نگاهی کوتاه به بیوگرافی باشگاه ورزشی استقلال

باشگاه استقلال تهران، یکی از باشگاه‌های ورزشی شاخص ایران است که تا به حال در رشته‌های فوتبال، کشتی آزاد و فرنگی، جودو، وزنه برداری، بوکس، پرورش اندام، والیبال، بسکتبال، شمشیربازی، بدمینتون، تنیس، پینگ پنگ، ورزش‌های زمستانی، ورزش‌های رزمی و ژیمناستیک و واترپلو فعالیت داشته‌ و افتخار کسب کرده‌ است.

 

این باشگاه در 4 مهر 1324 توسط چند جوان دوچرخه‌سوار که قهرمانان مسابقات کشوری بودند تاسیس شد. درواقع دلیل تاسیس این باشگاه تلاش برخی جوانان برای داشتن یک صنف برای دوچرخه‌سواران بود. این جوانان نام دفتر مرکزی خود را کلوپ دوچرخه‌سواران گذاشتند و شروع به کار کردند و درنهایت 5 نفر تیم دوچرخه سواری را بنیان‌گذاری کردند. از همان ابتدا سعی کردند در ورزش‌های دیگر هم به فعالیت بپردازند از جمله فوتبال و والیبال و کشتی. پس از مدتی تمرین تیم فوتبالشان موفق شد تیم قدرتمند کارگر آبادان را شکست دهد. از سال 1325 وارد مسابقات تهران شدند و اولین قهرمانی آنها مربوط به سال 1326 است. در سال 1325 تیم سرباز منحل شد و بازیکنانش به تیم دوچرخه‌سواری پیوستند.

 

در سال 1328، پرویز خسروانی، یکی از امیران ارتش شاهنشاهی امتیاز باشگاه دوچرخه سواران را دراختیار گرفت و نام آن را به تاج تغییر داد. پس از سال 1331 به دلیل بعضی مشکلات داخلی، جاه‌طلبی و تصمیمات خسروانی و ظهور برخی رقبای جدید همچون پاس برای چند سال تاج افت کرد و به موفقیت‌های چندانی دست نیافت. پس از فراز و نشیب‌های بسیار، زدراکو رایکوف مربی این تیم شد و علی دانایی‌فر پس از دو دهه کنار رفت. پس از تغییرات بسیار به دست رایکوف، تاج قهرمان مسابقات فوتبال تهران1347-48 شد و به مسابقات قاره‌ای راه یافت و در ورزشگاه امجدیه، بدون شکست، قهرمان آسیا شد. در سال 1349 تاج با گذشتن از سد پرسپولیس و پاس موفق به قهرمانی در نخستین مسابقات سراسری ایران شد.

 

پس از انقلاب، در سال 58، برای این که تاج جواز شرکت در مسابقات را دریافت کند نام باشگاه را به استقلال تغییر دادند. دومین قهرمانی استقلال در آسیا مربوط می‌شود به سال 1990-1991. این مسابقات به دلیل جنگ ایران برای چندین سال برگزار نشد و در سال 1370 استقلال پس از شکست دادن لیائونینگ از چین موفق به قهرمانی شد. در قهرمانی اول منصور پورحیدری دروازه‌بان و در دومی سرمربی بود. پورحیدری نقش زیادی در جلوگیری از منحل شدن استقلال پس از انقلاب داشت.

 

نگاهی کوتاه به بیوگرافی باشگاه ورزشی استقلال

 

در سال 1370 استقلال در فینال جام باشگاه‌های استقلال در ضربات پنالتی از تیم الهلال عربستان شکست خورد و از دستیابی به سومین جام باشگاه‌های آسیا باز ماند و منصور پورحیدری در اوایل دهه هشتاد پس از دوران طولانی از سرمربی‌گری استقلال کناره‌گیری کرد و تا مدت‌های طولانی شاگردانش همچون مرفاوی، قلعه‌نویی و مظلومی بر صندلی سرمربی‌گری این تیم نشستند.

