسشویی بسیار مهم است و باید شوینده‌ای با کیفیت بالا انتخاب کنید. شوینده‌های غیر استاندارد و کیفیت پایین، بیش از حد کف کرده و ترکیبات موجود در آن‌ها به قطعات لباسشویی مانند سنسورها، هیتر، سنسور سطح آب، پمپ تخلیه و … آسیب می‌رسانند. شوینده بی کیفیت به صورت تکه‌های جامد در داخل دیگ لباسشویی باقی مانده و باعت مسدود شدن قسمت‌های خروجی می‌شود. از شوینده‌های باکیفیت استفاده کرده و حتما به میزان کافی از آن درون لباسشویی بریزید.

نوسان برق

تمام وسایل برقی در معرض خطر آسیب با نوسان برق هستند. نوسانات احتمالی ممکن است باعث سوختن کامل یا نیم سوز شدن قطعات شده و هزینه زیادی برای تعمیر یا تعویض لباسشویی به شما تحمیل کند. از این رو بهتر است در زمان‌های اوج مصرف هرگز از لباسشویی استفاده نکنید. علاوه بر آن استفاده از محافظ برق نیز تا حد زیادی از بروز این مشکلات جلوگیری می‌کند.

نگهداری از در لباسشویی

در لباسشویی عملکرد بسیار مهمی در این وسیله دارد و باید به دقت از آن مراقبت کنید. برخی افراد اصلاً توجهی به در و قطعات آن نداشته و همین موضوع باعث خرابی زودهنگام آن می‌شود. عملکرد صحیح آن و بسته شدن کامل باعث جلوگیری از نشت آب و شوینده به بیرون لباسشویی شده و عملکرد صحیح ماشین لباسشویی را به همراه دارد. به هیچ عنوان به در فشار یا ضربه‌ای وارد نکنید تا از آسیب دیدن آن جلوگیری شود.

نکات ضروری در مورد لباسشویی

تمیز کردن فیلتر لباسشویی

تمام مدل‌های لباسشویی دارای فیلتر هستند که در واقع اولین قطعه برای تخلیه آب محسوب می‌شود. این فیلتر از وارد شدن هر گونه آشغال درشت به مسیر تخلیه جلوگیری می‌کند. اما این آشغال‌ها در همین قسمت ذخیره شده و باید به‌خوبی تمیز شود. تمیز کردن فیلتر بسیار ضروری است و باید هر چند وقت یکبار انجام شود، در غیر این صورت فیلتر مسدود شده و آب از دیگ خارج نمی‌شود. بهتر است قبل از قرار دادن لباس‌ها درون لباسشویی از نبود آشغال و اشیاء درشت درون آن‌ها مطمئن شوید. بهتر است هرچند وقت یکبار نیز از مواد جرمگیر برای تمیز کردن فیلتر استفاده کنید.

نگهداری از لاستیک دور در لباسشویی

لاستیک محکم و ضخیمی دور در لباسشویی قرار گرفته که از نشت آب به بیرون جلوگیری می‌کند. اغلب این لاستیک به دلیل قرار گرفتن در معرض آب و شوینده دچار فرسودگی و آسیب می‌شود. پس از اتمام کار لباسشویی بهتر است در آن را باز گذاشته تا کاملاً خشک شود. همچنین می‌توانید از دستمال برای تمیز کردن و خشک کردن آن استفاده کنید. به این صورت برای مدت طولانی‌تری سالم می‌ماند.

نکات ضروری برای استفاده از لباسشویی

استفاده از لباسشویی به اندازه ظرفیت

لباسشویی‌ها در اندازه‌های مختلفی طراحی شده و این اندازه روی بدنه آن‌ها نیز درج شده‌است. این عدد تحمل وزن آن‌ها را نشان می‌دهد و نباید بیش از این پر شوند. به همین دلیل هنگام شستشو به حجم لباس‌ها دقت کرده و در نظر بگیرید بعد از خیس شدن و جذب آب نهایت وزن دیگ به چه میزان می‌رسد. در این صورت کمترین فشار به لباسشویی وارد می‌شود. پر کردن بیش از حد آن علاوه بر آسیب دیدن دیگ لباسشویی و احتمال شکستن و نشتی آب، باعث ایجاد سروصدای زیاد نیز می‌شود. زمانی که دیگ بیش از حد استاندارد پر باشد، حرکت دادن آن بسیار سخت شده و فشار زیادی به لباسشویی وارد می‌کند. به این صورت لباسشویی به سرعت دچار آسیب شده و ممکن است قطعات آن از کار بیفتند.

کنترل پنل

روی هر ماشین لباسشویی کنترل پنلی برای روشن کردن و استفاده از آن وجود دارد. در برخی از مدل‌ها این کنترل پنل به صورت لمسی است. استفاده از آن باید با احتیاط انجام شود و از وارد کردن فشار بیش از حد به دکمه‌ها و صفحه خودداری کنید. این کار باعث خرابی دستگاه و هنگ کردن آن می‌شود. برای تمیز کردن نیز از آب یا مایع شوینده استفاده نکنید. زیرا ممکن است به برد آن راه پیدا کرده و باعث خرابی آن‌ها شود.

در این مقاله نکات ضروری که در مورد لباسشویی باید بدانید را مطرح کردیم. نگهداری از لباسشویی کار سختی نیست اما در صورت رعایت تمام نکات، لباسشویی برای مدت زمان طولانی‌تری به‌خوبی و بدون مشکل کار می‌کند. این وسیله نیز همانند هر وسیله برقی دیگری به مرور دچار فرسودگی شده و برخی از قطعات آن به تعمیر یا تعویض نیاز پیدا می‌کنند. هرچه در نگهداری آن دقت بیشتری داشته باشید، کمتر دچار مشکل می‌شود و بازدهی بهتری خواهد داشت.

مطالب مشابه را ببینید!

نگهداری از لوازم برقی خانگی؛ راه افزایش دوام و عمر لوازم خانه و آشپزخانه جرم گیری ماشین لباسشویی؛ زمان مناسب جرمگیری و انواع روش های آن روش های نگهداری از یخچال؛ راهنمای عیب یابی یخچال تا تعمیر در خانه تزئین سفره شب یلدا؛ جدیدترین نمونه های تزئین سفره شب یلدا جدیدترین تزئین میوه شب یلدا؛ مدل میوه آرایی شب یلدا کاردستی ویژه شب یلدا + 40 نوع کاردستی زیبا به همراه تصاویر نگهداری از گربه در زمستان؛ نکات مهم مراقبت از گربه در فصل سرد راهنمای خرید تخت خواب: اندازه‌ها، جنس، و مشخصه‌های مهم روش های جلوگیری از سرقت منزل؛ راهکارهای موثر برای پیشگیری از سرقت خانه نکات نگهداری از دستگاه سرخ کن؛ انواع آن، نکات برای خرید و نحوه استفاده