انشا با موضوع نیکوکاری + موضوع انشا نیکی و کمک کردن به دیگران

در این بخش روزانه چند انشا با موضوع نیکوکاری، کار خوب و نیکی در حق دیگران را آماده کرده ایم که مناسب پایه کودک و نوجوان هستند.

انشای کودکانه درباره کمک کردن به دیگران

کمک کردن به دیگران از کارهای بسیار پسندیده ای است که در دین اسلام هم به آن تاکید زیادی شده است.

کمک کردن انواع مختلفی دارد. یک نوع کمک کردن به نیازمندان است، خداوند به بعضی از انسان ها ثروت بیشتری بخشیده و بعضی دیگر ثروت کمتری دارند و برخی از انسان ها آن قدر فقیر هستند که برای تهیه غذای خود هم پول کافی ندارند.

این قانون زندگی است که افرادی که بیشتر دارند باید به دیگران که کمتر دارند کمک کنند. این کار دو فایده مهم دارد: اول این که افراد فقیر هم می توانند مانند دیگران زندگی بهتری داشته باشند و دوم این که خداوند در قرآن فرموده است هرکس به دیگران کمک کند خداوند هم در زمان هایی که او نیاز دارد به او کمک خواهد کرد.

اما کمک کردن نباید طوری انجام شود که باعث خجالت و شرمندگی افراد نیازمند شود یا باعث شود منتی به آن ها بگذاریم، بلکه تا آن جا که امکان دارد باید پنهان از دیگران باشد.

کمک کردن به همسایگان هم از کارهای نیکویی است که توصیه زیادی به آن شده است، مثلا ما در همسایگی خود خانم پیری داریم که هر وقت به خرید می رود من در حمل وسایلی که خرید کرده به او کمک می کنم و او همیشه برای من دعای خیر می کند.

کمک کردن از نظر علم و دانش هم نوع دیگری از کمک کردن است، مخصوصا برای ما دانش آموزان که می توانیم در یادگیری بهتر درس ها و رفع اشکالات به هم کمک کنیم تا در کنار هم نمرات خوبی کسب کنیم.

کمک کردن به همنوع، از هم محلی گرفته تا هم شهری و هم میهن نیز بسیار مهم است، ما بارها در اخبار دیده ایم که بعضی از مردم کشور ما دچار زلزله و سیل شده اند، در این شرایط خاص معمولا گروه هایی برای جمع آوری کمک های مردمی در شهرهای مختلف بسیج می شوند و هرکس می تواند به اندازه خودش و با هر توان مالی به زلزله زدگان و مردمی که دچار بلایای طبیعی شده اند کمک کند.

پدر و مادرم به من یاد داده اند که به کسانی که دست نیاز به سوی من دراز می کنند تا آن جایی که در توان دارم کمک کنم و من امیدوارم بتوانم از حالا تا زمانی که در این دنیا زندگی می کنم به دیگران کمک کرده و باری از روی دوش آن ها بردارم تا خداوند و پدر و مادرم همیشه از من راضی و خوشنود باشند.


انشا با موضوع نیکوکاری

پایه نهم انشا با موضوع انسان‌ های نیکوکار چگونه رفتار می‌کنند

مقدمه: انسان های نیکوکار همیشه نزد دیگران محبوب هستند و باعث می شوند که دنیای بهتری پیرامون خود مشاهده کنیم، آن ها همواره سعی می کنند به دیگران کمک کنند و مردم را در رسیدن به آرزوهایشان یاری کنند، حضرت علی علیه السلام مولای شیعیان، شب ها ناشناس به در منزل یتیمان می رفتند تا به آن ها غذا بدهند.
تنه انشاء: نیکوکاری می تواند دنیا را به مراتب زیبا تر کند، هر کدام از ما آرزو داریم که دیگر هیچ جنگ و دشمنی در دنیا نباشد و البته که این آرزو خیلی دور از ذهن نیست، می توانیم از خداوند بزرگ و متعال بخواهیم تا ما را در این مسیر یاری کند، سپس آسان تر خواهد شد. بخصوص این که نیت ما واقعا کمک به دیگران باشد. از جمله ویژگی های انسان های نیکوکار این است که هیچ گاه دیگران را وسیله قرار نمی دهند، برای رسیدن به خواسته های خود.
با دیگران بی دلیل دشمنی نمی کنند، نسبت به دیگران حس مهربانی دارند و همین طور اخلاق آن ها به نسبت طبقه اقتصادی دیگران متفاوت نخواهد  بود. همواره در رفتار این افراد باید ویژگی های مثبت را جستجو کرده و آن ها را بیاموزیم که خداوند بزرگ و متعال نیکوکاران را دوست دارد و همواره به پیروی از اخلاق این گونه افراد ما را سفارش می کند.
نتیجه گیری: باید بیاموزیم که نیکوکاری صرفا در قبال آشنایان نیست و ما باید بیاموزیم که این رفتار را نسبت به دیگران نیز داشته باشیم، می توانیم به هم نوعان خود کمک کنیم تا از سختی ها گرفتاری ها و مشکلات زندگی عبور کنند و این قطعا حس خوبی به ما برای ادامه این کار منتقل خواهد کرد.

انشا در مورد احسان در اسلام

در مکتب متعالی اسلام، غیر از پرستش های‌ ضروری و حتمی همانند نماز، روزه و…؛ هر کاری که با انگیزه خدایی ودر مسیر خشنودی پروردگار کریم انجام شود، پرستش است؛ هر چند از نظر صورت ظاهری بسیار کوچک باشد.

پس به این دلیل که محک اصلی پذیرش و جان مایه عبادات، نیت و انگیزه انجام دهنده آن است، گاهی یک پرستشِ به ظاهر کوچک، بدلیل همراه بودن با نیتی عظیم که همانا خشنودی خداوند است، از بسیاری عبادات برتر معرفی شده است و احسان و نیکوکاری و سعی در برآوردن حاجات دیگران ازآن جمله میباشد.

مصادیق نیکوکاری

انچه از آیات قرآن کریم استفاده می‌شود، این است که احسان و نیکوکاری، مصادیق فراوانی دارد، بعنوان نمونه:

ایمان به خدا، ایمان به پیامبر صلوات الله علیه و آله، قرآن کریم و معاد، تقوا و تحمل سختی ها و مشکلات، عفو و گذشت، محبت و دوستی اهل بیت علیهم السلام، خیرخواهی و اصلاح، اجتناب از فساد، فحشا و گناهان کبیره، استغفار در سحرگاهان، پرداخت زکات، پرداخت کالا و هدیه مناسب برای زن مطلقه، انفاق و بخشش در راه خدا، تأمین نیازمندان و محرومان، رفتار شایسته با پدر و مادر و… از مصادیق احسان و نیکوکاری است که در قرآن کریم به آن اشاره شده است.

مطالب مشابه را ببینید!

انشا آدم فضایی (موضوع انشا علمی و تخیلی در مورد آدم فضایی برای دبستان و دبیرستان) انشا در مورد فداکاری + 4 در مورد ایثار و فداکاری با سوال و جواب برای پایه های مختلف تحصیلی