چطور بفهمیم که ساعت مچی ما واقعا ضد آب است؟

چطور بفهمیم که ساعت مچی ما واقعا ضد آب است؟ قابلیت ضد آب یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های ساعت مچی است که اغلب افراد هنگام خرید به آن توجه می‌کنند. میزان مقاومت ساعت‌ها در برابر آب متفاوت است و بسته به…

قابلیت ضد آب یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های ساعت مچی است که اغلب افراد هنگام خرید به آن توجه می‌کنند. میزان مقاومت ساعت‌ها در برابر آب متفاوت است و بسته به کاربری‌ای که برای ساعت مچی در نظر گرفته شده است این مقاومت می‌تواند متغییر باشد. معمولا روی ساعت‌ها میزان ضد آب بودن آن‌ها حک شده و در گارانتی ساعت‌ها میزان مقاومت آن‌ها ذکر می‌شود. اگر برای شما جذاب است که بدانید این ویژگی از چه زمانی به ساعت‌های مچی اضافه شده و چطور می‌توان صحت ادعای فروشندگان در این خصوص را ارزیابی کرد این مطلب را تا آخر دنبال کنید.

چطور بفهمیم که ساعت مچی ما واقعا ضد آب است؟

قابلیت ضد آب ساعت مچی از چه زمانی ابداع شد؟

انسان موجودی ماجراجو است و همواره در پی افزایش قابلیت‌ها و توانایی‌های خود است. در سال 1820 عده‌ای از مردان ماجراجو و شیفته اکتشاف تصمیم گرفتند راهکاری برای راه رفتن روی آب پیدا کنند، عنصر زمان برای آن‌ها بسیار مهم بود به همین دلیل یک ساعت جیبی را داخل کلاه غواصی خود کار گذاشتند، این آغاز رویای دست یابی به ساعت‌هایی بود که زیر آب باکیفیت اولیه خود کار کنند.

اولین ساعت‌های ضد آب جهان در سال 1950 توسط برند شناخته شده و لاکچری رولکس به جهان عرضه شد البته پیش از آن غواصان برای رفع نیاز خود  ساعت‌هایی را به اشکال مختلف زیر آب استفاده می‌کرد. به عنوان مثال در سال 1930 برند امگا ساعت‌های خود را داخل یک کیس مستطیلی قرار داد که غواصان تا عمق 100 متری زیر آب هم می‌توانستند از آن‌ها استفاده کنند.

 

(Water Resistant) یا ضد آب دقیقا به چه معنا است؟

اینکه ساختار پیچیده و منظم موتور یک ساعت مچی به زیر آب برود و به عملکرد آن هیچ خللی وارد نشود برای بسیاری به یک معما تبدیل شده و درک نحوه عملکرد آن برای همه جذابیت دارد. داخل قاب ساعت‌های ضد آب واشرهای حلقه‌ای بکار گرفته شده که جنس اغلب آن‌ها از لاستیک است و به همین دلیل باید آن‌ها را از حرارت و تابش مستقیم نور خورشید دور نگه داریم.

همچنین بردن این ساعت‌ها به سونا و جکوزی باعث می‌شود ساختار بخار آب به واشرها آسیب زده خاصیت ضد آب آن‌ها را مختل کند. قانون کلی صنعت ساعت سازی به این نحو است که میزان مقاومت ساعت‌ها در برابر آب بر اساس متراژ مشخص می‌شود. هرچه مقاومت ساعت در برابر نفوذ آب بیشتر باشد قیمت بیشتری هم دارد، بردن ساعت به زیر آب به ازای هر 10 متر 1 اتمسفر فشار به ساعت وارد می‌کند. به این ترتیب ساعتی که 100 متر زیر آب باکیفیت اولیه کار می‌کند به این معنا است که می‌تواند 10 اتمسفر فشار را تحمل کند.

 

اصطلاحات مربوط به مقاومت ساعت مچی در برابر آب به چه معنا است؟

روی دفترچه ساعت مچی‌های مختلف بر حسب مدل در مورد قابلیت ضد آب ساعت چیزهای مختلفی نوشته شده که پیش از خرید باید با آن‌ها آشنا شوید. در اینجا به برخی از مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم.

(Water Resistance) برای ساعت‌های عمومی مورد استفاده قرار می‌گیرد و به این معنا است که ساعت تا 50 متر و هنگام استفاده‌های معمولی مثل شستن دست یا تغییر آب و هوا می‌تواند بدون مشکل کار کند و به موتور یا عملکرد آن آسیبی وارد نخواهد شد.

(Waterproof) عملکرد پیچیده‌تری دارد و می‌تواند بیش از 50 متر هم زیر آب دوام آورد. ساعت‌هایی که تا 30 متر زیر آب مقاومت می‌کنند حتی اگر در ظرف آب بیفتند و غوطه ور شوند هم بدون مشکل به کار خود ادامه می‌دهند.

ساعت‌هایی که روی آن‌ها نوشته شده تا 100 متر زیر آب دوام می‌آورند را می‌توان در استخرهای کم عمق هم استفاده کرد. ساعت‌هایی با مقاومت 200 متر را در غواصی آب‌های کم عمق هم مورد استفاده قرار می‌دهند.

مقاومت بیش از 200 متر برای غواصان آب‌های عمیق کاربردی است و صفحه آن‌ها طوری طراحی شده زیر آب هم به راحتی می‌توان ساعت را خواند. ساعت‌هایی که خاصیت ضد آب 1000 متر دارند برای غواصان حرفه‌ای طراحی شده و در سخت‌ترین شرایط هم به کار کردن ادامه می‌دهد.

