دکوراسیون پست مدرن چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

دکوراسیون پست مدرن چه نقشی در زیبایی خانه شما دارد؟

آیا تاکنون سبک دکوراسیون خانه خود را بررسی کرده‌ اید؟ به دکوراسیون و نقش آن در زیبایی خانه اندیشیده ‌اید؟ فکر ‌می کنید در طراحی و دکوراسیون خانه شما، از سبک مدرن استفاده شده و یا آمیزه‌ ای از سبک‌‌ های گوناگون است؟ از سبک دکوراسیون پست مدرن چه ‌می دانید؟

زیبایی هر خانه نخست به معماری کلی ساختمان و سپس به طرز روشن ‌تری به اجزا و وسایل و در حقیقت دکوراسیون داخلی آن خانه بستگی دارد. شاید بتوان گفت در جهان دکوراسیون داخلی، سبک‌‌ های متفاوت بسیاری وجود دارد. با این همه، برخی از این سبک‌‌ ها به دلیل تفاوت ساختاری با سایر گونه‌‌ ها شناخته شده ‌تر هستند. در این مقاله کوشش ‌می کنیم تا به این پرسش‌‌ ها پاسخ داده و شما را با سبک دکوراسیون پست مدرن بیشتر آشنا کنیم.

دکوراسیون پست مدرن

دکوراسیون پست مدرن چیست؟

این سبک آمیزه ‌ای از طرح‌‌ ها و ترکیبات گوناگون از بافت‌‌ هایی مثل چرم و مخمل، موادی مانند انواع چوب، خطوط نامتوازن و رنگ‌‌ های متنوع است. اگر قصد دارید به روش پست مدرن دکوراسیون خانه خود را انجام دهید؛ بهتر است به شکل‌‌ ها، بافت و رنگ توجه ویژه نشان دهید. این سبک البته از طراحی مینی‌ مالیستی پرهیز کرده و به استقبال زرق و برق ‌می رود. ولی واقعیت آن است که همیشه این گونه تزیینات در سطح اعمال شده و عمق واقعی ندارد.

در دهه 1970 و در طول دهه 1980، طراحان چیدمان داخلی پست مدرن به دنبال راهی برای شکستن قوانین سخت، بی روح و ساده مدرنیسم بودند. به وسیله همان‌‌ ها رسمیت طراحی، جهانی بودن سلیقه و جدیت از طراحی دکوراسیون داخلی بیرون شد و به جای آن، طراحی فضای داخلی خانه همراه با معماری روشن و اشیا زرق ‌و‌ برق‌‌ دار و شیک، با یکدیگر درآمیخت.

دکوراسیون پست مدرن

کدام ویژگی‌‌ ها معرف سبک پست مدرن هستند؟

سبک پست مدرن پیچیدگی و تناقض خاصی دارد. در طراحی آن تقریباً هرگز چیز ساده‌ ای وجود ندارد. سرشار از نماد گرایی و فرم‌‌ های گوناگون است. زاویه‌‌ های نامناسب، شکل‌‌ های نامتقارن و خطوط ناهماهنگ از برجستگی‌‌ های این مدل طراحی‌ اند. شاید این پیچیدگی واکنشی است به قوانین ساده و سخت مدرنیسم.

اغلب در طراحی پسامدرن از رنگ‌‌ های اشباع شده و الگوهای متناقض استفاده ‌می شود. تضادها چشمگیر و ملموس هستند. طراحان اصرار دارند طراحی طبق مد روز باشد و از کاربرد چیزهای از مد افتاده به شدت پرهیز دارند.

در سبک پست مدرن، با استفاده از رنگ و تزیینات فراوان و الگوهای متفاوت سعی ‌می کنند تا با بر هم زدن روزمرگی و آشنایی ‌زدایی از اشیا، آن‌ ها را به محملی برای اندیشیدن تصویری بدل کنند.

از اجزای بیهوده و زائد معماری در این سبک بهره برده ‌می شود. یک نکته جالب در کار طراحان پست مدرن تبدیل مواد ارزان قیمت به اشیایی گرانبهاست. آنها از طریق خلاقیت و طراحی فردی، با استفاده از پلاستیک، مقوا و چیزهای ساده دیگر، اشیایی گران قیمت ‌می آفرینند.

آمیزش فرهنگ عامه و فرهنگ والا همواره برای طراحان دکوراسیون داخلی پست مدرن جذاب بوده است. روش آنها برای بر هم زدن سلسله مراتب فرهنگ عامه و والا، آمیختن تصاویر و شکل‌‌ های هر دو فرهنگ با یکدیگر است.