تیم استقلال دارای افتخارات بسیاری است و پرافتخارترین تیم فوتبال ایران در مسابقات آسیایی به حساب می‌آید. در اینجا به برخی افتخارات این تیم اشاره می‌کنیم: 8 قهرمانی در لیگ‌های فوتبال ایران، یک قهرمانی دسته سه، 7 قهرمانی جام حذفی ایران، یک قهرمانی مسابقات قهرمانی ایران، 13 قهرمانی جام باشگاه‌های تهران، 3 قهرمانی جام حذفی تهران، 1 سوپر جام تهران، 2 لیگ قهرمانان آسیا.

 

باشگاه فوتبال زنان استقلال در سال 1349 تاسیس شد و اولین باشگاه فوتبال زنان ایران به شمار می‌رود. این تیم از سال 1357 و انقلاب اسلامی تعطیل شد و پس از 14 سال و در سال 1371 با شروع برگزاری مسابقات فوتسال داخل سالن اولین تیمی بود که اعلام حضور کرد. در سال 1387 با نشر اخباری مبنی بر مسابقه تیم فوتبال نوجوانان پسر با این تیم، کمیته انضباطی تیم بانوان را منحل کرد اما چند فصل بعد این تیم دوباره فعالیت خود را از سر گرفت.

 

باشگاه والیبال استقلال تهران افتخاراتی همچون قهرمانی جام حذفی و جام پاسارگاد و حضور در مسابقات آسیایی را در کارنامه خود دارد. تیم کشتی استقلال قهرمانی‌های متعددی در هر دو رشته آزاد و فرنگی در کارنامه داشت اما پس از انقلاب تعطیل شد. در سال‌های 1380-1381 فعالیت این تیم برای مدت کوتاهی از سر گرفته شد اما باز هم تعطیل شد. اخیرا هم مدیران این باشگاه سعی در فعالیت مجدد تیم کشتی دارند. تیم شمشیر بازی استقلال تهران، هم اکنون در لیگ کشوری فعالیت می‌کند و افتخاراتی هم کسب کرده است.

 

تیم استقلال جزو بزرگ‌ترین و باسابقه‌ترین تیم‌های ایرانی است. با وجود تمام فراز و نشیب‌هایی که این تیم در تاریخ خود با آن‌ها مواجه شده است، جزو پر افتخارترین تیم‌های ایران به حساب می‌آید. رپورتاژ آگهی /

منبع : نیک موزیک آهنگ جدید

مطالب مشابه را ببینید!

بیوگرافی تام هنکس بازیگر پر افتخار هالیوودی؛ کارنامه هنری و زندگینامه شخصی بیوگرافی عرفان طهماسبی خواننده با استعداد (درباره زندگی شخصی و هنری او) نگاهی بر زندگی بابک خرمدین؛ زندگینامه سردار ایرانی از تولد تا نبردها و دستگیری تا مرگ نگاهی بر زندگی فروغ فرخزاد؛ بیوگرافی از اوایل زندگی تا ازدواج، آثار و درگذشت او نگاهی بر زندگی کافکا اسطوره ادبیات؛ بیوگرافی از تولد تا روابط عاشقانه، آثار و مرگ او نگاهی بر زندگی مهدی اخوان ثالث؛ از اوایل زندگی، ازدواج، آغاز شعر گفتن، زندانی شدن و درگذشت نگاهی بر زندگی سیمین دانشور نویسنده و شاعر از تولد تا ازدواج، آثار ادبی و درگذشت او نگاهی بر زندگی نظامی گنجوی؛ بیوگرافی از تولد تا آثار معروف او و درگذشت بیوگرافی آرنولد شوارتزنگر اسطوره بدنسازی؛ از مهاجرت تا موفقیت های ورزشی و سینمایی او نگاهی بر زندگی نیما یوشیج؛ از تولد این شاعر تا عاشقی، زندگی در روستا و اشعار نیمایی