چطور بفهمیم که ساعت مچی ما واقعا ضد آب است؟

ساعت‌ها تا چه زمانی مقاومت خود را دربرابر آب حفظ می‌کنند؟

اینکه یک ساعت خاصیت ضد آب دارد به این معنا نیست که تا همیشه این قابلیت را حفظ کرده و نیاز به کنترل عملکرد ندارد. ساعت‌های مچی به مرور زمان و در طول استفاده ممکن است مقاومت خود را از دست داده و نفوذ پذیر شوند. زمانی که ساعت خراب می‌شود و برای تعمیر نیاز است پشت آن باز شود قطعا به اندازه قبل نمی‌تواند در برابر آب مقاومت کند.

ساعت‌ها در اثر حرارت دیدن هم ممکن است کیفیت اولیه خود را از دست داده و در برابر آب حساس شوند. اگر بیش از 1 سال است که ساعت خود را استفاده می‌کنید و اکسسوری شما زیاد استفاده شده، در معرض آفتاب و گرما بوده احتمالا کیفیت اولیه خود را از دست داده است.

ساعت‌های اصل معمولا قابل اعتماد هستند و شما با خیال راحت می‌توانید به آنچه در مورد قابلیت‌های آن‌ها گفته می‌شود اعتماد کنید، به ویژه اگر این قابلیت‌ها در دفترچه و پشت صفحه ساعت نوشته شده باشد. اگر ساعتی اصل نباشد هر چقدر هم از نظر ظاهر شبیه نمونه‌های مارک‌دار باشد نباید فکر کنید که می‌توانید آن را داخل آب بگذارید.

 

چطور می‌توان خاصیت ضد آب ساعت‌های تعمیری را ترمیم کرد؟

معمولا برای اینکه خاصیت ضد آب ساعت تعمیر شود یا پس از ترمیم خرابی خاصیت خود را از دست ندهد بهترین راهکار تعویض واشر پلاستیکی پشت در ساعت است. در مرحله بعد واشر پشت ساعت و تمام محیط اطراف آن به دقت گریس کاری می‌شود.

بین دسته کوک و قاب ساعت نباید هیچ فاصله‌ای باشد، میل دسته متصل به دست کوک ساعت هم باید بررسی شود. واشر دسته کوک هم باید بررسی شود و در صورت لزوم تعویض شود.

شیشه روی ساعت هم باید دقیق و با دستگاه آزمایش شود که سوراخ یا روزنه‌ای نداشته باشد. در آخر هم یک تعمیرکار ساعت باتجربه ساعت مچی را زیر دستگاه مخصوص چند اتمسفری قرار می‌دهد و وضعیت مقاومت ساعت در برابر آب را بررسی می‌کند.

هنگامی که ساعت می‌خرید قبل از هر چیز باید به کیفیت برند دقت کنید، به ویژه برای ساعت‌های تخصصی که قرار است از آن‌ها در شرایط کاری سخت یا هنگام ورزش استفاده کنید باید برندی را انتخاب کنید که کیفیت بالایی داشته باشد. بهترین راهکار این است که ساعت خود را از فروشگاه‌های معتبر خریداری کنید که از کیفیت و اصالت آن اطمینان داشته باشید.

 

گالری کاظمی یک فروشگاه تخصصی آنلاین عرضه ساعت مچی و انواع اکسسوری است که 2 شعبه در تهران و یک شعبه هم در جزیره زیبای کیش دارد.

به این ترتیب شما می‌توانید جدیدترین مدل‌های ساعت مقاوم در برابر آب را با بهترین قیمت و از برندهای معتبر خریداری کنید. خرید اینترنتی در وقت‌تان صرفه‌جویی کرده و امکان پرداخت آنلاین را هم برای شما فراهم می‌کند. اگر هم دوست داشته باشید می‌توانید به یکی از فروشگاه‌های فیزیکی ساعت مراجعه کنید و به صورت سنتی ساعت خود را خریداری کنید. همین الان به سایت گالری کاظمی سر بزنید و ضمن بررسی مدل‌های متنوع موجود، ساعت‌ها را از نظر مقاومت در برابر آب مقایسه کنید تا راحت‌تر بتوانید خرید کنید.

 

مطالب مشابه را ببینید!

راهنمای خرید کاپشن؛ نکات مهم انتخاب کاپشن و شناخت مدل های مختلف آن مدل های مختلف کاپشن؛ انتخاب کاپشن گرم با توجه به جنس و ساختار رنگساژ مو؛ نحوه ساخت با مواد طبیعی، مدت زمان گذاشتن روی مو و رنگساژ کردن انواع مو مدل لباس دخترانه شب یلدا + 40 مدل لباس بچه گانه با تم شب یلدا اصطلاحات دنیای عطر و ادکلن که برای خرید این محصول باید بدانید نکات خرید کیف زنانه؛ اصول مهم انتخاب کیف شیک قوانین مهم و ناگفته انتخاب اکسسوری؛ نحوه انتخاب انواع اکسسوری شیک نکات لباس پوشیدن خانم های قد کوتاه؛ توصیه های خاص لباس پوشیدن تعاریف و اصطلاحات جالب دنیای مد و استایل که باید بدانید لیست وسایل ضروری سیسمونی نوزاد؛ تمام وسایل مورد نیاز برای نوزاد