اشارات نمادین و تاریخی که در طراحی مدرن‌‌ ها فراموش شده بود، دوباره توسط پست مدرن‌‌ ها کشف و استفاده شد. همچنین بر خلاف جدیت مدرنیستی، استفاده ازطنز، کنایه، شوخ طبعی و تقلید در اشیا و دکوراسیون داخلی به صورت عمدی به امری مرسوم بدل شد. طراحی داخلی پست مدرن به جای معنا و محتوا و نیز ارزش، همیشه بر سطح و ظاهر انگشت تأکید گذاشته و عمق ندارد.

دکوراسیون پست مدرن

رنگ‌‌ ها چه نقشی در دکوراسیون داخلی به سبک پست مدرن ایفا ‌می کنند؟

رنگ‌‌ ها نقشی مهم در دکوراسیون داخلی پست مدرن دارند. به‌ طور کلی رنگ‌‌ های زیر در این سبک بسیار مورد استفاده قرار ‌می گیرند:

  • خردلی
  • آبی فیروزه
  • سبز متمایل به تیرگی
  • طیف نارنجی متمایل به تیرگی

رنگ‌‌ های تیره بیش از سایر رنگ‌‌ ها در این سبک پسندیده‌ اند. البته که استفاده از همه رنگ‌‌ ها در این سبک مجاز است ولی رنگ‌‌ های سرزنده و پررنگ، تضاد و شدت بالا، الگوهایی با زرق ‌و‌ برق فراوان، بیشتر مطلوب این سبک هستند.

دکوراسیون پست مدرن

چگونگی چیدمان اشیاء در دکوراسیون داخلی به سبک پست مدرن

معمولاً اشیای استفاده شده در این سبک خاص از نظر رنگ و جنس با هم متفاوتند. باید بدانیم استفاده از وسایل و چیزهای شگفت انگیز و یا عجیب و غریب و نامتعارف در این شیوه طراحی متداول است. مرسوم است که جنس اشیای به کار رفته در دکوراسیون را از مواد غیر بازیافتی مانند شیشه، آهن، پلاستیک و سنگ مرمر برگزینند.

معمولاً از پنجره‌‌ های بزرگ به گونه ‌ای در این سبک استفاده ‌می شود تا فضای بیرون کاملاً از درون خانه دیده شود. بنابراین کمتر از پرده در این سبک استفاده ‌می شود. روی دیوارها بیشتر خلوت بوده و شاید تابلوهای نقاشی با نقش‌‌ ها و سبک‌‌ های پسانوگرا به نمایش گذاشته شود. استفاده از کاغذ دیواری مرسوم بوده و طراحان سعی ‌می کنند فضا و نور با اجزای داخلی خانه متجانس باشند.

دکوراسیون پست مدرن

جایگاه رنگ و نور در دکوراسیون داخلی پست مدرن

در معماری و طراحی داخلی به سبک پست مدرن، حجم های هندسی همچون استوانه و مکعب به تکرار و به شکلی مسالمت ‌آمیز با همراهی رنگ‌‌ ها و نورها، معنی و مفهوم خاصی در فضا ایجاد ‌می کنند. همچنین وجود رنگ‌‌ های متضاد و فوق درخشنده که در اصل ریشه در معماری مدرن داشته‌ اند و در سبک‌‌ های پست مدرن به فراوانی مورد استفاده قرار ‌می گیرند؛ جلوه خاصی به دکوراسیون داخلی خانه ‌می دهند.

دکوراسیون پست مدرن

مصالح مورد استفاده در دکوراسیون پست مدرن

چه چیزی جنبه ‌ای متفاوت و چشمگیر به سبک طراحی داخلی پست مدرن ‌می بخشد؟ بی شک استفاده از مصالح گوناگون، متضاد، اشکال هندسی شکسته و متفاوت، با جزییات فراوان و دارای پیچیدگی که جلوه‌‌ های تصویری دلفریبی به فضای خانه ‌می دهد.

بهره ‌گیری از مواد و مصالح بومی‌ یکی از جذابیت‌‌ های این سبک است. درست برعکس سبک مدرن که ویژگی مهم آن، استفاده از مصالح ثابت و مشخص در تمام دنیا بود. مثلاً طراح پست مدرن در ایران در شمال کشور از مصالح بومی‌ آن منطقه مانند انواع چوب استفاده می ‌کند و در بخش‌‌ های مرکزی از مصالح بومی‌ همان منطقه بهره‌ ‌می گیرد. طراحی و دکوراسیون داخلی پست مدرن بر موارد زیر متمرکز است:

  • شکل‌‌ های ساده
  • مجاورت و تضاد و ناسازگار بودن عناصر طراحی
  • استفاده از خطوط ساده مستقیم در مبلمان و معماری
  • طراحی دکوراسیونی با استفاده از اشیاء بزرگ و عجیب

در وهله اول از رنگ‌‌ های سرد و خنثی در طراحی سبک پست مدرن دکوراسیون داخلی بهره برده ‌می شود تا حسی از وسعت و گستردگی فضا به ببیننده القا شود. سپس یک پس زمینه جسورانه جهت آرایه‌‌ ها و تزیین استفاده ‌می شود. رنگ‌‌ ها معمولاً شامل سفید و کرم، قهوه ‌ای تیره، خاکستری مایل به قهوه ‌ای و بنفش هستند.

