تری دی پنل چیست؟

تری دی پانل یک نوع پیش ساخته  یکی از موارد مهم در ساختمان سازی استفاده می شود. که  علاوه بر افزایش مقاومت سازه , میزان وزن دیوار ها , سقف  و سازه را کاهش می دهد. تری دی پانل ها در ساختمان به صورت دیوارهای باربر و یا غیر باربر به عنوان جداکننده فضاها، سقف، دیوار باربر برشی و … به کار می روند. امروزه از تری دی پانل به جای مصالح سنتی مخصوصا در سازه های بلند استفاده می کنند.

اجزای تری دی پانل

تری دی پنل چیست ؟

تری دی پنل از یک لایه پلی استارین (یونولیت نسوز) به عنوان هسته عايق در میانه و دو صفحه شبکه جوش‌شده فولادي یا مش مفتولی در دو طرف آن توسط تعدادي اعضاي خرپايي به يكديگر متصل شده‌اند و بعد از نصب پانل های پیش ساخته ،  شاتکریت (بتن پاشی) صورت می گیرد.

ابعاد پانل سه بعدی استاندارد

  • عرض : ۱۲۰۰ میلی متر
  • طول : ۶۰۰۰ میلی متر
  • وزن تقریبی: ۶ کیلوگرم بر متر مربع
  • ضخامت پلی استایرن : ۱۰۰، ۸۰، ۶۰ و ۴۰ میلی متر
  • سیم مفتول: ابعاد شبکه ها ۵۰*۵۰ میلی متر به قطر ۲٫۸ میلی متر
  • قطر اعضای خرپایی : ۵ میلی متر
  • فاصله خرپاها از یکدیگر: ۱۰۰ میلی متر
  • ضخامت بتن شاتگریت : ۴۰ الی ۸۰ میلی متر

نکته: ضخامت بتن شاتگریت هر اندازه که باشد شبکه مش در میان ضخامت بتن قرار می گیرد.

مزایای تری دی پانل

۱. اجرای نازک کاری سازه بدون نیاز به ملات گچ و خاک

۲.  مناسب برای عایق حرارتی، رطوبتی و صوتی می باشند.

۳.   برای اجرای بازشوی پنجره و درب نیازی به اجرای نعل درگاه نمی باشد.

۴. به خاطر وزن بسیار پایین بارهای مرده سازه را  کاهش می دهد.

۵. عدم ریزش آوار به هنگام وقوع زلزله به دلیل پیوستگی و یکپارچگی در سقف و دیوارها

۶.   راحتی  در حمل  به علت وزن کم  تری دی پنل ها .

۷. مقاومت بالای تری دی پانل برای نصب پیج و میخ و ..

۸. مقاومت عالی در برابر آتش سوزی به دلیل اجرای دو لایه بتن شاتکریت در اطراف پلی استایرن (یونولیت نسوز)

۹. تسهیل در عبور لوله های تاسیساتی، برق، تلفن و … به سادگی از زیر شبکه های پل و نصب آسان چهارچوب درب ها و پنجره ها

۱۰. انعطاف پذیری بالایی دارند به طوری که می توانند در سیستم های سینوسی و قوسی به راحتی اجرا شوند.

۱۱. ایجاد فضای مفید بیشتر در داخل ساختمان به دلیل اینکه این نوع دیوارها ضخامت کمتری در مقایسه با سایر دیوارها دارند.

۱۲. استفاده از تری دی پنل در سازه باعث ایجاد یکپارچگی می شود، این نوع دیوارهای تری دی پانل مقاومت بالایی  در برابر نیروهای برشی ناشی از زلزله دارد.

۱۳. به دلیل وزن پایین سقف و دیوار تری دی پنل می توان فونداسیون سازه را تا حدودی بهینه طراحی کرد که باعث صرفه جویی در هزینه فونداسیون و اسکلت ساختمان های تعداد طبقه زیاد شود.

۱۴. تری دی پنل یکی از سیستم های نیمه پیش ساخته است که در کارگاه (کارخانه) ساخته و آماده می شود و سپس در محل مورد نظر نصب می شود. برای همین زمان اجرای پروژه به شدت کاهش پیدا می کند.

معایب تری دی پانل

۱. قیمت نهایی استفاده از تری دی پنل نسبتا گران است.

۲. به دلیل حجیم بودن این مصالح هزینه حمل از کارخانه به محل نصب زیاد می شود.

۳.   اجرای تری دی پانل دیوار و اتصالات آنها نیازمند نیروی متخصص  می باشد.

انواع تری دی پنل

۱. تری دی پنل دیواری

تری دی پنل باربر

از تری دی پانل های دیواری به عنوان دیوار باربر جانبی یا دیوار برشی استفاده میشود. پانل های باربر در مقایسه با پانل های غیر باربر دارای ضخامت بیشتر، قطر مفتول بیشتر (حداقل ۳ میلی متر) و چگالی عایق حدودا ۱۵ کیلوگرم بر متر مکعب می باشد. دقت شود که اتصال این پانل های دیواری باربر به سازه ی اصلی ما که می تواند فلزی یا بتنی باشد باید به صورت صحیح و استاندارد انجام شود، تا نیروی جانبی را به درستی مهار کند.

تری دی پنل غیر باربر

از این نوع پانل ها را می توان در سازه های اسکلت فولادی و بتنی به عنوان پارتیشن داخلی و دیوار محیطی استفاده کرد. این نوع تری دی پانل به عنوان دیوار جداکننده فضاها مورد استفاده قرار می گیرد و همانطور که از نام آن پیداست به دلیل غیر باربر بودن آن ضخامت کمتری نسبت به دیوار باربر دارد، همچنین از مفتول به قطر حداقل ۲ میلی متر و عایق آن با چگالی کمتر (حدودا ۱۰ کیلوگرم بر متر مکعب) برای پانل های غیر باربر مجاز می باشد.

۲. تری دی پنل سقفی

ضخامت عایق پلی استایرن (هسته ی یونولیتی) باید ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلی متر باشد. عرض تری دی پانل سقفی حدودا بین ۸۰ تا ۱۰۰ سانتی متر می باشد. این نوع پانل ها به صورت افقی و یا شیبدار با شیب کم به عنوان عضو باربر خمشی و دیافراگم افقی عمل می کنند. ضخامت بتن روی پانل سقفی هم بین ۵ تا ۷ سانتی متر است. رپورتاژ آگهی /

مطالب مشابه را ببینید!

راهنمای خرید تخت خواب؛ انتخاب تخت خواب یک و یا دو نفره شانه در فرش؛ معنای شانه در فرش ایرانی و معرفی گره انواع بافت ایده چیدمان و ترفند برای دکوراسیون خانه کوچک؛ تکنیک استفاده از وسایل مختلف نکات مهم در خرید کاغذ دیواری 7 ترند بازسازی اتاق خواب کودک در سال 2024 تفاوت کابینت مدرن و کلاسیک؛ تفاوت از لحاظ جنس، رنگ و جزییات مدل سرویس خواب چوبی کودک و نوزاد؛ مدل تخت و کمد چوبی نوزاد و کودک لوستر آشپزخانه؛ تصاویر 25 مدل شیک لوستر آشپزخانه با انواع مدل و جنس همه چیز درباره لمینت کف؛ تفاوت آن با کفپوش چوبی و ویژگیهای مثبت آن مدل دراور جادار برای فضاهای مختلف خانه