افزون بر این، شکل‌‌ ها در این سبک کاربرد خاص و ویژه ‌ای را پی نمی‌ گیرند. مرسوم است که عناصر معماری و اشیا، عجیب و غریب  باشند. این تمهیدی برای تزیینات و دید بصری جذاب است. مثلاً ممکن است بر سقف خوشه ‌ای به رنگ خردل خودنمایی کند که تماماً تزیینی است و هیچ پیوندی با استحکام سازه ساختمانی نداشته و یا دلیل کاربردی برای حضور در فضای خانه جز تزیین ندارد.

نوآوری‌‌ ها و گسترش تکنولوژی در مواد نوینی مانند کروم، پلاستیک و پی وی سی، طراحی و تولید مبلمان را ساده ‌تر کرده است و همچنین سبب پیشرفت شگفت ‌انگیزی در طراحی داخلی خانه به سبک پست مدرن شده است.

از متداول ‌ترین اجزای دکوراسیون داخلی پست مدرن ‌می توان به:

  • بتن
  • کروم
  • شیشه
  • کاشی سرد
  • فولاد ضد زنگ
  • و کف پوش چوب جنگلی اشاره کرد.

دکوراسیون پست مدرن

تفاوت سبک پست مدرن با نئو کلاسیک در چیست؟

از جمله تشابهات معماری نئو کلاسیک و پست مدرن توجه به گذشته است. البته اختلافی نیز بین آنها به چشم می ‌خورد. برای پست مدرن‌‌ ها، تاریخ هر قوم و ملتی اعتبار خاص خود را داراست و بنابراین، جلوه‌‌ های قومی ‌و تاریخی خاص هر ملت در آثار معماری ایشان به چشم ‌می خورد. البته نه به شکلی تقلیدگونه و بی اصالت، بلکه این نمادها بر اساس شرایط امروزی و به شکلی نوین ظاهر ‌می شوند.

بنابراین معماران پست مدرن در تغییر تناسبات، رنگ‌‌ ها و تغییر و آمیزش نمادهای تاریخی و قومی ‌درنگ نمی کنند. در عوض نئو کلاسیک‌‌ ها سبک کهن را جاودانه پنداشته و پست مدرنیسم را تنها مدی زودگذر ‌می دانند. نئو کلاسیک‌‌ ها همزمان هم سبک مدرن و هم پست مدرن را مردود می ‌دانند و گذشته برای آنها سرچشمه الهام است و پاسخگوی نیاز امروز.

البته با ذکر این نکته که در طراحی داخلی، نئو کلاسیک‌‌ ها استفاده از اشیاء روزمره و رفاهی امروزی را فراموش نکرده‌ اند. به باور آنها سبک ایشان بی زمان است و به همین دلیل است که اصول پست مدرن را مغایر با اصول زیباشناسانه و جاودانه، هماهنگی، تقارن و کمال کلاسیک ‌می دانند و آن را رد ‌می کنند.

دکوراسیون پست مدرن

از تفاوت دو سبک مدرن و پست مدرن در طراحی داخلی چه ‌می دانیم؟

در طراحی داخلی به سبک مدرن، تمرکز بر فرم و عملکرد و رابطه بین این دو است. طراحی فضا و زندگی در این سبک بر مبنای عملکرد استوار بوده و طبق اصول، فرم نیز تابع آن است. بر خلاف سبک پست مدرن، در طراحی مدرن هر چیزی که در خدمت ارتقای عملکرد و کاربری فضا نباشد باید حذف شود؛ مانند تزیینات بیش از حد. با این وجود طراحی سبک مدرن زیبایی و جذابیت خود را دارد و این امر به چگونگی استفاده شما از زیبایی یک محیط بستگی دارد. خطوط ساده در سبک مدرن کاربرد دارند.

این سبک به دلیل استفاده حداکثری از فضا، مناسب فضاهای کوچک آپارتمانی است. بر خلاف سبک پست مدرن، طراحی مدرن از رنگ‌‌ های خنثی و تعداد رنگ‌‌ های کم استفاده می کند. توجه به تضاد رنگ‌‌ ها نیز در آن اهمیت دارد. تقارن که از خصوصیات سبک کلاسیک به شمار می رود در سبک مدرن کنار گذاشته ‌می شود.

استفاده حداقلی از عناصر تزئینی و همچنین کاربرد فرم‌‌ های هندسی و اشکال مربعی و زاویه دار از دیگر ویژگی های سبک مدرن در برابر سبک پست مدرن است. فرم‌‌ های مبلمان در سبک مدرن ساده اند ‌‌و در چیدمانشان آزادی دیده می شود.

پست مدرن ناسازگاری یا واکنشی به سبک مدرن است. معماری این سبک که به نوعی تقابل با معماری مدرن است با عنوان پسانوگرا نیز شناخته می شود. از خصوصیات این سبک به استفاده از رنگ‌‌ های پر زرق و برق، آرایه‌ های نامتجانس و تزیینات می توان اشاره کرد.

ضوابط هندسی دلخواه، جزئیات و نمادهای زیبا با مقیاس‌‌ های متناقض و استفاده از وسایل صرفاً به خاطر زیبایی شان، از دیگر ویژگی های معماری پست مدرن یا پسانوگرا است. بازسازی ساختمان و معماری پست مدرن به محیط اجتماعی و خود مردم توجه دارد. این معماری نتیجه واکنش برخی از طراحان آن به سبک ‌بین‌المللی و بیش از حد خشن و ماشینی مدرن است؛ سبکی عاری از حس تازگی که در آن همه جا و همه چیز به یک شکل است.

دکوراسیون پست مدرن

نکاتی کاربردی در چیدمان به سبک پست مدرن

‌می دانیم بیشتر عناصری که در چیدمان و دکوراسیون به شیوه پست مدرن به کار ‌می روند، بزرگ و حجیم هستند. پس برای نشان دادن هماهنگی و تعادل بین اشیا، بهتر است به گونه ای، دنج و راحت بودن فضا را نشان دهید. مثلاً شاید استفاده از پادری خزدار گزینه ‌ای بسیار مناسب باشد.

رنگ و انتخاب آن در چیدمان پست مدرن محدودیتی ندارد؛ با این همه، بهتر است پس زمینه رنگی خنثی داشته باشد و اجزا، رنگ‌‌ های تیره. همچنین شما ‌می توانید با استفاده از طرح‌‌ های راه‌ راه و یا چهارخانه که در این سبک بسیار مرسومند از آنها به عنوان روکش مبل، فرش، تابلو و رومیزی بهره ببرید. استفاده از طرح‌‌ های هندسی ویژه در این سبک جلوه خاصی به فضای داخلی خانه شما ‌می بخشد. از اهمیت آن غافل نباشید.

کلام آخر

امروزه چیدمان و دکوراسیون داخلی به سبک پست مدرن، دیگر چندان جلوه عجیبی ندارد. در این مقاله ابتدا تلاش کرده ‌ایم دکوراسیون داخلی به سبک پست مدرن را معرفی نموده و ویژگی‌‌ های بارز آن را شرح دهیم. سپس با مقایسه سبک‌‌ های پست مدرن، نئوکلاسیک و مدرن و ذکر نکاتی چند در مورد جایگاه رنگ، نور، مصالح مورد استفاده و چیدمان به شیوه پست مدرن، سعی کردیم شما را با کاربرد این شیوه در طراحی داخلی خانه بیشتر آشنا کنیم. روشن است آگاهی از شیوه‌‌ ها و روش‌‌ های چیدمان و دکوراسیون در زیبایی خانه شما تأثیر بسیار دارد.   

مطالب مشابه را ببینید!

راهنمای خرید تخت خواب؛ انتخاب تخت خواب یک و یا دو نفره شانه در فرش؛ معنای شانه در فرش ایرانی و معرفی گره انواع بافت ایده چیدمان و ترفند برای دکوراسیون خانه کوچک؛ تکنیک استفاده از وسایل مختلف نکات مهم در خرید کاغذ دیواری 7 ترند بازسازی اتاق خواب کودک در سال 2024 تفاوت کابینت مدرن و کلاسیک؛ تفاوت از لحاظ جنس، رنگ و جزییات مدل سرویس خواب چوبی کودک و نوزاد؛ مدل تخت و کمد چوبی نوزاد و کودک لوستر آشپزخانه؛ تصاویر 25 مدل شیک لوستر آشپزخانه با انواع مدل و جنس همه چیز درباره لمینت کف؛ تفاوت آن با کفپوش چوبی و ویژگیهای مثبت آن مدل دراور جادار برای فضاهای مختلف خانه